För fem, sex år sedan när många skolor
på allvar började digitaliseringen av
det pedagogiska/didaktiska arbetet på
skolorna var det inte ovanligt att möta
argument som gick ut på att det var
fel att satsa på IT i skolan av en uppsjö
skäl. Det kunde handla om att datorer
är dyra, att lärare har andra, enligt dem
bättre fungerande, didaktiska metoder,
att IT skapar distraktioner för eleverna,
att lärarna inte har kompetensen och
så vidare. Alla dessa argument, och
fler ändå, hade, och har, fog för sig på
många vis. Men trots det är de på ett
sätt helt irrelevanta. Vi måste nämligen
digitalisera skolan oavsett vad vi
tycker eller tänker. Digitalisering är inte
frivilligt!
Digitaliseringen av skolan är obligatorisk!
Ett läge där det bara är att gapa
och skölja, acceptera faktum och gå
vidare. Läroplanen kräver att vi ger
eleverna en tidsenlig utbildning. Och
med all vilja i världen kan man inte
påstå att en tidsenlig utbildning kan
avstå IT och digitalisering.
I princip alla ämnesplaner lyfter
på något sätt upp digitala kompetenser
som del av ämnet. Läroplanerna
gör det också. Det går inte att ducka
från att vi ska, SKA, digitalisera våra
skolor. Ett exempel från gymnasiets
kurser är Kemi.
Du kan läsa följande i Skolverkets
text om ämnets syfte för kemi: ”I undervisningen ska eleverna ges
tillfällen att argumentera kring och
presentera analyser och slutsatser. De
ska även ges möjlighet att använda
datorstödd utrustning för insamling,
simulering, beräkning, bearbetning och
presentation av data.”
I kunskapsskraven för svenska
i år tre på grundskolan kan vi läsa
följande: ”Eleven kan skriva enkla texter
med läslig handstil och på dator.”
Så där fortsätter det i ämne för
ämne, årskurs för årskurs. Lagtext
efter lagtext. Ja, jag skriver lagtext då
förordningar är en bestämmelse från
regeringen med stöd av lag. Bara att
gapa och skölja således. Och, förstås,
bara att genomföra i praktiken ute i
våra skolor.
Digitalisering obligatoriskt
I och med att digitaliseringen är
obligatorisk måste vi förhålla oss
till detta. Digital kompetens är en
nyckelkompetens inte bara utifrån
EU:s perspektiv (de åtta nyckelkompetenserna)
utan definitivt gäller det
för oss, elever och personal, i skolan
också. Digital kompetens är i förlängningen
en basal del för att kunna
ta del av, eller att vara en del av, ett
demokratiskt samhälle.
Skolverket har med en bra graf i
sin bok som presenterar Gymnasieskola
2011. Där ser vi att man fört in
Digital kompetens som en av alla viktiga
delar av en god utbildning som
ska leda mot högskola och universitet.
Hur ska vi då göra? De problem
digitaliseringen för med sig är kända
och går inte att bortse ifrån. Jag påtalar
ofta de resultat UnosUno pekade
på som vanliga när skolor digitaliserar
utan en djupare tanke eller analys
av hur, vad och varför. Ensamarbete!
Lärare som inte riktigt förstår hur de
ska göra, men känner ett krav på sig
att göra, tenderar att lämna arbetet till
eleverna. Resultatet blir att undervisningen
i stor utsträckning blir utan
läraren som ledare. Eleverna sitter
själva och jobbar utan ledning. Detta
ger lägre (betygs)resultat. Kort och
gott: Problemen finns!
Men digitaliseringen är inte frivillig!
Aktivt utvecklingsarbete
Tur då att det finns stora vinster att
ropa hem vid skolans digitalisering.
Om vi gör rätt så kan vi se att eleverna
(och personalen) känner en ökad
motivation till arbetet. Vi kan se att de
kommunikativa förmågorna förbättras.
Vi kan se att interaktiviteten ökar.
Vi ser att kommunikationen mellan
elever och lärare ökar. Och vi ser stora
vinster i vissa delar av elevernas arbete.
Som att de skriver mer text (och
oftast också bättre texter) och gör
bättre presentationer.
Det som måste till vid arbetet med
digitaliseringen av våra skolor är inte
att ställa sig på en sida av ”för eller
emot”, ”Svart eller Vitt”. Det handlar
om att tillsammans i skolorna ta till
sig fördelarna med digitala arbetssätt,
att aktivt arbeta för att utveckla fler
fördelar med de digitala arbetssätten
och dessutom minimera de negativa
effekterna. Det finns forskning på det
förstås men det finns också mängder
av beprövad erfarenhet. Detta bör
vara en stående diskussion i skolorna.
Genom den diskussionen nyanseras
digitaliseringsknuttarna (de som
digitaliserar allt utan eftertanke) och
digitaliseringsmotståndarna (de som
tycker att datorer per definition är
negativt.
Rektorerna i täten
Och, som vanligt är det rektorerna
som står där i främsta ledet. Genom
rektors prioriteringar och ledarskap
skapas kulturen på skolan. Det rektor
driver får genomslag. Först ut i arbetet
med klok digitalisering måste alltså
rektor vara. Hen måste ej behärska
alla appar, ej ha alla pedagogiska
lösningar. Men hen måste se till att
arbetet går framåt på ett klokt sätt.
Varför? Jo, för att digitaliseringen
är inte frivillig! Det är bara att förhålla
sig till detta faktum. Gapa och skölj!
EDWARD JENSINGER
Tidigare utvecklingschef för Skol- och
Fritidsförvaltningen i Helsingborg, nu i Malmö
E-Post:
edward.jensinger@gmail.com
Läs tidigare avsnitt i serien
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.