Untitled DocumentMats Larsnäs och Per Jönson
Mats Larsnäs, It-pedagog, Fjärås-Gällinge
pedagogiska enhet, Kungsbacka Kommun
Per Jönsson Professor i tillämpad Matematik,
Malmö högskola
Tema Mobilt lärande:
Mattetipspromenad och Europas kyrkor i mobilen
De flesta elever har en mobiltelefon, så
varför inte integrera den i skolarbetet?
På Smedingeskolan i Kungsbacka har
både elever och lärare testat att använda
mobilen för olika uppgifter i matte
och SO. Tillsammans med lärarutbildningen
på Malmö högskola utvecklar
man nu idéerna vidare.
Mats Larsnäs, IT-pedagog i Kungsbacka
och Per Jönsson, professor på
Malmö högskola, skriver om projektet
och det nätbaserade gratisverktyg,
Mobilestudy, som används för att skapa
de mobila flervalsfrågebatterierna.
På Smedingeskolan i Fjärås utanför
Kungsbacka har vi sedan i höstas
testat att göra olika uppgifter och
kunskapstest via mobilen. Det verktyg
som använts hittills är Mobilestudy,
ett enkelt nätbaserat gratisverktyg för
att skapa flervalsfrågor som sedan kan
besvaras via nätet eller exporteras till
elevernas mobiler.
Först testades det i SO-undervisningen,
med ett kunskapstest i ämnet
Europas kyrkor. SO-läraren Barbro
Eliasson satte snabbt samman tjugo
frågor och sedan fördes frågorna över
till Mobilestudy. Kunskapstestet skickades
sedan via bluetooth till elevernas
mobiler. Testet utföll mycket bra och
tekniken fungerade perfekt, inget
teknikstrul. Det fungerade med alla
elevers telefoner.
Jag använde frågorna i mobilen
när jag åkte hem i bussen och innan
jag lade mig på kvällen. Resultatet på
provet blev också bättre. Jag blir också
mer intresserad när man använder
mobilen som verktyg. Omväxling i
undervisningen är också trevligt, berättar
Casper Lundgren, elev i 8a1.
En extra vinst i sammanhanget är
att 80 procent av eleverna på Smedingeskolan
åker buss till och från
skolan, genom att använda mobilen i
undervisningen kan eleverna använda
tiden på bussen till skolarbete på ett
meningsfullt sätt.
Matte i mobilen
Sedan har vi utvecklat detta i matematikämnet
tillsammans med Karin
Lindberg mattelärare och Maarit
Pukari mattelärare och matematikutvecklare,
på Smedingeskolan.
Vi träffades allihop i början av
december och spånade på frågor och
diskuterade kring hur vi kan utveckla
det vidare. Vi tilltalades av idén av att
vara utomhus och göra ett quiz och
arbetade med att sammanställa en
mattetipspromenad i mobilen. Bilder
tyckte vi också var viktigt att ha med.
Det finns en funktion som gör att
man kan ha bilder med i frågan. Bilden
blir ganska liten eftersom den ska
vara anpassningsbar för alla mobiler,
men det är ok. Man kan naturligtvis
använda det för att illustrera frågan på
något sätt. Men man kan också tänka
sig att använda sig av bilder i ett bekant
område och sedan lägga in bilder
till den plats man ska ta sig till där
själva uppgiften skall besvaras.
Det finns en funktion i Mobilestudy
som heter Explanations. Det
innebär att när man svarat på en fråga
så är det en text som alltid dyker upp,
oavsett om man svarar rätt eller fel.
Pedagogen kan alltså ge lite vidare
information eller tips på hur man kan
lösa uppgiften. Eleven som gör testet
får direkt veta om man gjort rätt eller
fel och får i slutet av testet en sammanfattning
av antal rätt. De frågor
man hade fel på får man göra igen.
Det går också att göra så att resultatet
av testet sms:as till lärarens mobil.
Gruppuppgifter med mobilen som
filmkamera
Vi har också testat att göra uppgifter
där vi utnyttjar fler funktioner i elevernas
mobiler. Ett exempel är för en
grupp med tre elever.
En elev får via bluetooth instruktionsfilmer
om uppgifterna till sin
mobil. En annan spelar in gruppens
diskussion kring uppgiften med mobilens
videokamera. En tredje sköter
själva svarandet på Mobilestudy.
Diskussionsfilmen överförs sedan till
läraren via bluetooth för att sedan
kunna analyseras och göra att testet
blir lite mer än bara ett flervalsfrågetest.
Vi testade med en uppgift där man
ska räkna ut arean av Smedingeskolans
skylt på skolans fasad. En instruktionsfilm
spelades in och Casper
Lundgren fick vara försöksperson och
spelade in ett svar, där han använde
storleken på sin hand för att till slut
räkna ut arean. Det fungerade också
bra. Poängen med att ha lite olika telefoner
och uppgifter är att eleverna har
olika avancerade telefoner, samtidigt
är det pedagogiskt viktigt att ha ett
uppdrag.
Elever gör egna frågor
En styrka hos mobilestudy är att det
är gratis, vem som helst som registrerar
sig kan lägga upp ett frågebatteri,
som dessutom kan förses med
nyckelord (’tags’), så att man sedan
kan söka bland alla olika publicerade
frågesporter.
Det gör att elever själva kan skapa
quiz och dela med sig av till exempel
veckans engelska glosor. Eller kanske
ännu hellre att elever går samman i
grupp och har ett gemensamt användarnamn
och under en vecka fyller
på till exempel tre uppgifter vardera.
I slutet av veckan publicerar man
frågesporten. Eleverna kan då på egen
hand föra över det till sina mobiler.
Då ger vi dem ännu ett pedagogiskt
verktyg att använda. Det behöver ju
inte vara lärarstyrt. Man behöver inte
heller svara på frågorna via mobilen,
om man inte vill, det går lika bra att
göra på nätet eller på den mobilanpassad
sida på nätet som skapas automatiskt.
Lärarstudenter formulerar mobila
matteuppgifter
Det finns många olika sätt att använda
Mobilestudy och det kan fungera i
många ämnen. Språkundervisningen
naturligtvis, där det kommer att göras
tester på Smedingeskolan under våren
och då också jämföra med andra
liknande verktyg också. På lärarhögskolan
i Malmö kommer de blivande
mattelärarna jobba med Mobilestudy.
De ska ha möjlighet att variera sin undervisning
den dag då de blir färdiga.
Lärarstudenterna fotograferar
intressanta geometriska objekt som
finns i närheten av skolan där de
praktiserar och formulerar frågor
kring dessa. Eleverna tar sig till
platserna som visas på fotot och gör
olika mätningar som behövs för att
svara på frågorna. De kan till exempel
mäta höjden av ett hus med likformighet
eller uppskatta arean av en
husgavel.
Vi kommer också be lärarstudenterna
att konstruera och testa quiz för
att träna bråkräkning och ekvationslösning
ute på skolorna. Många elever
blir uttråkade av detta då de arbetar i
matteboken. Kanske blir det roligare
när får göra det med mobiltelefonen
och på egna villkor.
På mobilestudy.org finns färdiga
matematikuppgiften i olika svårighetsgrader
så orkar du inte göra egna
frågor så kan du sätta igång direkt
och testa.
De stora fördelarna är
Det är enkelt, i stort sett varje
lärare och elev kan klara detta.
Det är billigt, möjligen en bluetoothadapter
för 200 kronor, eleverna slipper kostnader i
form av datatrafik.
Man blir mobil och kan ha utomhuslektion
eller ett test som kan göras var och när som helst.
Det uppskattas av eleverna...´
Mats Larsnäs och Per Jönson
Mats Larsnäs, It-pedagog, Fjärås-Gällinge
pedagogiska enhet, Kungsbacka Kommun
Per Jönsson Professor i tillämpad Matematik,
Malmö högskola