Untitled Document Text och foto: Carina Näslundh
E-post: carina.naslundh@diu.se

 

Reflektioner om lärande och en skola för framtiden

Hur tänker dagens nätverkande messengergeneration kring sitt lärande och sin framtid. Vilka krav har dagens elever på skolan? Inför och under konferensen och arenan kring skolutveckling ’Framtidens lärande – är här och nu’ kommer elever och lärare från några olika skolor att dela med sig av sina synpunkter och erfarenheter. En av skolorna är YBC, Young Business Creative, i Nacka.

YBC är en nystartad kommunal gymnasieskola i Nacka som presenterar sig som en modern arbetsplats för unga vuxna. Och lokalerna i den nybyggda kunskapsgallerian i Sickla andas nytänkande. Det är ljust, det är luftigt, det är glas, det är flexibla rumslösningar, gemensamhetsytor, bärbara datorer, utrustning för att arbeta med medier i lärandet, och sedan så klart en espressomaskin. Av lokalerna att döma kan jag som besökare lika gärna ha hamnat hos ett ungt och framåt webbföretag som på en skola.

Några av de elever på YBC i Nacka som kommer att medverka med sina erfarenheter i konferensen ’Framtidens lärande – är här och nu’. Från vänster: Daniel Tano, Catja Färdig, Anton Erholm, Sarah Kornfeld och Madeleine Burman. Foto: Maria Karlsson Osipova, också hon elev på YBC.

När DIU besöker YBC har ett tiotal elever, samlats tillsammans med sina lärare och biträdande rektor Daniel Lundqvist för att samtala om lärande ur ungdomarnas perspektiv och på vilket sätt eleverna själva känner att de kan bidra till samtalet kring framtidens lärande innan, under och efter konferensen i maj.

Och en sak står klar direkt. Eleverna på YBC vill dela med sig av och diskutera sina tankar och erfarenheter kring sina vägar att lära.

– Vi är framtidens skola och det handlar om framtidens lärande och det påverkar oss jättemycket, det är klart att det är intressant, menar Anton Erholm.

– Vi har en annorlunda syn på lärande. Många vuxna och lärare tror att dom förstår. Men det är vi som är här, det är vi som lär oss, fortsätter Anton.

Lära med alla sinnen
På YBC har alla elever en egen bärbar dator, en dator de själva hanterar och är administratör av. Alla elever har egna hemsidor och man arbetar mycket med medier i många olika former. För både elever och lärare runt bordet är det självklart att både form och innehåll är viktigt för elevernas lärande.

– Formen är ett slags kunskap tycker jag. Precis lika mycket som man har nytta av det man lär sig om innehållet kommer man att ha nytta av det runt om. Och jag behöver det för att kunna knyta ihop allting, påpekar Catja Färdig.

– Det är bara att titta på presentationer man tittar på när det mest är ett rabblande av en massa fakta. Det kan vara väldigt informativt, men det går inte in ändå för det var så tråkigt att lyssna på, menar Madeleine Burman.

– Lusten är viktig. Utan den får man inte djupet, påpekar Emma Rosén, teamledare för Businessprogrammet.

YBC har två teoretiska program men fokuserar mycket på den estetiska processen och kommunikationen, påpekar Daniel Lundqvist.

– Vi vill jobba med en skola som påverkar och är en del i samhället, då måste man synliggöra det man tänker.

Utmaning och variation
Att ha växt upp i en digital värld ger eleverna ett försprång i många avseenden. De är förundrade över en föräldrageneration som behöver gå på kurs för att lära sig Powerpoint och de tvivlar inte ett ögonblick på sin förmåga att snabbare än sina lärare leta reda på fakta på nätet.

– Att vi får använda datorer kräver mer av lärarna, menar Catja Färdig.

– En av våra stora utmaningar som lärare är att ställa frågor som utmanar eleverna, påpekar Daniel Lundqvist. Variation är också en viktig del i lärandet menar många runt bordet. Traditionella lektioner och andra angrepsssätt har också en viktig plats i lärandet.

YBC-elever på konferensbloggen
Samtalet om lärande runt bordet på YBC rörde sig kring många fler ämnen och tankar än de som tagits upp här. Men skolan kommer att delta i konferensen ’Framtidens lärande’ och innan dess kommer elever och lärare att bidra med sina reflektioner kring lärande på konferensbloggen www.diu.se/framtidenslarande och där har alla möjlighet att kommentera och samtala med dem.

Mer information om YBC hittar du på skolans webbplats: www.ybc-nacka.se

 

Carina Näslundh

E-post: carina.naslundh@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 2 2009. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)








Nominera huvudman före 14 juni 2023




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 09]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 090315