Chatta, spela dataspel, söka information
på nätet, lyssna på engelskspråkig
musik, titta på film. Engelska är ett
språk som dagens barn och ungdomar
ständigt möter på sin fritid. Men vilken plats har informationstekniken i skolans
språkundervisning?
Språk är så levande, då är det trist
om man som språklärare begränsar sig
till en textbok. Det finns så oändligt
många sätt att använda sig av datorer
och Internet för att variera och individanpassa
engelskundervisningen,
menar Maria Estling Vannestål, lektor i
engelska och forskare vid högskolan i
Kalmar och Växjö universitet.
Att många engelsklärare också är intresserade
av att lära sig mer om hur
IKT kan användas i undervisningen
är tydligt när Maria Estling Vannestål
föreläser på en fortbildningsdag för
engelsklärare i Göteborg. Föreläsningssalen
är fullsatt, eller rättare sagt
överfull. 120 personer fick plats, 300
stod på reservlistan.
Som lärare är det viktigt att
känna till och intressera sig för den
vardag som många elever ägnar
mycket tid åt. Att använda datorer och
Internet i språkundervisningen ger
också konkreta pedagogiska vinster.
Vi får tillgång till en hel språkvärld
med autentiska texter och autentisk
kommunikation. Man kan som lärare
ge större möjligheter till variation i
undervisningen, ge utmaningar till de
duktigaste eleverna och övningar på
rätt nivå till elever med läs- och skrivsvårigheter.
Och inte minst viktigt ge
elevena uppgifter att jobba med som
de tycker är roliga, helt enkelt skapa
lust och aha-upplevelser, säger Maria
Estling Vannestål.
Det handlar inte om att slänga
ut läroboken, påpekar hon, men att
bygga vidare på det man har.
Hitta rätt på nätet
Ett problem för många lärare som
vill använda Internet i språkundervisningen
är dels dåliga allmänna datorkunskaper
hos lärarna själva, dels
en brist på kunskap om bra material
och konkreta användningsområden
inom det egna ämnet, menar Maria
Estling Vannestål. Tillsammans med
kollegor på högskolan och kursdeltagare
i lärarforbildningskurser i IKT i
engelskundervisningen har hon ägnat
mycket tid åt att hitta bra webbsidor
att utgå ifrån i undervisningen och i
olika projekt testat dem med elever i
klassrummet.
Resultatet av detta arbete är bland
annat en språklänkportal som öppnar
under våren med recenserade länkar
och konkreta exempel på hur nätet
kan användas i praktiken i engelskundervisningen
(se exempel på sid
12). Det handlar om allt från länkar
till färdiga språkövningar, ordböcker,
spel, underlag för talträning, diskussioner,
skrivträning och digitala fotoberättelser.
När man använder nätet i undervisningen
är det bra att ha förberedda
länkar som eleverna kan utgå från.
Och att ha tydliga mål och instruktioner
för arbetet.
Engelsklärare och IT-användning
Hur används då IKT inom engelskundervisningen
på grundskolor och
gymnasier i dag? Jo, det varierar. En
del språkärare använder inte datorer
och Internet över huvud taget, men
de vanligaste användningsområdena
är uppsatsskrivning, e-postkontakt
och informationssökning. Det visar
en pilotstudie som Maria Estling Vannestål
och hennes kollegor genomfört
inom IKT i engelskundervisningen,
ett delprojekt inom Ung kommunikation,
som drivs av Växjö universitet,
Högskolan i Kalmar och Blekinge
Tekniska Högskola.
Det är också en del som arbetar
med grammatik- och ordträningsprogram,
Powerpointpresentationer
och webbresurser som ordböcker och
språkträningssidor. Och ett fåtal entusiaster
som gör mer än så.
Enkäten bekräftar också att datortillgången
varierar mycket mellan
olika skolor. På en del skolor har lärare
och elever egna bärbara datorer,
men på många skolor får lärare och
elever slåss om att få tillgång till skolans
gemensamma datorsal.
Mervärde
Men, det finns många sätt att
komma runt problem med datortillgången
på skolan, olika former av
hemuppgifter är ett sätt, menar Maria
Estling Vannestål.
På de lärarfortbildningskurser
Maria haft har det visat sig att deltagarna
varit uppfinningsrika när de
prövat olika former för användning
av IT tillsammans med sina elever.
Och både lärare och elever har haft
roligt.
Kursdeltagarna har sett att det
gett något extra att plocka in IT i
språkundervisningen.