Återerövring av professionskunskapen
och renässans för
ämnesdidaktiken
För att lärare ska ha en möjlighet att
lyckas med sitt uppdrag behövs bra
stödstrukturer, när det gäller kollegialt
stöd och kollegiala diskussioner kring
undervisningen. Dessutom behövs en
lärarutbildning som förbereder lärarstudenterna
på det jobb de utbildar
sig till. Det var en del av budskapet när
Andreas Ryve, professor i matematikdidaktik, och Per Kornhall, författare och debattör, båda knutna till Mälardalens högskola, intog scenen på konferensen Framtidens
lärande.
Utgångspunkten för Andreas Ryve
och Per Kornhall är matematikundervisningen
där de båda är involverade
i olika utvecklingsprojekt,
med allt från lärare till rektorer, förvaltningsledningar,
läromedelsförlag och forskare.
Per Kornhall, författare och debattör, och Andreas Ryve, professor i matematikdidaktik, Mälardalens högskola
– I Sverige har fokus legat alldeles
för mycket på vad eleven ska göra
själv, medan den forskning som finns
pekar tydlig på behovet av en lärare
som hjälper och vägleder eleven att
tänka vidare, som utmanar eleven i
det matematiska tänkandet, säger Per
Kornhall.
Under de senaste åren har också
matematiklärarens uppdrag allt mer
blivit att administrera elevernas kunskapsinhämtning.
Det vill Andreas
Ryve och Per Kornhall ändra på.
– Matematikundervisning handlar
om att tänka, utmana varandra och
resonera. Vi måste få en annan syn
på vad matematikundervisning är. Vi
måste få bättre lärarutbildningar, bättre
läromedel som stöttar lärare och
elever att engagera sig i en annan typ
av matematikundervisning där kreativitet,
tänkande och begreppsförståelse
är centralt, säger Andreas Ryve.
Organisation som ger stöd
– Ska lärare ha en möjlighet att utveckla
sin undervisning krävs det
ett system, en organisation, som ger
lärarna möjlighet att träffas och prata
om hur de undervisar och varför de
undervisar som de gör. De måste få
verktyg för att kunna undervisa annorlunda
än man gör i dag och kunna
följa upp och se att det får effekt, säger
Per Kornhall.
– Vi behöver undervisa på ett annorlunda
sätt än vi gör i dag. Men hur
skapar vi det? Jo, då måste lärarna
tänka annorlunda kring sin undervisning
och pröva annorlunda sätt.
Men det kräver en organisation som
hanterar detta. Och det tar tid, säger
Andreas Ryve, som själv arbetat med
projektet ”Räkna med Västerås”, ett
långsiktigt forskningsbaserat projekt
med syfte att förbättra klassrumsundervisningen
i matematik i Västerås
stads grundskolor.
En viktig del i utvecklingen av
undervisningen är det kollegiala lärandet.
– Vi vet att klassrumsundervisningen
är det viktigaste för att eleverna
ska få bra matematikkunskaper.
Det ska vara fokus på bra diskussioner
med tydlig inriktning på hur vi
förbättrar vi undervisningen, hur vi
utmanar eleverna i matematik, och
hur jag som lärare kan utmana, förklara
och sätta igång bra diskussioner
i klassrummet, säger Andreas Ryve.
– Där kollegor tar ansvar för att
göra sin undervisning bättre får vi
också en profession, en yrkeskår som
är stolta att gå till jobbet på morgonen,
säger Per Kornhall.
En annan viktig pusselbit för en
förnyad undervisning är lärarutbildningen.
– Lärarutbildningen behöver en
mycket tydligare inriktning på hur
man planerar och genomför undervisning
– konkret. Hur ska jag planera
en lektion? Vad är en lektionsplan?
Hur ska jag starta upp en lektion?
Hur ska jag sätta ihop grupper som
kan arbeta bra? Vilken typ av frågor
ska jag ställa när grupper har kört
fast? Hur ska jag som lärare förklara
matematiskt innehåll? Helt enkelt en
lärarutbildning som utvecklar både
kunskaper och introducerar bra stöd
för lärare att agera och tänka i och
kring sin klassrumsundervisning, säger
Andreas Ryve.
CARINA NÄSLUNDH
Mer information
Mer dokumentation - video från scensessioner, intervjuer och presentationer - vid
Framtidens lärande 2016.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.