I Datorn i Utbildningen nr 4/2004 svarar Arne Trageton
på läsarnas frågor kring metoden och resultaten från forskningsprojektet.
Skicka dina frågor till: carina@diu.se
Ut med penna och papper, handskrift och abc-böcker.
In med tangentbord, dator och barnens egenproducerade läseböcker.
Norske forskaren Arne Trageton vill förändra läs- och skrivinlärningen
i grunden.
Det är enklare att lära sig skriva än att läsa. Det har
vi 30-års forskning som säger. Ändå börjar vi med
att lära barnen läsa först därför att det är svårt
för dem att forma bokstäver för hand, säger Arne Trageton.
Men när barnen skriver på datorn behöver
de inte forma bokstäverna själva. Och bokstäverna de skriver
ser ut precis som bokstäverna i böcker och tidningar. Barnen skriver
sig till läsning och läslust, det är en av grundtankarna.
När Arne Trageton, pedagog och lärarutbildare vid
Högskolan Stord/ Haugesund, 1998 hävdade att skolan borde satsa på
att låta barnen börja lära sig skriva på datorn och vänta
med formell inlärning av handskrift till tredje klass väckte det stor
uppmärksamhet i norska medier. Många var skeptiska. En del närmast
fientliga och norske utbildningsministern menade att handskrift var basen i
all skriv- och läsinlärning och att använda datorn skulle barnen
lära sig, men det var ett senare steg.
I dag när resultaten från ett treårigt aktionsforskningsprojekt
Tekstskaping på datamaskin visat sig överväldigande
positiva ser rubrikerna annorlunda ut och intresset för metoden växer
runt om i Norge.
Det är dags för en revolution i skolan anser Arne
Trageton.
Det är dags att gå från läs-
och skrivinlärning till skriv- och läslärande.
bättre innehåll, längre texter och snyggare
handstil
Under tre år deltog 10 klasser i Norge och några klasser i Danmark,
Finland och Estland, i aktionsforskningsprojektet Tekstskaping på
datamaskin i klass 1-4. Barnen började skriva i första klass
(motsvarande förskola i Sverige), men bara på datorn. Först
i tredje klass var det dags för formell träning i handskrift.
Arne Trageton var redan innan utvärderingen av projektet
helt övertygad om att de barn som börjat med att skriva sig till läsning
på datorn skulle skriva bättre och mer innehållsrika texter
i tredje klass än barn som börjat med handskrift. Erfarenheten från
lärarna som deltog i projektet var också att barnen i datorklasserna
skrev bättre och längre texter än elever de haft tidigare, och
att de även lärde sig att läsa fortare.
I utvärderingen jämfördes åtta datorklasser
med åtta klasser som hade haft traditionell läs- och skrivinlärning.
Barnen gick i trean, motsvarande andra klass i Sverige. Alla barnen fick skriva
två texter var, en faktatext om besök hos tandläkaren och en
saga. Eftersom barnen i datorklasserna skrev sina texter på
dator och de andra barnen skrev för hand, skrevs alla texter in på
dator så att de erfarna lärare som enligt givna mallar skulle bedöma
och poängsatta texterna inte skulle kunna se från vilka klasser texterna
kom. Och precis som Arne Trageton förmodade visade det sig att både
pojkar och flickor i datorklasserna fick högre poäng än
handskrivningsklasserna på båda typerna av texter.
Det gjordes också ett test med handskrivning där
barnen på tid fick skriva en text för hand. Barnen från datorklasserna
som nyligen börjat med formell träning i handskrift skrev något
långsammare än barnen från handskrivningsklasserna,
men de hade en snyggare handstil. Detta trots att de bara hade ägnat
15 timmar åt att lära sig handskrift mot de 120 timmar man i Norge
räknar med för skrivträning för nybörjare.
Det behövs mer forskning på området,
påpekar Arne Trageton.
Mer forskning är också på gång, bland
annat från lärarutbildningen på högskolan i Stord/Haugesund.
pianospel och hemlig skrift
Norge har världen mest lekvänliga läroplan, säger
Arne Trageton. När den nya läroplanen kom och skolstarten ändrades
till sex år tog man också med det bästa från förskolan
in i skolan.
Och det är just i leken och barnens lust att berätta
som skriv- och läslärandet med datorn tar sin utgångspunkt.
Sexåringarna, som alltid jobbar i par vid datorn, börjar
med att spela piano och skriva hemlig skrift på tangentbordet.
Det är oerhört effektivt och elevanpassat.
Alla barn kan spela piano på tangentbordet.
När man spelar piano måste man använda alla
fingrarna och på så sätt inför man touch-metoden för
att barnen redan från början ska få in en bra fingersättning.
Det ska vara stora bokstäver, framhåller
Arne Trageton, helst minst 20 punkters skrift så att det blir mycket när
barnen skriver.
Efter ett tag är dags att börja gå på
bokstavsjakt i den text man skrivit. Det kan vara första bokstaven i det
egna namnet till exempel. Hur många M hittar Morten i sin text. Och hur
många A hittar parkompisen Anne.
De lär inte i takt, de lär i sitt eget individuella tempo, säger
Arne Trageton. Barnen är maximalt motiverade och engagerade.
I början, innan barnens texter är läsliga
för någon annan än dem själva, får de berätta
för sin lärare vad de skrivit och läraren i sin tur skriver ner
berättelsen i anslutning till barnet egna text.
teckning och motorik
Minst lika viktigt som skrivandet är tecknandet. Barnen tecknar hela tiden
till sina texter. När till exempel sexåringarna på Sagene skola
i Oslo har vikingatiden som tema gör barnen många och färgrika
teckningar av vikingaskepp, klädedräkter och svärd. Och så
skriver de texter till sina teckningar, som de klipper ut och klistrar in på
teckningen. Så växer klassens egna bok om vikingatiden fram.
Det ska vara många teckningar och lite text på
varje sida, framhåller Arne Trageton. Barnen ska få känna glädjen
av att själva ha producerat omfångsrika böcker med många
sidor i.
Genom att så stor tonvikt läggs vid tecknandet
får barnen också finmotorisk träning, som behövs när
det sedan är dags att också börja skriva på papper med
penna i tredje klass.
abc-bokens död
Om Arne Trageton får som han vill så avskaffas inte bara inlärningen
av handskrift för de yngsta barnen utan också abc- och läseböcker.
När barnen själva skriver sig till läsning
och gör sina egna läseböcker använder de ord ur sitt eget
ordförråd. Ord de förstår. I abc-böckerna finns inte
barnens egna ord.
Istället kan klassbiblioteket fyllas av barnen egenproducerade
böcker och andra lättlästa böcker.
gamla kasserade datorer
Att jobba enligt Arne Tragetons modell kan låta som ett dyrt och datortätt
arbetssätt. Men så behöver det inte alls vara menar Arne Trageton.
Det behövs några datorer i klassrummen, 2-4 stycken räcker långt.
I Bergens kommun där två av projektklasserna fanns
är man nu på väg att i alla kommunens skolor övergå
till att låta förstaklassarna skriva sig till läsning med datorn
som skrivmaskin. De datorer som köps in som skrivredskap är gamla
kasserade datorer från företag för runt en tusenlapp styck.
Meningen är inte att det ska användas till annat än skrivmaskiner.
Men oavsett om datorerna är gamla eller nya ger Arne
Trageton begreppet datorn som skrivmaskin en ny innebörd. Och
kanske är revolutionen på väg. Morgondagens förstaklassare
använder pennan för att teckna och tangentbordet för att skriva.
Artiklar, rapporter, och en stor dabas med exempel
på barnens texter och utveckling över åren inom
projektet Tekstskaping på datamaskin finns på
projektets webbplats: www.hsh.no/home/atr/tekstskaping
Arne Trageton har också beskrivit projektet
i bokform, där han sätter in idéerna och resultaten
i ett pedagogiskt och forskningsmässigt sammanhang.