Tiden är i rörelse och vi med
den. Så sägs det ibland, men
när det gäller den sista delen av den
meningen så är det väl snarast en förhoppning
vi uttrycker. Men eftersom
vi på olika sätt är en del av denna
rörelse så är det inte alltid så lätt att
notera förändringarna. På samma sätt
som vi inte bryr oss om att vi följer
jorden i sin omloppsbana eller att vi
är en del av ett expanderande universum.
Ibland dyker det dock upp situationer
som gör att man reflekterar.
Små och till synes obetydliga vardagshändelser
kan vara tecken på att
saker och ting förändras. Det kan till
exempel handla om iakttagelser av
barns beteenden.
Några dagar före jul besökte jag
en elektronikbutik tillsammans med
Theodor som ännu inte fyllt två år.
Eftersom jag är bekant med en av expediterna
så gav han mitt barnbarn en
gåva i form av en mobiltelefon. Nåja,
det var ingen riktig telefon, utan en
exakt kopia, som man hade använt i
en utställningsmonter.
Theodor mottog med reserverad
förtjusning denna tidiga
julklapp, men glädjen byttes snart i
besvikelse, när han upptäckte att det
bara var en attrapp. Han gjorde några
försök att få displayen att leva och
visa upp några användbara applikationer,
men den var död och livlös.
Eftersom han är van att hantera sina
föräldrars telefoner, och utvecklat en
betydande tumteknik när det gällde
att växla mellan olika användningsområden,
så fann han den stumma
låtsastelefonen fullständigt ointressant.
Samma vecka var hans några
månader yngre kusin på en så
kallad artonmånaderskontroll på
barnavårdscentralen. Vid sidan av
längd, vikt och några andra tester, så
prövades även hennes begynnande
begreppsuppfattning. Bianca var
mycket duktig och pekade korrekt ut
både äpplen och bananer ur den för
ändamålet anpassade pekboken. Men
när ordet ”penna” efterfrågades, så
blev Bianca svarslös och tittade oroligt
på sin mamma. Detta var ett för
henne nytt begrepp. Hennes skamsna
mor – tillika min dotter – förklarade
nervöst för personalen att hon absolut
skulle ha klarat ordet ”krita” och
definitivt orden ”mobil” och ”padda”,
men någon penna hade hon nog inte
sett i sitt unga liv. Jag tröstade senare
min dotter med att hon inte behövde
känna sig som en dålig mor, utan att
det var personalen på BVC som borde
skämmas inför att utsätta 1,5-åringar
för så plågsamt omoderna pekböcker.
Den historien påminner mig
om en lärare som berättade
att när det var dags för de nationella
proven så var det första gången under
terminen som hans elever använde
penna. De var heller inte vana vid att
ha med sig detta redskap till skolan,
så han fick i förhand se till att klassrummet
utrustades med ”en-till-en”
när det gäller pennor för att provet
skulle kunna genomföras. Med olika
typer av ovana och krampaktiga
grepp om pennskaften, och med synbar
ansträngning och sträng koncentration,
genomförde eleverna sedan
provuppgifterna.
Jo, som jag skrev inledningsvis; Tiden
är i rörelse – och förhoppningsvis
kan man tillägga – och vi med den.
Annars riskerar vi att bli lika plågsamt
akterseglade som den välmenande
mobiltelefonsexpediten eller
missförstådda som BVC-personalen
med sina obsoleta pekböcker.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.