Gunilla Celén
Lärare och utvecklingsledare IT, Sävsjö kommun.
E-Post: gunilla.celen@savsjo.se
Kunskap måste få lov att ta tid
Titel Vi lär som vi lever
Författare Bodil Jönsson
Utgivare Gleerups Utbildning, www.gleerups.se
Vill du ha ett presenttips till dig själv?
Köp Bodil Jönsson bok Vi lär som vi
lever, men du bör nog köpa minst två,
för du kommer att vilja ha någon att
diskutera med om det du läst.
Boken handlar om lärande och kunskapsutveckling
både i och utanför
skolan och passar den som vill pröva
nya utmanande tankar. För den som
är van att snabbt plöja boksidor väntar
en helt annan bokupplevelse.
Vi lär som vi lever är en bok som
sätter igång tankar. Den är tryckt med
breda marginaler vilket visar sig vara
praktiskt. Jag gillar verkligen inte att
skriva i böcker, men den här boken
inbjuder till det. Många av bokens
tankar vill man återvända till och
inte bara en gång.
Stora förändringar
Bodil Jönsson hävdar att datorn,
internet och mobiltelefonen har medfört
större förändringar i skolan än
vad någon läroplansförändring eller
betygsuppgörelse förmått göra.
Det känns inte svårt att hålla med.
Visst, mobiltelefonen är inte helt
rumsren än, men det måste väl vara
en tidsfråga? En så fantastisk liten
multimediamaskin är väl för bra för
att behöva stå i skamvrån längre? Varför
använde vi inte den inför utvecklingssamtal?
Det är ju hur enkelt som
helst att läsa in en engelsk text i ljudinspelaren,
ta kort på diverse bild-,
slöjd- eller hemkunskapsuppgifter
eller låta eleven dokumentera sin dag
i skolan. Istället för de evinnerliga utvärderingarna
de får fylla i på papper.
Eleverna lär inte fotografera det vi
tänkt oss, men kanske får vi via deras
bilder syn på hur dagen i skolan är
för dem? (Nu snubblar jag i väg i egna
tankar, det är vad som händer hela
tiden när man läser denna bok.)
Återkoppling med variationer
Vem kunde ana, då i början, i vilken
utsträckning både livet och lärandet
skulle påverkas av informationsteknologins
utveckling och spridning,
skriver Bodil Jönsson. Att några
knapptryckningar skulle kunna förse
oss med originallitteratur och källor
långt mer omfattande än världens
samlade bibliotek? Att vi skulle kunna
ladda ner musik, tjänster och biljetter
eller rentav vilja leva ett ’second life’ i
en virtuell parallellvärld där man kan
välja vem man vill vara eller vem man
vill möta?
Datorn, internet och mobiltelefonen
har inneburit att vi inte längre
behöver vara på ett och samma ställe
för att lära oss något eller på samma
ställe de som vi lär oss något tillsammans
med. Vi behöver inte göra det
samtidigt. Utbildning handlar inte
längre bara om att läraren är sändare
och eleven mottagare utan kan lika
gärna vara att eleven är sökare och
läraren återkopplare. Vi rör oss mellan
de fyra rollerna sändare, mottagare,
sökare, återkopplare. Mångatill-
många-kommunikationen har
möjliggjorts. Som exempel nämner
hon föreläsningar på nätet. En vanlig
föreläsning är här och nu, den som
lyssnar hör inte bara det som sägs,
utan även sina egna associationer
samtidigt, vilket kan inkräkta på
uppmärksamheten. Visst erbjuder
det personliga mötet en chans att
ställa frågor direkt, men frågorna som
dyker upp på väg därifrån får man
brottas vidare med på egen hand. En
nätföreläsning kan tack vare mångatill-
många-kommunikationen ge återkoppling
med stora variationer.
När du får en idé kan du snabbt gå
in i ett nätsamtal kring den. Du kan
söka och få svar, du kan ifrågasätta
och genast kontrollera. Du kan till
och med spåra en tankekedja bakåt,
vilket kan vara mycket svårt vid eget
tänkande eller i ett direktsamtal.
Kunskap måste få lov att ta tid
Förhoppningsvis vill många skolutvecklare
tänka med i Bodil Jönssons
förhoppningar om kunskapsutvecklingen
i framtidens skolsystem. Vi
måste sluta blanda samman kunskap
och information. Kunskap bär på mening
och finns i sammanhang medan
information kan vara hur lösryckt
som helst. Kunskap måste få lov att ta
tid TTT, Tankar Tar Tid. Däremot
gäller att Information Tar Inte Tid
ITIT.
Barn bör slippa att i alltför stor utsträckning
på egen hand upptäcka de
kunskapsstrukturer som gäller. Utan
konkret undervisning och handledning
av lärare, föräldrar och andra
vuxna blir barn faktiskt svikna av
vuxensamhället. Rulltrappekunskaper,
de som varar högst en vecka, bör
hållas i schack, liksom luciademokratin
för kunskaper. På förskolan bör
vem som vill få vara lucia, men när
det gäller kunskaper är inte den ena
lika så god som den andra. Somlig
kunskap är långsiktigt hållbar, annan
inte.
Det är svårt att betrakta sin egen
verksamhet, man står för nära. Visst
vet vi enskildheter som inte utifrånbetraktaren
ser, men helheten är svårare
att få syn på. Böcker av det här
slaget behövs. Det behövs folk som
tar sig tid att tänka. Tankar Tar Tid.