Untitled Document Full tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.


 

Av: Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Ledare DIU 1/2015:

Intensiva dagar - och ungas perspektiv

 

Om och om igen upplever jag styrkan i att unga själva står på scenen och berättar. Det blev självklart när jag var lärare i klassrummet. Det har blivit allt mer centralt för oss i stiftelsen DiU. När eleverna kliver fram blir frågorna om digitaliseringen tydligare. Det digitala är inte längre en vision, det är vardaglig verklighet för de unga.

Så var det på vår dag, Scandinavia@BETT. På BETT – i imperiets hjärta – visade vi två framtids- eller nutidsspaningar, den ena av ungdomar. Sex team av ungdomar från norska, danska och svenska grund- och gymnasieskolor visade upp sin vardag. Ett gäng tolvåriga norska elever visade hur de lärde matematik med drönare. Inte minst spelade de upp ett underbart scenario med eleverna som steg för steg övertygar läraren om vad som låter sig undersökas och läras med nätets resurser. Eleverna steget före hela vägen. Och våra tre fantastiska svenska team från Årstaskolan (presenterade på fredagen), Södertörns friskola och Spykengymnasiet i Lund. Succé. Och allt på engelska. En lärande erfarenhet, för alla.

Det händer något när eleverna framträder. Vackra ord och visioner blir fakta. Det är ju det här vi strävar efter. Ett genomgående drag var de ungas grundperspektiv: att se världen som sin egen, möjlig att påverka. ”Det är vi som äger och styr.” Kanske ett typiskt skandinaviskt drag. Detta var de ungas spaningar.

Horizon Report Scandinavia var däremot de vuxnas spaning. En trendrapport, gjord med tidens nätbaserade ”crowdsourcing” (nu en öppen wiki). Vi var 60 skandinaviska utbildare och experter som medverkat i att peka ut trender och tendenser på ett till fem års sikt. Det ger en intressant indikation, en avstämning av våra föreställningar och förväntningar. Mot bakgrund av Horizons övriga spaningar tecknar de för Horizons redaktion samtidigt en skandinavisk kontrast, där de kreativa öppna arbetsformerna träder fram.

Stiftelsen DiU har varit på resa till London, men via Köpenhamn. Vi for till Köpenhamn med ett sjuttiotal insiktsfulla svenskar för studiedagar med en genomlysning av vad det betyder med en samlad skolsatsning, som den danska, där det digitala integreras i hela skolsatsningen. Helhetsgreppet imponerade med forskningsstöd och demonstrationsskolor, digitala lärresurser, lärplattformar, lärarutbildning och infrastruktur. Och ett tydligt genomförandedatum - 2017 ska de 98 kommunerna ha infört detta, inom ramen för en långsiktig satsning. Det gav inspiration. Det starka genomslaget för digitala läromedel är uppseendeväckande. Sverige har något att lära. Läs vidare i numrets artiklar.

Om intensiva dagar ligger bakom oss – så är det än mer så med de framför oss. Nu ska vi ta hem poängerna till klassrummet, till skolan, till kommunen. Utveckla på hemmaplan och få till en nationell strategi. Vi fortsätter, inspirerade av våra ungdomar. Men också av de insatser som görs på hemmaplan. Vi återkommer framöver och på Framtidens lärande med rapporter inte minst från de fem finalisterna till Guldtrappan 2015: Botkyrka, Falkenberg, Sandviken, Sollentuna och Sundsvalls kommuner – och alla andra där vi ser att stora digitala framsteg görs.

Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se


PS. Jag ser fram emot att träffas på Framtidens lärande 6-7 maj på vackra Münchenbryggeriet på södermälarstrand i Stockholm. De som vill startar på tekniska museet på kvällen den 5 maj, med digital kreativitet i centrum och utställningen Digital Revolution, en sorts gigantisk Makerspace. Med våra ungdomsguider, förstås!


Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris.
Prenumerera här.


Datorn i Utbildningen nr 1-2015. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen.

(Annons)



Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok














FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Nominera huvudman före 14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 15]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 150216