Untitled Document

CARINA NÄSLUNDH
E-Post: carina.naslundh@diu.se

 

Mötesplats för lärande i olika former

Ljust, tyst, snyggt och kalt. Det är första intrycket av ’Framtidens klassrum?’ på Campus Konradsberg där lärarutbildningen vid Stockholms universitet huserar. Det finns intressanta grupperingar med stolar, bord, skåp, interaktiv tavla, projektor i taket och högtalare. Men i övrigt ser det tomt ut. Var är framtiden?

– Det ska se neutralt ut när man kliver in i rummet. Vi har gjort så med flit, säger Eeva Koroma, IT-pedagog på Lärum vid lärarutbildningen i Stockholm.

Hon fortsätter: – I vanliga fall när du kommer in i ett pedagogiskt rum så vet du vad som ska hända bara genom att se dig omkring när du kliver in genom dörren. Men rum visar också vilken kunskapssyn som tillämpas. Vårt rum är tänkt som en lärmiljö för många olika former av lärande och målgrupper.

Själva rummet är ungefär som ett lite större klassrum till ytan. Det finns en ’scen’ med en lång svängd soffa framför en projektorduk. I andra änden av rummet finns en interaktiv tavla, men här finns istället små skrivbord och stolar.

Mellan dessa två poler finns en gruppering med ståbord och barstolar och en mer caféliknande del med bord och stolar. Alla stolar har för övrigt hjul vilket bidrar till att det att det är relativt tyst i rummet även när det är fullt av folk.

– Hjulen gör en fantastisk skillnad säger Eeva Koroma. Det skrapar och låter inte när någon flyttar på sig. Det är alltid en behaglig ljudnivå i det här rummet och det är lätt att möblera om utifrån olika gruppers behov.

När Eeva för en tid sedan genomförde ett projekt med en högstadieklass kunde olika elevgrupper spela in ljudberättelser och video i rummet samtidigt utan att störa varandra.

Dolda resurser
Runt omkring i rummet finns skåp och lådhurtsar. Eeva öppnar ett skåp och avslöjar en av rummets hemligheter. Dolt i skåp och lådor finns datorer, kritor, mp3-spelare, lera, webbkameror, fingerdockor, progammeringsbara robotar, block, dansmatta, digitala kameror för både stillbild och video. Och självklart trådlöst nätverk med ständig tillgång till Internet. Det är bara fantasin som sätter gränserna för vad som kan göras och hur det ska organiseras.

–Det är ett rum som stödjer ett sociokulturellt lärande. Och det finns möjlighet till ett flexibelt lärande där det fysiska och det digitala möts. När det kända möter det okända blir det spännande, säger Eeva Koroma.

Rum för många
’Framtidens klassrum?’ är tänkt för att kunna användas i många olika sammanhang och av många olika målgrupper. Det används redan flitigt av många olika konstellationer på lärarutbildningen. Det är fysiska träffar för distansutbildningar, konferenser, forskare, studenter, test och undervisningsmiljö, uppdragsutbildningar.

Studenter på lärarutbildningen kan också ta dit klasser de arbetar med under sin VFU. Det finns också ett uppdrag att nå utanför lärarutbildningen och skolklasser i stockholmstrakten kommer hit och arbetar ibland.

Eeva har själv arbetat med skolklasser i rummet och menar att det är en oerhört lättarbetad miljö. Rummet är planerat så att det ska vara enkelt att arbeta med lärprocesser ungefär enligt de punkter som Rigmor Lindö och Anette Eliasson beskriver i Skolverkets Det öppna lärorummet: Planeringsfasen, inspirationsfasen, problemformuleringsfasen, informationsinsamlingsfasen, bearbetningsfasen och presentationsfasen. Att alla digitala möjligheter finns till hans underlättar också.

– Det är lätt att arbeta digitalt idag. Vi brukar visa hur man kan arbeta med digitalt stöd i redan kända metoder som till exempel storyline eller portfolio.

Men för att man i sin vardag ska kunna jobba med digitala verktyg krävs att de är lättillgängliga. Eeva som själv tidigare jobbat på en grundskola poängterar hur viktigt det är att tekniken finns lätt tillgänglig.

– Det måste finnas utrymme för utbildning av lärarna i samband med implementering av ny teknik, och så måste det finnas teknisk support. Annars så haltar det och jag förstår att man ger upp om all teknik står stilla. Sedan ska tekniken vara trådlös för att det ska vara smidigt. En bärbar dator är nästan nödvändigt.

Framtidens klassrum?
Hur kommer egentligen morgondagens klassrum att se ut? Om det kommer att finnas kvar? På lärarutbildningen kallar man det rum man byggt upp för ’Framtidens klassrum?’. Och frågetecknet är viktigt.

– Egentligen är ju det här dagens klassrum, påpekar Eeva Koroma. Klassrum behöver inte se ut som de gjort i hundra år.

En annan fråga är hur man definierar dagens, eller framtidens lärmiljöer. Det digitala rummet är inte begränsat av fysiska väggar.

– På högskolenivå har studenterna tillgång till ett otal kurser digitalt, det är inte självklart att våra studenter väljer att gå en kurs just hos oss. Och om vi inte kan lära dem det de har behov av så söker de sig till andra lärosäten eller olika communitys på nätet.

 

CARINA NÄSLUNDH
E-Post: carina.naslundh@diu.se

Bakgrund: Lärum
Framtidens klassrum är en del av Lärum på lärarutbildningen vid Stockholms universitet, före detta Lärarhögskolan. Här arbetar personal från universitetsbiblioteket, it-avdelningen, Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete och Universitetspedagogiskt centrum tillsammans. Alla jobbar tillsammans med uppdraget att vara en del av och en aktör i utvecklingen av framtidens lärande och inspirera både studenter och lärare inom området informationskompetens, mediekreativ kompetens och teknisk kompetens. Kompetensutveckling av lärarutbildare i informations- och kommunikationsteknik är en viktig del av verksamheten, både när det gäller användning av IKT i den egna undervisningen och i samband med nät- och distanskurser. Läs mer om verksamheten på: www.larum.su.se



Datorn i Utbildningen nr 3 2008. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok














FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Nominera huvudman före 14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 08]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 080420