Untitled Document Av: Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Ledare:
När den digitala agendan blir verklighet

Sanela Matic och hennes förskolebarn på Krongårdens förskola i Trollhättan är just nu på resa jorden runt. De flyger, åker tåg och buss på sin väg runt jordklotet – virtuellt. De tillverkar pass och tågbiljetter och har med sig en resväska full av egentillverkade pengar i landets valuta. Resorna med den interaktiva tavlan har verkligen blivit ett sätt att involvera föräldrarna i förskolans arbete, något som kan vara svårt i vår stadsdel, berättar lärarna.

Berättandet är en nyckel till språkutveckling och all kunskapsbildning. Fantasin, upplevelsen, undersökandet, berättandet och samtalet vävs här samman till lärande.

På Älmhults förskola i Härryda berättar barnen sagor de gör själva med digitala verktyg. Sagoberättandet och sagoskrivandet har flyttat in i den digitala tidsåldern.

Det kan vara lätt att som vuxen pedagog dra sig lite för att börja använda datorverktyg.

– Men det är en förutfattad mening att det är svårt påpekar Maria Stendahl och Annika Ottosson.
Och det vi vuxna inte kan, det löser barnen.

Det är drygt sex år sedan Carina Karlström, Pirkko Koskela och Susanne Örtlund Frälsegårdsskolan kom i kontakt med norske lärarutbildaren Arne Trageton och hans metodutveckling kring att skriva sig till läsning på datorn. Arbetet stimulerar eleverna att skriva mer och bättre – men också att ägna sig mycket mer åt sina teckningar.

Klassblogg, bokblogg och rapp av multiplikationstabeller är några av Josef Sahlins och Martin Fernströms många sätt att förnya arbetet på Årstaskolan. Med digitala verktyg utmanar de eleverna att utvecklas, vilket gav dem lärarpriset Guldäpplet 2010.

Och förnyelsens våg når även gymnasiet, som lärarna Kara Barker-Åström och Roger Lister, Viktor Rydberg gymnasium, illustrerar med sina tvärvetenskapliga (fiktiva) brottsplatsundersökningar i naturvetenskapen.

DIUs redaktion har varit ute på spaning runt landet. Överallt ser vi inspirerande exempel på lärare, skolor och kommuner som antagit framtidsutmaningen. De bygger en skola för dagens och morgondagens samhälle. Med elever som växer, utvecklas, lär sig samarbeta, med utmaningar ledda av duktiga pedagoger och skolledare.

Vi har sett den digitala agendan bli en kreativ och framtidsmedveten verklighet. Vi har sett skolor bortom gårdagens katederundervisning, med drivande pedagoger i öppna lärmiljöer. Och vi vet – se vår 1-1-karta för svenska skolor – att fler kommuner är på gång, men att många fortfarande inte vågat klivet. Falkenberg och Sollentuna är några av dem som är på väg.

Nationella visioner är viktiga för den fortsatta utvecklingen. Därför är IT-minister Anna-Karins Hatts digitala agenda betydelsefull.

En av de största utmaningarna för kommuner och skolor, i dialog med forskare och andra är att utveckla det nya digitala lärlandskapet och dess pedagogik – former, kunnande och tradition kring ett fortsatt lärande i lärarrollen. Som Christina Echevarria och Joakim Magnusson, lärare på Öjesjö Brunn och Storegård i Partille säger:

– När vi kommer ut i skolorna efter lärarexamen, det är då det börjar. Learning studies är här en lovande metod.

Mötesplatser - såsom Skolriksdagen (28-29 mars) och Framtidens lärande (19-20 maj) - krävs för att lyfta fram exemplen och för att bygga kunskapsrörelsen kring framtidens skola.

Peter Becker

Mer kring Digital Agenda för svensk skola på webbplatsen för Framtidens lärande.



Datorn i Utbildningen nr 2-2011. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok














FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Nominera huvudman före 14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 11]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 110325