Reflektioner om lärande
och en skola för framtiden
Hur tänker dagens nätverkande messengergeneration kring sitt lärande och sin framtid. Vilka krav har dagens elever på skolan? Inför och under konferensen och arenan kring skolutveckling ’Framtidens lärande är här och nu’ kommer elever och lärare från några olika skolor att dela med sig av sina synpunkter och erfarenheter. En av skolorna är YBC, Young Business Creative, i Nacka.
YBC är en nystartad kommunal
gymnasieskola i Nacka som presenterar
sig som en modern arbetsplats
för unga vuxna. Och lokalerna i den
nybyggda kunskapsgallerian i Sickla
andas nytänkande. Det är ljust, det
är luftigt, det är glas, det är flexibla
rumslösningar, gemensamhetsytor,
bärbara datorer, utrustning för att
arbeta med medier i lärandet, och
sedan så klart en espressomaskin.
Av lokalerna att döma kan jag som
besökare lika gärna ha hamnat hos ett
ungt och framåt webbföretag som på
en skola.
Några av de elever på YBC i Nacka som kommer att medverka med sina erfarenheter i konferensen ’Framtidens lärande är här och nu’. Från vänster: Daniel Tano, Catja Färdig, Anton Erholm, Sarah Kornfeld och Madeleine Burman. Foto: Maria Karlsson Osipova, också hon elev på YBC.
När DIU besöker YBC har ett tiotal elever, samlats tillsammans
med sina lärare och biträdande rektor Daniel Lundqvist för att samtala om
lärande ur ungdomarnas perspektiv och på vilket sätt eleverna själva känner
att de kan bidra till samtalet kring framtidens lärande innan, under och
efter konferensen i maj.
Och en sak står klar direkt. Eleverna
på YBC vill dela med sig av och
diskutera sina tankar och erfarenheter
kring sina vägar att lära.
Vi är framtidens skola och det
handlar om framtidens lärande och
det påverkar oss jättemycket, det är
klart att det är intressant, menar Anton
Erholm.
Vi har en annorlunda syn på
lärande. Många vuxna och lärare tror
att dom förstår. Men det är vi som är
här, det är vi som lär oss, fortsätter
Anton.
Lära med alla sinnen
På YBC har alla elever en egen bärbar
dator, en dator de själva hanterar
och är administratör av. Alla elever
har egna hemsidor och man arbetar
mycket med medier i många olika former.
För både elever och lärare runt
bordet är det självklart att både form
och innehåll är viktigt för elevernas
lärande.
Formen är ett slags kunskap
tycker jag. Precis lika mycket som
man har nytta av det man lär sig om
innehållet kommer man att ha nytta
av det runt om. Och jag behöver det
för att kunna knyta ihop allting, påpekar
Catja Färdig.
Det är bara att titta på presentationer
man tittar på när det mest är
ett rabblande av en massa fakta. Det
kan vara väldigt informativt, men det
går inte in ändå för det var så tråkigt
att lyssna på, menar Madeleine Burman.
Lusten är viktig. Utan den får
man inte djupet, påpekar Emma Rosén,
teamledare för Businessprogrammet.
YBC har två teoretiska program
men fokuserar mycket på den estetiska
processen och kommunikationen,
påpekar Daniel Lundqvist.
Vi vill jobba med en skola som
påverkar och är en del i samhället, då
måste man synliggöra det man tänker.
Utmaning och variation
Att ha växt upp i en digital värld
ger eleverna ett försprång i många
avseenden. De är förundrade över en
föräldrageneration som behöver gå på
kurs för att lära sig Powerpoint och de
tvivlar inte ett ögonblick på sin förmåga
att snabbare än sina lärare leta
reda på fakta på nätet.
Att vi får använda datorer kräver
mer av lärarna, menar Catja Färdig.
En av våra stora utmaningar som
lärare är att ställa frågor som utmanar
eleverna, påpekar Daniel Lundqvist.
Variation är också en viktig del i
lärandet menar många runt bordet.
Traditionella lektioner och andra
angrepsssätt har också en viktig plats
i lärandet.
YBC-elever på konferensbloggen
Samtalet om lärande runt bordet på
YBC rörde sig kring många fler ämnen
och tankar än de som tagits upp
här. Men skolan kommer att delta i
konferensen ’Framtidens lärande’
och innan dess kommer elever och
lärare att bidra med sina reflektioner
kring lärande på konferensbloggen
www.diu.se/framtidenslarande och
där har alla möjlighet att kommentera
och samtala med dem.