Mycket dyker upp när man förbereder en konferens som den om ’Framtidens lärande här och
nu!’ den 19-20 maj 2009. I mer än ett år har vi inventerat centrala frågor, hållit öppna seminarier
kring ett antal av dem tillsammans med inbjudna ur vårt nätverk. En hel del har redan
speglats i DIUs spalter.
Bilden har blivit tydligare av hur IT har blivit integrerad i skolans hela arbete på många
håll. I läsintroduktionen med ’skriva sig till läsning’, i språkundervisningen med material
från nätet och dialoger med omvärlden, med bloggar i svenskan och matterepetitionerna per
poddsändningar liksom självfallet i arbetet med omdömen och IUP.
IT kanske numera skulle skrivas it, med gemener, för att signalera just denna integration till
en kommoditet, en del av en självklar infrastruktur. Men vi vet ju alla att det också fattas en del
i den ljusa bilden.
Nordiska skolledarkongressen som samlades i Göteborg härom veckan, är kanske en bra
statusmätare. När skolledarna samlas blir nätkulturer och bilder av ungdom och framtidskompetenser
frågor på dagordningen, men anteckningarna gör man på papper. Vi talar om den
digitala världen, men integrerar den ännu inte i vår vardag.
När Skolverket organiserade ett symposium också i Göteborg för att penetrera digitala lärresurser, visar man upp bredden
och djupet i det arbete som pågår inom Skolverket. Med analyser av öppna digitala lärresurser
liksom arbete med hälften av landets kommuner kring fortbildning med det internationellt
banbrytande PIM-upplägget. Samtidigt blir det tydligt att direktiven för arbetet med kursplaner
för den framtida skolan inte lyfter fram eller ens ställer frågor kring de genomgripande förändringar
i vårt sätt att arbeta och lära som följer med de nya teknikerna. Våra nordiska grannar
kan ha nått längre när det gäller styrdokument, men har enligt rapporterna ännu långt kvar
till genomslaget i praktiken.
Den digitala vändningen, integrationen av it, är påtaglig i vår vardag. DIU har bjudit in ett
antal personer i olika branscher att beskriva sin bild av framtiden och dess kompetensbehov.
Här är bilden tydlig, från Hultsfred till Natur och Kultur, från KK-stiftelsen till konsultbolaget
Logica världen förändras raskt, nya digitala kompetenser behövs. I det här numret finns
Daniel Brandells reflektioner som konsult med specialitet sociala medier inom Logica, en av de
största it-konsultbyråerna. Du möter dem livs levande på konferensen ’Framtidens lärande’,
och redan nu publicerar vi dem löpande på webbplatsen (www.diu.se/framtidenslarande, kommentera
dem gärna.)
Men det stora genombrottet är ännu inte här i skolan. Den bild vi har är att genombrottet
kommer först när vi tar nästa steg, från de konkreta inslagen med digitala skrivtavlor, bloggar
och allt, till det mer samlade greppet. Pedagogiskt genomarbetat med digitala lärresurser, digital
IUP och information på nätet och lätt tillgänglig teknik varje lektion, överallt, hela tiden.
Och det är på gång i flera kommuner. På konferensen kommer Nacka kommun och Falkenbergs
kommun att guida oss in i detta nästa skede. När man visar resultat där 90 procent av lärarkåren
ger omdömet bra eller mycket bra för en satsning, då blir det spännande. Låt oss ventilera detta
den 19-20 maj i Nacka Strand.