Att användningen av IT i undervisningen
har stor betydelse
för elevers lärande råder det
väl idag inget tvivel om. Ändå
är det så att många barn och
ungdomar inte får tillgång till
de pedagogiska verktyg de
behöver i skolan idag. Det gäller
inte minst elever med olika
former av funktionsnedsättning.
Alternativa verktyg i lärandet
som till exempel talsyntes,
stavningskontroll, anteckningshjälpmedel
innebär en god
möjlighet för skolan att erbjuda
elever olika vägar att nå målen
för sin utbildning.
Modern teknik och olika pedagogiska
hjälpmedel ger många elever med
funktionsnedsättning nya möjligheter
och IT kan innebära att elevens
utvecklingspotential i högre grad kan
utnyttjas. Men för att nå detta måste
IT-miljön utformas så att den blir tillgänglig
för alla elever. Målsättningen
för den offentliga utbildningen är ju
att ge alla barn och elever en likvärdig
utbildning av god kvalitet och i en
trygg miljö.
Kunskap och kompetens hos skolpolitiker,
skolledare, pedagoger och
tekniker samt förutsättningar för ett
flexibelt arbetssätt har en avgörande
betydelse för om eleverna får tillgång
till en optimal utbildning För elever
med funktionsnedsättning är behovet
av tillgänglighet centralt. Begreppet
tillgänglighet kan förstås som ”olika
aspekter av anpassningar, tänkande,
bemötande och kunskap som behövs
göra verksamheten, information,
läromedel, undervisning och lokaler
tillgängliga för barn och elever”.
(SPSM remissförlag på skollagsbetänkande
2009)
Vi ser att det finns ett stort behov
på skolorna, men även hos skolans
beslutsfattare, av att få veta vad
de pedagogiska konsekvenserna av
en funktionsnedsättning innebär för
elevens inlärning. Vad det betyder i
form av bemötande, sociala kontakter,
kommunikationssätt, behov av
hjälpmedel och i valet av pedagogik.
Regeringen har nu gett Specialpedagogisk
skolmyndighet (SPSM)
ett särskilt uppdrag att informera
skolhuvudmän och skolpersonal om
arbetet för att öka tillgängligheten till
utbildning för barn, unga och vuxna
med funktionsnedsättning. Uppdragets
mål är att ta fram stödmaterial
med information som bidrar till att
förbättra skolhuvudmannens och personalens
arbete med den fysiska tillgängligheten.
Dessutom ska myndigheten
klargöra för skolans huvudmän
vilka nationella och internationella
styrdokument som regerar kraven på
god tillgänglighet i skolan.
Fysisk tillgänglighet handlar alltså
inte enbart om trösklar och ramper.
Det är lika viktigt att IT-miljön
utformas så att den blir tillgänglig för
alla elever. När en skolhuvudman väljer
vilket operativsystem eller vilken
utbildningsplattform som ska användas
är idag kanske inte alltid tillgänglighet
av högsta prioritet.
SPSM har granskat den tekniska
tillgängligheten i utbildningsplattformar
för svenska skolor. Granskningen
visar att ingen av de tolv undersökta
produkterna får godkänt och det får
naturligtvis konsekvenser, särskilt
för elever med funktionsnedsättning.
Brister i den tekniska tillgängligheten
gör att elever som använder datorhjälpmedel
och alternativa IT-verktyg
riskerar att stängas ute, helt eller
delvis, från utbildningen. Det kan
man beteckna som en form av diskriminering,
och det är förstås inte ett
medvetet val som leverantörer av utbildningsplattformar
gör. Det handlar
troligen om okunskap och omedvetenhet
om de behov som personer
med funktionsnedsättning har.
Kommuner och andra utbildningsanordnare
behöver ställa
högre krav på tillgänglighet när utbildningsplattformar
ska upphandlas.
Genom att tänka tillgänglighet redan
från början ökar möjligheten att få
system som tillgodoser allas behov.
Men även kunskap och tillgång till
support för lärare och administratörer
behövs för att lärplattformen ska
kunna användas av alla.
SPSM hoppas genom sitt arbete
kunna svara på många av de frågor
som uppkommer kring IT och
lärande i relation till barn, elever och
vuxenstuderade, och ge förslag på
lösningar så att vi aktivt kan bidra till
målet; en tillgänglig utbildning för
alla.
Greger Bååth & Berit Engberg
Greger Bååth är generaldirektör och Berit
Engberg är samordnare IT och lärande på Specialpedagogiska skolmyndigheten
SPSM:s rapport ”Granskning av teknisk
tillgänglighet i tolv utbildningsplattformar”,
finns att ladda ner från SPSM:s
webb:
www.spsm.se eller från
http://korta.nu/spsm-rapport
Specialpedagogiska skolmyndigheten
är samarbetspartner i Framtidens
lärande – här och nu, 20-21 maj.