Trender och tendenser på BETT
Skapande och görande i fokus
Att försöka få syn på utvecklingen när
det gäller förskolans och skolans digitalisering
är en uppgift som borde vara
ett självklart och nödvändigt inslag
för de som driver och leder. Det är inte
alltid enkelt att navigera i nyhetsflödet
och att skilja ut det användbara – det
gäller att hitta sina egna kanaler och
arenor. Den årliga Bett-mässan i London
är en sådan möjlighet som speglar
både det brittiska och det internationella
nuläget. Mats Östling, DIUs
trendspanare, går igenom trenderna
och tendenserna på årets Bett-mässa.
Med drygt 700 utställare uppvisar
mässan en bredd när det gäller vad
som är aktuellt just nu. Det finns
också exempel på det som har varit
och glimtar av vad som kan komma.
Det brittiska
Mycket av det som har kännetecknat
den brittiska skolutvecklingen när
det gäller it finns kvar i olika former,
ibland förstärkt och förändrat, ibland
på väg bort.
De senaste åren har företag som
erbjuder effektiva betalningslösningar
för föräldrar (lunch, fritidsaktiviteter
och annat som kostar pengar i skolan)
tillhört finalisterna till Bett Awards,
men inte i år. Företagen, och behoven,
finns kvar men har gått från att vara
innovativa till något självklart.
Det starka fokuset på brandväggar,
internetfilter och andra lösningar
för att stänga ute de delar av internet
som upplevs som besvärliga var på
väg att minska, men hade i år fått ett
tydligt uppsving. Tillsammans med
övervakningskameror, fysiska lås
och olika identifieringsmetoder, som
fingeravtryck och ansiktsigenkänning,
marknadsfördes detta som heltäckande
lösningar för att erbjuda elever
en säker och trygg skolmiljö. Den
upplevda osäkerheten i världen syntes
tydligt i ett ökat skyddsbehov.
Till det brittiska kan vi nog också
lägga de stora och heltäckande lösningarna
för skolans administration
och uppföljning. Med en mycket
omfattande och detaljerad kursplan
ställs stora krav på pedagoger att
löpande redovisa elevers resultat och
att använda digitala system är helt
nödvändigt. Genom att koppla ihop
en mängd olika funktioner – skolans
administrativa system, elevhälsa,
resultat och uppföljning, planering,
kursplaner och mål, kommunikation
med hemmet och individuella studieplaner
skapas en komplex helhet.
Oavsett hur väl detta faktiskt fungerar
– och det finns en del kritik mot kursplaner
och mätningar – så finns det
en tydlig ambition att underlätta och
effektivisera pedagogernas planering
och administration.
Stora ord och stora system
Under några år har BETT haft ett ökat
fokus på pedagoger och pedagogik.
Bett Future med människor som har
en idé, makerspace och skapande med
inriktning mot STEAM, ”science,
technology, enginering, art and mathematics”
har vuxit stadigt och tog i
år stor plats i var sin ända av utställningshallen.
Samtidigt dök det upp stora ord
och stora löften mer centralt – revolutionera,
återskapa, förnya och
förändra. Stora ord som tydligt riktar
sig till beslutsfattare och avspeglar en
förhoppning om att i grunden kunna
förändra skolan med digitalt stöd.
Internationella inslag
Antalet utställare från andra länder
är stort, ett fyrtiotal länder är representerade,
i flera fall med nationella
montrar. En del av dessa visar idag
upp pedagogiska lösningar och inte
endast teknisk utrustning eller är på
mässan för att knyta kontakter med
leverantörer. Kanske kan kommande
Bett-besökare också inspireras av
länder från andra delar av världen när
det gäller pedagogik?
Online
Distansundervisning förekommer
i England, men trenden på Bett var
Online. Det kunde vara en lösning
som var tänkt att vara ett komplement
till annan undervisning, men
det fanns också flera leverantörer som
lanserade kompletta digitala undervisningsmiljöer.
Det intressanta med
begreppet Online är att det verkligen
sätter fokus på ett digitalt stöd som
är platsoberoende och teknikoberoende
– en online-lösning kan användas
både i skolan och hemma. Det
fanns många varianter på detta tema,
allt från lösningar för läxor, dans,
tematiska och ämnesövergripande
inslag till heltäckande system med
planering, innehåll, uppföljning och
bedömning.
Ibland framgår det att online kan
användas hemma, ibland är det tänkt
för skolbruk. Kopplingen till kursplaner,
tester, kontroll och prov finns
dock med i alla lösningar. Den unikt
svenska varianten fjärrundervisning
har britterna inte hört talas om.
Robotar, drönare, programmering
Robotar, robotar, robotar – överallt
och hur som helst. Mångfalden i form
och utseende motsvaras möjligen
inte av mångfald i användning, men
det är ingen tvekan om att de lockar
både små och stora. En grupp robotar
programmeras direkt med knappar
som sitter på roboten och de rör sig
ofta på ett rutmönster eller andra
banor. Många robotar programmeras
via plattor eller datorer med
hjälp av symboler eller andra färdiga
block, ofta med Scratch som grund.
Programmeringen kan leda till att
roboten rör sig eller flyttar föremål
med griparmar. Kombinationer finns
där roboten kan röra sig fritt över en
yta och utföra olika uppgifter. En del
robotar byggs ihop av användaren,
andra är färdiga att användas direkt.
Drönare fanns också, men några
flyguppvisningar var inte tillåtna.
Även bland drönarna fanns det de
som kunde programmeras, andra
styrdes från en konsol eller platta.
Kodning i form av text på skärm
var inte vanligt, även om det kan vara
en viktig del när man själv bygger en
liten robot. Om några år har variationen
förmodligen minskat men den
pedagogiska användningen ökat.
Ett område där kreativiteten verkligen
var i fokus var Makerspace
och STEAM-village. Ett intensivt
skapande, byggande, testande och
utforskande med en blandning av
pedagoger, tekniknördar och entusiaster.
Bananer och lödkolvar, papper
och elektronik – allt kan användas för
att skapa och för att öka intresse och
förståelse för naturvetenskap.
STEAM – Science, Technology,
Engineering, Math tillsammans med
Art utgjorde det tydligaste temat för
Bett. Under ett antal år har detta område
långsamt ökat i omfattning för
att 2017 finnas över hela mässan. Det
intressanta med denna satsning är att
den inte är helt digital.
Det fanns flera montrar som
varken hade sladdar eller skärmar
och där istället trä, papper och plast
utgjorde stommen. Uppenbarligen
klarar de brittiska skolorna av att hantera
flera olika former av material och
innehåll samtidigt. Bett startade för
30 år sedan med analog fysik och teknik,
och såväl mässan som skolorna
har lyckats behålla det som fungerar
samtidigt som man har tagit till sig
den digitala tekniken.
Att själv göra, skapa och utforska
kombinerat med digitala lösningar
och teknik i alla former är ett tilltalande
koncept – ”antingen eller”
känns omodernt.
Virtual Reality
Något som också fanns överallt var
VR-glasögon. Något som däremot
inte fanns överallt var en genomtänkt
pedagogisk tanke. Fenomenet känns
igen från tidigare mässor – interaktiva
tavlor i alla montrar med säljare
som i bästa fall kunde bläddra fram
sin powerpoint, 3D-skrivare som lite
planlöst skriver ut färdiga modeller
och nu VR-glasögon som publikmagneter.
Att VR-glasögon har en marknad
för underhållning, spel och andra
upplevelser av mer avgränsad karaktär
är uppenbart – jag hann knappt
komma hem från London innan jag
såg ett inslag på TV om hur skolbarn
lär sig rätt sätt att ta sig ut från ett
rökfyllt rum – men just nu är det en
utmaning att hitta fungerande och
långsiktigt hållbara sätt att arbeta med
VR i pedagogiken. Allt användning
som förutsätter ett extra tillbehör eller
utrustning utöver min platta eller
dator kräver en hög motivation och
uthållighet.
3D-skrivare används inte längre
enbart som lockbete utan har börjat
hitta sitt användningsområde, några
sådana fanns också på mässan, inte
minst kopplat till STEAM och makerspace.
Artificiell intelligens, learning
analytics och neuroeducation
De första lösningarna som kombinerar
datainsamling med en automatiserad
analys och planering börjar nu
finnas tillgängliga.
Elever som utifrån sin individuella
planering arbetar sig igenom ett område,
genomför test och prov och därefter
automatiskt får en mer anpassad
tillgång till innehåll och resurser inför
nästa område gör det i en plattform
som samlar in information, analyserar
utfallet och presenterar resultatet.
Självlärande system kommer på bred
front, och kan fylla en roll också i
skolan. Det som visades på mässan
var ganska enkla exempel och med en
renodlat summativ bedömning, men
med mer avancerade bedömningsverktyg
kan pedagogens erfarenhet
och elevkännedom tas tillvara också i
den formativa processen. Det handlar
inte om att ersätta läraren utom om
att underlätta den individuella anpassningen
– om det visar sig att jag
lär mig bättre om jag använder video
kan den andelen öka, om jag istället
vill ha det uppläst blir det lite mer av
det under nästa avsnitt. Artificiell intelligens
och learning analytics bygger
på insamling av stora mängder data,
vilket naturligtvis ställer krav på en
säker hantering.
AI kommer framöver att vara en
självklar del i vår vardag, inte minst
kommer våra robotar att lära sig allt
mer om hur de ska fungera för att
göra störst nytta.
Ett annat högteknologiskt område
är Neuroscience och Educational
neuroscience (neuroeducation). Det
handlar om att kombinera en mängd
olika områden, allt från hjärnforskning,
psykologi, kognition, undervisningsteori
till undervisningsteknologi
för att skapa bättre förutsättningar för
lärandet. Ett uttryck för detta på Bett
var Learnometer, en liten burk som
mäter ljudnivå och buller, ljus, luftfuktighet,
koldioxid och föroreningar
i luften. Allt detta är faktorer som
påverkar arbetsmiljön och lärandet
och med hjälp av ljusindikatorer visar
learnometern om förhållandena är
optimala eller behöver åtgärdas.
Neuroeducation är ett område att
hålla ögonen på framöver, intressant
men inte helt okomplicerat.
Från interaktiva tavlor till stora
skärmar
Ett påtagligt inslag på årets mässa var
att interaktiva tavlor ersatts av stora
skärmar. Merparten av alla montrar
hade skärmar på väggarna, en del
tryckkänsliga (som en jättelik platta),
en del endast som skärmar. Förra året
fanns det flera nya program och tjänster
som var tänkta att användas med
alla de interaktiva tavlor som finns
i brittiska skolor. Det var inte helt
självklart att skärmarna hade samma
eller bättre pedagogiska möjligheter
än de interaktiva tavlorna. Utbytet
verkar mer vara drivet av ett behov av
att visa något nytt och modernt (och
att sälja dyra skärmar förstås) än att
visa på nya möjligheter för elever och
pedagoger. Att slippa fläktljud och
värme är naturligtvis bra (annars larmar
learnometern) men i övrigt har
utbytet en del att bevisa.
Slutligen video
Om några år spås det att kanske 90
procent av internettrafiken består av
video – självklart syntes detta också
på Bett. Lösningar för flippad undervisning,
inspelningar för frånvarande
elever, online-undervisning – exemplen
är många.
En lite udda lösning handlade om
att filma undervisningen för att sedan
analysera det som händer, en arbetsmetod
som kan hjälpa pedagoger att
få syn på sig själv och det egna arbetet.
Tanken är att pedagogen listar ett
antal faktorer som ska uppmärksammas
och noteras, genomför undervisningen
och därefter går igenom filmen
(eller ber någon annan göra det)
och markerar när olika saker inträffar.
Det kan vara hur pedagogen rör sig,
vilka elever som får uppmärksamhet,
hur frågor och svar hanteras och så
vidare. För att det inte ska bli övervakning
bygger det på att pedagogen
styr både filmning och analys.
Det kan på sikt finnas kopplingar
till både learning analytics och AI.
För leverantören var frågan enkel –
om nu pedagogerna är den viktigaste
resursen, hur ska den resursen bli
bättre? Att få syn på sitt arbete, sitt
lärande och att reflektera kring det är
inom alla områden en viktig framgångsfaktor.
Mats Östling
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.