Untitled Document

Av: Ulrika Jonson
E-Post: ulrikajonson@gmail.com

 

Verktygslådan – BETTspaning:

Bland appar och apparater
för stöd och struktur

Ulrika Jonson, specialpedagog på Vallaskolan i Södertälje och Guldäpplepristagare 2014, var en av DIUs spanare under årets BETT. Här delar Ulrika med sig av några av sina bästa BETT-fynd och tankar kring appar och apparater för stöd och struktur.

Text – tal – text

Att konvertera sin handskrift till digital skrift är inget nytt – många gör det dagligen. Min upplevelse är att det inte slår igenom stort, på bredden. Varför är det så? Appar med den funktionen används, men enligt min mening inte i den utsträckning det skulle kunna göras för att komma eleverna till nytta. Det förutsätter då att vi i skolan erbjuder eleverna olika sätt att skriva på. Olika för olika är mer rättvist än lika för olika, eller hur?

Jag ville i min spaning på BETT tänka till om scannerpennor på bredden och utbyta tankar om olika sätt att skriva på. I tankarna så stannade jag även upp helt kort vid Nuance för att plocka upp ett sätt att skriva på: med rösten – tal till text, det vill säga konvertera ljud till text. Det är funktioner som blir mer och mer vanliga i var mans egen enhet.

Hur tänker vi runt den sortens sätt att skriva? Att sedan ställa det i relation till att skriva för hand och konvertera handskrift till digital skrift – är intressant. Utställaren Nuance lyfte framför allt fram Dragon NaturallySpeaking för pc and Dragon Dictate för Mac med tanken om nå nya nivåer genom att föra över sina tankar till skriven text snabbt och enkelt, framför allt för elever/studenter med läs- och skrivsvårigheter. Hur tänker du om det?

Scanning pens & notes
Mobile notes pro 2
Nuance

Symbolkommunikation

På temat program, appar eller apparater för stöd och struktur så var symbolkommunikation intressant. Den som känner till kommunikations- och kognitionshjälpmedlet Comai känner säkert även till Dialog Comai.

Jag kopplade till Comai när jag strosade förbi montern med det här programmet. När jag såg Symbolkommunikation, började tankarna vandra. Hur fungerar bildsystemet i detta? Går det att skapa egna bildarkiv? OM det går, då kan jag göra egna bildbaser och använda…

Att kunna skräddarsy en struktur där flera kan ge stöd under en dag för en elev, en kalender med stöd som är igenkänningsbart då vi själva kan välja vilka bilder som ska finnas i systemet. Det är lite arbete med det, men jag ser resultatet för individen framför mig. Då är det värt varenda minut!

Kombinationen att slutanvändaren har sin smarta telefon, eller har dator alternativt platta, tilltalar mig. Det var intressant att få lyssna på hur det är tänkt att användas. I flera olika grupper funderades det runt hur vi kan använda Pictogram alternativt Bliss i detta system och vi kom fram till att det går – förutsatt att vi själva skapar en bildbank med de bilder vi vill använda, oavsett vilka bilder det handlar om.

Exakt
Comai
Dialog Comai
Pictogram

Skrivande med stöd av tankekartor och talsyntes

Många som arbetar med specialundervisning är bekanta med Clicker5, som Hargdata sålt. Crick Software har fler program och appar i sitt utbud som är väl värda att ta en titt på. Exempelvis apparna: Clicker Scentences och den appen finns i ett så kallat gruppappköp på Itunes.

Det jag ville jag lyfta i min spaning är det skrivande som görs med stöd av talsyntes, ordbanker, med bilder och ordprediktion. Jag kan prata om Clicker i timmar…

WriteOnline är en ny programvara från Crick Software, jag bad att få en testlicens och den kom till mig via mail för några dagar sedan. Jag ville prova det jag såg på mässan, eftersom jag spontant kände att det finns potential i det här programmet och det passar för alla åldrar.

Det innehöll inte en mängd fåniga bilder, som det ofta kan vara i stödprogam/appar, eftersom det mesta utvecklas för yngre personer. Även äldre elever, studenter och vuxna kan ha svårigheter med skriftspråk och organisation av fakta till texter. Och då vill man helst slippa de barnsliga bilderna.

Tankekartor
Att exempelvis kunna bygga tankekartor på ett visst tema, för att sedan organisera sitt skrivande. Att därefter kunna få sin text uppläst med markörmedföljare. Det gör att du kan lyssna till din text eller delar av den – du kan höra om texten låter grammatiskt korrekt. Ordprediktion finns inbyggt i systemet.

WriteOnline finns också som app, även om den är på engelska, så ta en titt på den. Den är intressant!

Det finns också tankekartsprogram som talar på svenska till exempel Spark studieverktyg.

Hargdata
Clicker Scentences
WriteOnline app
Spark studieverktyg

Egen röst
Proloquo4Text är en ny app som ger personer som inte kan kommunicera med tal en röst.

Appen finns på svenska och återigen blir jag glad över att det finns stödverktyg som passar alla åldrar, att man inte gjort ett verktyg som har larviga bilder utan skapat ett verktyg som faktiskt fungerar och dessutom på 15 språk.

Den kostar en rejäl slant, men med tanke på vad den kan göra för en person är det en droppe i havet.

Webb Proloquo4

 

Ulrica Jonsson
E-Post: ulrikajonson@gmail.com


Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris.
Prenumerera här.


Datorn i Utbildningen nr 1-2015. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen.

(Annons)



Nominera huvudman före 14 juni 2023




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok













[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 15]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 150216