Intervju med Matz Nilsson, ordförande Sveriges skolledarförbund,
om ledarnas roll för skolans digitalisering
Inte antingen eller utan både och...
– Det märkliga är att vi inte redan har
en gemensam nationell strategi för
digitaliseringen av skolan. Det säger
Matz Nilsson, ordförande för Sveriges
skolledarförbund, som också menar
att en satsning på att lyfta rektorernas
digitala kompetens skulle ha stor
betydelse för likvärdigheten på detta
område. För eleverna.
Trots att det i dagens läroplan och
skollag ingår skrivningar om att
elever ska ha tillgång till digitala
verktyg så ser det väldigt olika ut
runtom i Sverige. En viktig åtgärd för
att komma tillrätta med denna brist
på likvärdighet vore att formulera en
nationell strategi.
–Den bör ta sig an frågan om
infrastruktur för den svenska skolan
och att huvudmännen måste säkerställa
denna, anser Matz Nilsson.
Eleverna och deras rätt till digitala
lärverktyg måste vara fokus och
genom en nationell strategi kan likvärdigheten
för den enskilda eleven
garanteras.
Leda – ett yrke i sig
– Skolledarnas betydelse när det gäller
att se till att förutsättningar för att
det pedagogiska användandet av digitala
lärverktyg sprids på skolan, är
avgörande, framhåller Matz Nilsson.
Lärarna är avgörande för det som
sker i klassrummet och rektorernas
uppdrag innebär att se till att digitaliseringen
når alla elever. De digitala
lärverktyg som används måste utgå
från lärarnas, pedagogikens, behov
och inte till exempel från vad en kommunal
IT-enhet menar att skolan ska
använda vilket gäller även frågorna
om såväl molntjänster som licensavtal.
– Rektorsuppdraget ska inte ses
om en utvidgning av läraruppdraget,
utan att leda är ett yrke i sig, betonar
Matz Nilsson.
Han skulle även gärna se att något
tog vid där Skolinspektionens
uppdrag slutar. Forskning som sedan
kunde ge stöd till hur man går vidare.
Rektorerna behöver ha ett vetenskapligt
stöd. Han är själv inblandad i ett
projekt med ”följeforskning” som ska
presenteras våren 2014.
– En annan åtgärd, vid sidan av en
nationell strategi, och som skulle säkerställa
att digitaliseringen av skolan
når ut till varje elev, vore någon form
av digitalt kompetenslyft för rektorer,
framhåller han.
Bok eller digitalt läromedel?
En annan viktig fråga som Matz Nilsson
gärna lyfter är den om digitala
läromedel, utvecklingen av digitalt
innehåll.
– Läromedelsproducenterna behöver
föra en mycket tätare dialog med
dem som finns i skolan, menar han.
Han efterlyser en större interaktivitet
i de läromedel som tas fram.
Boken är fortfarande mallen. Många
målar också upp en onödig motsättning,
ett antingen eller, mellan boken
och digitaliseringen, något Matz Nilsson
inte håller med om.
– Så är det naturligtvis inte, båda
behövs! Däremot behöver vi samtala
om hur vi utvecklar det digitala lärandet,
framhåller han.
Det är lärarnas ansvar att fundera
kring stoffet och hur det digitala bäst
kommer till pedagogisk användning
för att förstärka lärandet hos eleverna.
– Ett viktigt område som elever
måste ha kunskaper i är källkritik,
menar han och fortsätter. Där har jag
sett goda exempel, särskilt när elever
arbetar i verkliga sammanhang.
Nationell strategi
För det är elevernas rätt till likvärdighet
när det gäller tillgång till och kunskap
om det nya digitala lärandelandskapet
som Matz Nilsson ser som den
största utmaningen och anledningen
till att en nationell strategi på detta
område bör formuleras.
– Det märkliga är att vi inte redan
har skrivit en nationell digital plan för
skolan, anser han.