Valerie Hannon, forskare och styrelseordförande för Innovation Unit, UK:
Lappa och laga räcker inte –
skolan behöver ändras i grunden
Det går inte längre att lappa och laga
i det skolsystem som byggdes upp för
industrisamhällets behov. Skolan behöver
transformeras säger Valerie Hannon,
forskare som kommer till Framtidens
lärande i vår och bland mycket annat
fungerar som rådgivare för OECD och
till Australiens regering. Skolan måste
transformeras i grunden menar Valerie
Hannon. Omvandlingen är redan i gång
på många ställen och frågan är hur vi
gör för att säkra att alla får del av den.
Valerie Hannon är styrelseordförande för Innovationsenheten, tidigare knuten till brittiska regeringen, nu en oberoende icke-vinstdrivande FoU-stiftelse, Innovation Unit. Valerie är konsult för OECD i frågor om framtidens
skola och innovativa lärmiljöer. Hon är också rådgivare till World Innovation Summit on Education (WISE). Foto: Carina Näslundh.
Vårt västerländska skolsystem grundades
under 1800-talet och likheterna
mellan fabriker och många skolbyggnader
är slående med korridorer och
slutna rum där en lärare avdelades till
en grupp. Barnen grupperade utifrån
ålder. Ett system inriktat på att utbilda
arbetskraft till industrin så att de klarade
av att läsa enkla instruktioner.
– De senaste årens skolpolitik världen
över har handlat om att förbättra
detta skolsystem, menar Valerie Hannon,
något som nått vägs ände framhåller
hon. Syftet är inte längre att
utbilda arbetskraft för att klara enkla
handgrepp därför har själva uppdraget
för skolan förvandlats till något
annat. Inte minst har den digitala
revolutionen påverkat oss och därför
blir behoven av nya svar på detta nya
uppdrag en angelägenhet att ta sig
an. Förutsättningarna har förändrats
i grunden vilket påverkar skolan och
synen på den.
– Vi talar om ”21:st century skills”
som bland annat innefattar kreativitet,
innovationskraft, samarbetsförmåga,
kommunikation, analytiskt tänkande
och så vidare … det handlar om ett
helt nytt lärandelandskap, säger Valerie
Hannon.
Den transformerade skolan?
”The transformation of school” är något
som redan pågår för fullt men som
ännu inte har slagit igenom fullt ut.
Det handlar om en helt annan form av
skola än industriskolan.
– Ett av kännetecknen är att lärandet
är personifierat, att fler personer
är involverade, att lärande sker på
olika platser – ibland hemma, ibland
på museum eller universitet med en
hög grad av kreativitet, betonar Valerie
Hannon och lägger till.
– Det är sällan elever i den transformerade
skolan befinner sig i en
klass på 30. Singapore som ofta nämns
idag när det gäller att ligga i framkant
talar om att ”teach less – learn more”.
Valerie Hannon lyfter också fram
vikten av elevernas engagemang för
sin skola och sitt lärande.
– Den transformerade skolan kännetecknas
av att de som ska lära sig
– ”the learners” själva upplever att de
äger inflytande över det, framhåller
hon.
Och lärarna är naturligtvis själva
nyfikna och förebildliga när det gäller
det livslånga lärandet. Hon menar att
denna omvandling av skolan kommer
att ske oavsett, frågan handlar snarare
om hur snabbt och till vilka grupper.
Den fråga som oroar henne handlar
om hur vi säkerställer att alla får
glädje av den.
Demokrati och skolsystem
Den allvarligaste risken som Valerie
Hannon ser är att det uppstår en klyfta
mellan dem som får tillgång till och
de som inte får tillgång till den transformerade
skolan.
– Vi måste ha en demokratisk kontroll
över processen, betonar hon. Vi
kan inte lämna över till marknaden att
organisera detta utan måste utforma
ett system för det – ett nytt skolsystem.
Det är än så länge inte många
länder eller regeringar som vågat eller
orkat arbeta med frågan på denna
nivå där det handlar om att knyta ihop
klustrena av skolor som redan är långt
framme i processen med omvandling
med de som ännu inte startat, men
Valerie Hannon pekar på ett par inspirerande
exempel.
– I New York City finns en satsning
med målsättningen att knyta
ihop de transformerade skolöarna
med varandra som heter NYC innovation
Zone, berättar hon.
Ett annat exempel är en satsning
som den australiensiska regeringen
driver och som kallas ”Learning frontiers”.
Valerie Hannon känner trots
att graden av komplexitet är stor ändå
hopp och inspiration inför den fortsatta
processen. Och de bästa ambassadörerna
för skolor som omvandlats
är eleverna, menar hon.
– Inget talar lika kraftfullt som att
möta unga människor som har lärt sig
och skolats i sådana dynamiska miljöer,
säger Valerie Hannon.