Untitled Document Av: Peter Becker och Lena Nydahl
E-post:
peter.becker@diu.se
lena.nydahl@diu.se

 

Det samlade greppet

Mycket dyker upp när man förbereder en konferens som den om ’Framtidens lärande – här och nu!’ den 19-20 maj 2009. I mer än ett år har vi inventerat centrala frågor, hållit öppna seminarier kring ett antal av dem tillsammans med inbjudna ur vårt nätverk. En hel del har redan speglats i DIUs spalter.

Bilden har blivit tydligare av hur IT har blivit integrerad i skolans hela arbete – på många håll. I läsintroduktionen med ’skriva sig till läsning’, i språkundervisningen med material från nätet och dialoger med omvärlden, med bloggar i svenskan och matterepetitionerna per poddsändningar – liksom självfallet i arbetet med omdömen och IUP.

IT kanske numera skulle skrivas it, med gemener, för att signalera just denna integration till en kommoditet, en del av en självklar infrastruktur. Men vi vet ju alla att det också fattas en del i den ljusa bilden.

Nordiska skolledarkongressen som samlades i Göteborg härom veckan, är kanske en bra statusmätare. När skolledarna samlas blir nätkulturer och bilder av ungdom och framtidskompetenser frågor på dagordningen, men anteckningarna gör man på papper. Vi talar om den digitala världen, men integrerar den ännu inte i vår vardag.

När Skolverket organiserade ett symposium – också i Göteborg – för att penetrera digitala lärresurser, visar man upp bredden och djupet i det arbete som pågår inom Skolverket. Med analyser av öppna digitala lärresurser liksom arbete med hälften av landets kommuner kring fortbildning med det internationellt banbrytande PIM-upplägget. Samtidigt blir det tydligt att direktiven för arbetet med kursplaner för den framtida skolan inte lyfter fram – eller ens ställer frågor kring – de genomgripande förändringar i vårt sätt att arbeta och lära som följer med de nya teknikerna. Våra nordiska grannar kan ha nått längre när det gäller styrdokument, men har enligt rapporterna ännu långt kvar till genomslaget i praktiken.

Den digitala vändningen, integrationen av it, är påtaglig i vår vardag. DIU har bjudit in ett antal personer i olika branscher att beskriva sin bild av framtiden och dess kompetensbehov. Här är bilden tydlig, från Hultsfred till Natur och Kultur, från KK-stiftelsen till konsultbolaget Logica – världen förändras raskt, nya digitala kompetenser behövs. I det här numret finns Daniel Brandells reflektioner som konsult med specialitet sociala medier inom Logica, en av de största it-konsultbyråerna. Du möter dem livs levande på konferensen ’Framtidens lärande’, och redan nu publicerar vi dem löpande på webbplatsen (www.diu.se/framtidenslarande, kommentera dem gärna.)

Men det stora genombrottet är ännu inte här – i skolan. Den bild vi har är att genombrottet kommer först när vi tar nästa steg, från de konkreta inslagen med digitala skrivtavlor, bloggar och allt, till det mer samlade greppet. Pedagogiskt genomarbetat med digitala lärresurser, digital IUP och information på nätet och lätt tillgänglig teknik – varje lektion, överallt, hela tiden. Och det är på gång i flera kommuner. På konferensen kommer Nacka kommun och Falkenbergs kommun att guida oss in i detta nästa skede. När man visar resultat där 90 procent av lärarkåren ger omdömet bra eller mycket bra för en satsning, då blir det spännande. Låt oss ventilera detta den 19-20 maj i Nacka Strand.

Välkommen till Framtidens lärande – här och nu!

Peter Becker och Lena Nydahl,
Koordinatorer Framtidens lärande
E-Post: peter.becker@diu.se peter.becker@diu.se
lena.nydahl@diu.se

Mer information om konferensen Framtidens lärande – här och nu!, den 19-20 maj 2009 i Nacka Strand, finner du på www.diu.se/framtidenslarande.



Datorn i Utbildningen nr 2 2009. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok














FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Nominera huvudman före 14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 09]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 090315