Teglverkets skole i Oslo
Fokus på utveckling av lärandet
Teglverkets skole är den första helt
digitala skolan i Oslo. Alla elever har
lärplattor, alla läromedel är digitala.
Men de digitala verktygen är inte huvudsaken
för skolans rektor Elisabeth
Palmgren. När hon beskriver skolan
handlar det i stället om pedagogiskt
utvecklingsarbete, gemensam tid för
planering och engagerade föräldrar.
För de som följde med DIU till Bettmässan
erbjöds möjligheten att inleda
med två studiedagar i Oslo. En del av
Osloprogrammet var ett intressant
studiebesök på den relativt nybyggda
Teglverkets skole. Skolan öppnade
hösten 2015 som en 1–4 skola. Den
ökar successivt med en årskurs per
år och kommer att vara en fullskalig
1–10 skola år 2021 med ungefär 800
elever. Skolan är samlokaliserad med
en stor multihall, för olika idrotts- och
träningsformer, och har attraktiva
och spännande utomhusmiljöer som
erbjuder många möjligheter för barn
och ungdomar, både sommar och
vinter.
- Teknik kan man lära sig. Det är svårare att byta pedagogiskt arbetssätt, säger Elisabeth Palmgren, rektor på nybyggda Teglverkets skole i Oslo. Foto: Bo Helmersson.
Gemensam planering
Skolan arbetar med en gemensam
modell för pedagogisk planering. Ett
ramverk för att skapa goda lärsituationer,
som beskriver lektioner och
samspelet med eleverna, med mål,
upplägg och genomförande. Modellen
används genomgående och ger
stöd för det kollegiala samspelet, inte
minst för nya lärare och vikarier.
– Det är självklart en stor fördel att
få starta en skola från grunden. Då får
man möjlighet att sätta sin egen profil
på skolan och kan anställa personal
som vill arbeta på detta sätt, säger skolans
rektor Elisabeth Palmgren.
Alla lärare arbetar på skolan från
08.15 till 16.15, det vill säga en tydligt
reglerad arbetsplatsförlagd tid.
– Det är genom att planera och
arbeta tillsammans som man når resultat,
säger Elisabeth Palmgren. Det
duger inte att man bara genomför sina
lektioner och sedan åker hem.
Yta och djup
Det som på ytan kännetecknar Teglverkets
skole är annars att man inte
använder tryckta läroböcker utan att
varje elev har sin egen lärplatta och
digitala lärresurser. När det sker blir
det uppenbart att en mer genomdigitaliserad
skola växer fram. Det finns
inga omvägar eller undanflykter, utan
varje lärare måste arbeta utifrån den
förutsättningen.
– Trots att de digitala verktygen
har en så central plats i vårt arbete,
undviker vi att se dem som en huvudsak,
säger Elisabeth Palmgren.
– Jag är till exempel motståndare
till att skriva någon IKT-plan. Det
riskerar bara att isolera tekniken i ett
eget sidospår. På samma sätt är inte
it-kompetensen den viktigaste frågan
vid en anställningsintervju. Teknik
kan man lära sig. Det är svårare att
byta pedagogiskt arbetssätt.
Något som imponerade var hur
gediget man formulerat de olika rollernas
funktion och ansvar. Bland
annat handlar det om att man som
förälder ska intressera sig för vad
barnet har lärt sig under dagen, stödja
läraren i arbetet med den psykosociala
inlärningsmiljön, vara aktiv när
det gäller att ge barnet en positiv attityd
till skolan, samt vara nyfiken och
engagerad i barnets digitala liv.
– Vi arbetar hårt och konsekvent
med att engagera föräldrarna. Det var
viktigt inte minst i början då många
var oroliga inför vår nya profil. Den
oron måste man ta på allvar och inte
bara vifta bort, säger Elisabeth Palmgren.
Lika vackra är formuleringarna
i skolans vision om att skolan vill
forma elever som är nyfikna och lär
sig att se utanför ramarna, som är
uppfinningsrika, tar initiativ och
kan omsätta idéer till handling, samt
reflekterar, ställer bra frågor och är
medvetna om både process och mål.
Vi åkte till Teglverket för att se en
skola som kommit långt i it-användandet.
Det fick vi också se, men vi
lämnade skolan med starka intryck
som mer handlade om betydelsen av
ett genomtänkt ledarskap och värdet
av ett kollegialt pedagogiskt utvecklingsarbete.
Bild: På många ställen på Teglverkets skole påminns man om skolans överordnade mål kring kunskap, kreativitet, aktiva elever och samarbete. Foto: Bo Helmersson.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.