Untitled DocumentPER JÖNSSON, professor i tillämpad matematik, Malmö högskola
MATS LARSNÄS, IT-pedagog, Fjärås-Gällinge
pedagogiska enhet, Kungsbacka
SVERKER AASA, adjunkt i teknik, Malmö
högskola
GUNILLA SVINGBY, professor i pedagogik,
Malmö högskola
LISA GJEDDE, lektor i IKT och lärande,
Danmarks pedagogiska universitet
CARL HEATH, projektledare på GRutbildning
MARIA ÅRESUND, konsult på HiQ i Göteborg
Tema Mobilt lärande:
Undervisning och nya medier mobila enheter
Medielandskapet ändras i en rasande
takt. Bland de nya sakerna som dykt
upp är: gräsrotsvideo (YouTube), kollektiva
forum på nätet, mobiltelefoner
med GPS och bredband, ultrasmå
bärbara datorer. Innovationer och
utveckling inom detta område ställer
stora krav på lärarna, men erbjuder
också nya spännande möjligheter för
undervisningen.
I serien The Horizon Report utgiven
av The New Media Consortium and
the Educause Learning Initiative, försöker
ett stort antal medlemmar inom
affärsvärlden, industrin och utbildningssektorn
identifiera och beskriva
ny teknologi som kommer att ha
stort inflytande på undervisning och
lärande. I den senaste rapporten The
Horizon Report 2008 Edition, pekar
man speciellt ut mobil teknologi.
Under trycket av en marknad
med mer än en miljard sålda enheter
per år har användningsområdena för
mobiltelefoner ökat enormt. Förutom
att prata på vanligt sätt med kompisar
kan man: spela musik, lyssna på
radio, ta digitala bilder eller videosekvenser,
ansluta till Internet eller få
information om sin position via GPS.
Inspelade ljud, bilder och anteckningar
kan enkelt skickas iväg och
delges kompisar, en lärare eller en
kurshemsida. Den unika kombinationen
av kommunikation och mobilitet
gör att elever kan samarbeta över tid
och rum.
Den stenhårda konkurrensen på
mobilmarknaden gör att priset ständigt
sjunker och inom en snar framtid
kan man förvänta sig att mobilt bredband
har fått genomslag och fullständig
anslutning till Internet och TV
kommer att finns överallt vid vilken
tidpunkt som helst. En föraning om
vad som är på gång får man då man
tittar på nya mobiltelefoner med stor
pekskärm, vilka väcker uppmärksamhet
på grund av möjligheterna att
ladda ner och bearbeta dokument och
utföra uppgifter man normalt gör på
datorn.
Med ökande processorkraft kan
man tänka sig att telefoner kommer
att bli ett viktigt verktyg för att
kommunicera, hålla sig uppkopplad
till internet och utföra både vardagliga
och mera avancerade uppgifter.
Ytterligare perspektiv på mobilens
användbarhet får man då man tittar
på de nya modellerna med inbyggd
projektor som gör det möjligt att
visa text och bild på vilken yta som
helst. Det finns även projicerande eller
ihopvikbara tangentbord. Kanske
kommer våra elever bara att ha en vit
skiva på skolbänken?
Parallellt med utvecklingen inom
mobiltelefoni ser vi en kraftig trend
mot billiga ultrasmå bärbara datorer
med inbyggd kamera och GPS via
USB-porten. De små bärbara datorerna
kan anslutas till Internet via lokala
nätverk eller med bredbandsuppkoppling
och delar många av mobiltelefonernas
unika egenskaper. Fördelar
med datorerna är standardiserade
operativsystem, bättre inmatningsmöjligheter
och lite större skärm.
Förmodligen kommer vi att leva med
olika typer av tekniska lösningar sida
vid sida, men trenden är mot ökad
mobilitet.
Utvecklingen som beskrivs ovan
innebär både möjligheter och utmaningar
för skolan och utbildningscentrerade
organisationer. En utmaning
är att erbjuda relevant service och
grundläggande innehåll för mobila
enheter som kan stödja eleverna i
deras lärande. En annan utmaning är
att utnyttja de olika sätten att kommunicera
för att skapa kollaborativt
lärande.
Mobila enheter i skolundervisningen
i dag
En intressant aspekt av mobilt lärande
är att det kan ske när och var som
helst. Skolan kan på ett enkelt sätt
erbjuda undervisningsmaterial inom
till exempel matematik och språk som
kan laddas ner till mobilen. Materialet
kan vara text- eller ljudfiler som studenterna
kan använda på bussen, när
de väntar på sina kompisar eller vid
andra tillfällen som passar dem själva.
Friheten i lärandet är en positiv
faktor samtidigt som man kan hysa
farhågor att den leder till en fragmentisering
av kunskaperna. Det ovan
beskrivna användningsområdet ligger
nära i tiden och kräver inga större
resurser, utan kan ses som en anpassning
av traditionella undervisningsmetoder
till modern teknik.
En utvidgning, som inte heller den
kräver några större resurser, är att
studenterna via mobiltelefonen eller
den bärbara datorn får uppgifter som
skall lösas på en specifik plats som
kan identifieras antingen via GPS-koordinater
eller enklare via ett foto av
platsen. Uppgifterna kan vara allt från
att lösa ett geometriskt problem till
att samla in fakta kring en historisk
byggnad. Arbetet, som drivs av instruktionen
från den mobila enheten,
är nu mera aktivt och autentiskt och
kan kombineras med att studenterna
själva skall samla in material och
dokumentera i form av videoklipp,
bilder och ljudupptagningar. Det
insamlade materialet kan sedan bearbetas
vidare i klassrummet.
Mobiltelefoner eller videokameror
kan användas av studenterna i en
speciell miljö eller i ett speciellt sammanhang
för att själva producera ett
material. Studenterna väljer utifrån
ett tema själv innehållet och hur det
skall produceras. Materialet delas,
till exempel via en kurshemsida, med
andra och blir en del av en gemensam
lärprocess. Fördelarna med ett sådant
arbetssätt är att kunskap och lärande
ses som en aktiv konstruktion som
utgår ifrån studenterna själva och
deras frågor, dvs. en sorts äganderätt.
En annan viktig faktor är att de som
använder materialet delar samma sociala
och kulturella mönster.
Perspektiv på framtida användande
av mobila enheter
Mobila lärmiljöer utvecklas i en takt
som gör det svårt att blicka in i framtiden.
Efter att ha sagt det här vill vi
ändå peka på de stora möjligheter
som erbjuds av olika platsmarkörer
som RFID-taggar och GPS. Placeringen
av en applikation eller ett lärmoment
i en speciell miljö gör att data
som är unika för miljön kan utnyttjas.
Över den fysiska miljön kan digital
information lagras för att skapa en
virtuell verklighet som kan utforskas
med mobiltelefonen eller den ultraportabla
datorn i en spelliknande
sättning.
Den digitala informationen gör att
man till exempel kan spela upp ljud
och videofilmer eller visa bilder och
annat material knutet till platsen man
befinner sig på. Man kan gå tillbaka
i tiden och se hur platsen kan ha sett
ut förr i tiden med andra betingelser
för människorna. Man kan också gå
framåt och fundera på hur platsen
kommer att förändras.
Utvecklingsverktyg för virtuella
applikationer som bland annat inkluderar
spelmotor, möjligheter att ladda
in videoklipp och bilder knutna till
en GPS-position kan gratis hämtas
från http://education.mit.edu/drupal/ar.
Arbetet med en virtuell verklighet
i form av en händelse eller ett spel
knutet till en speciell plats kan göras i
skolan och ses som en produktion där
studenterna och läraren gemensamt
samlar in och bearbetar material. Det
bakomliggande arbetet blir då lika
viktigt som själva resultatet.
Avslutande anmärkningar
Mobila lärapplikationer och andra
aktiviteter som datorspel kan aldrig
tvingas fram. En av de viktigaste faktorerna
för ett positivt utfall är istället
att läraren känner sig bekväm och
uppleva att hon eller han behärskar
situationen.
Förutom lärarens engagemang är
följande faktorer betydelsefulla för en
god lärmiljö: tydlighet och motivering
till varför man använder sig av
aktiviteten, integration av aktiviteten
med övrigt kursinnehåll, samarbete i
grupper som gör att studenterna kan
diskutera innehåll och begrepp.
PER JÖNSSON, professor i tillämpad matematik, Malmö högskola
MATS LARSNÄS, IT-pedagog, Fjärås-Gällinge
pedagogiska enhet, Kungsbacka
SVERKER AASA, adjunkt i teknik, Malmö
högskola
GUNILLA SVINGBY, professor i pedagogik,
Malmö högskola
LISA GJEDDE, lektor i IKT och lärande,
Danmarks pedagogiska universitet
CARL HEATH, projektledare på GRutbildning
MARIA ÅRESUND, konsult på HiQ i Göteborg
Litteraturförteckning
The Horizon Report 2008 Edition, The New Media Consortium and the Educause Learning Initiative, ISBN 0-9765087-6-1
(2008). www.nmc.org/pdf/2008-Horizon-Report.pdf [on line 2009-02-19]
Iphone: www.apple.com/se/iphone [on line 2008-09-18]
M. Yerushalmy, och O. Ben-Zaken, (2004), Mobile phones in Education: the case of mathematics. construct.haifa.ac.il/~michalyr/celular%20report.pdf [on line 2009-02-19]
P. Jönsson m.fl. (2009), Matematik och det nya medialandskapet rapport från Mobile Learning Environment-projektet. Tidskrift
för matematikundervisning Nämnaren Nr 1, 48.
P. Jönsson och L. Gjedde, (2009), Mobile Learning Environments Educational Report. www.m-learningenvironments.com [on line 2009-02-19]
E. Brandt, P.A. Hillgren och E. B. Björgvinsson, (2004), Self-produced video to augment peer-to-peer learning i Learning with
mobile devices research and development. Jill Attewell och Carlo Savill-Smith (eds). www.lsda.org.uk/files/pdf/1440.pdf [on line 2009-02-19]
E. Klopfer, (2008). Augmented Learning - Research and Design of Mobile Educational Games, MIT Press
M. Klawe (1998). When does the use of computer games and other interactive multimedia software help students learn
mathematics? www.cs.ubc.ca/nest/egems/reports/authors.html [on line 2009-02-19]