Mitt i finansoro och uppror i den stora världen, sjuder det av nytänkande och framåtanda i många
skolor. Inspirerade lärare från hela landet möts i Nacka och delar erfarenhet från sina experiment
med pekplattor och appar. Sollentunas skolor introducerar plattor och rapporterar hur läs- och
skrivstarten får ett lyft med datorskrivande. Mediedebatt följde, med ett nytt element: välartikulerade
lärare klev fram och tog till orda.
I det här läget inbjuder vi till årets Framtidens lärande. Vi tänker nytt – och vi gör som tidigare!
Just nu pågår en mängd samtal runt landet och med alla våra medarrangörer, partners och utställare,
kring vilka goda exempel som ska visas upp och vilka frågor som ska lyftas på våra scener, de
för många, de för färre, de för två – eller för en, där professor Berner Lindström sist sågs sitta i soffan
och spana och reflektera, medan hans kollega professor Mikael Alexandersson, deltog kanske mer
än någon annan i inspirationsmöten, för att ge sin analys på slutscenen: ”det här är en unik scen för
samtalet”. Det som utmärker Framtidens lärande är kanske främst just mötet och erfarenhetsutbytet,
inspirerat av några stora tematiska stråk – och en spännande miljö. Vi bjuder in alla dem som driver
utvecklingen av skolan: politiker och förvaltningsledningar, strateger, lärare och skolledare, liksom
representanter för organisationer och leverantörer.
En grupp som alltid varit synliga på Framtidens lärande är ungdomarna. Senast deltog nästan
hundra ungdomar – och inte som funktionärer. De är aktiva deltagare, med mer förväntningar
på sig än många andra. De förväntas både medverka, diskutera och tala, men också
dokumentera, för att efteråt reflektera och dela. Bidragen i detta nummer från några av de
elever som var med oss i London får illustrera vårt sätt att integrera ungdomarnas röster i
samtalet.
Att ungdomarna är med, handlar om att vi inte bara vill prata om framtidens lärande.
Med det citat som Troed Troedson tar när recenserar DIUs bok Vad kan en skola vara?:
”Jag vill inte förbereda mig för verkligheten, jag vill leva i den nu” Det kunde vara mottot
för Framtidens lärande. Konferensen handlar om att praktisera framtidens lärande. Därför
hela processen kring konferensen – delaktighet före, under och efteråt.
Vi har funderat över hur vi kan ta ett nytt steg vad gäller delaktigheten. Miljön kommer
i år att förnyas. Vi har hittills haft möten av alla slag, utom workshops, där deltagarna arbetar
fram resultat på plats. I år kommer vi därför att ha två stora workshops. En av dessa är
Studio Ung Agenda, där ett femtiotal ungdomar från ett halvdussin skolor arbetar med framtidstänk
om skola tillsammans med Hyper Island måndagen den 14 maj – för att sedan föra
tankarna vidare under de två följande konferensdagarna. För det är vad Framtidens lärande
är, en scen för möten mellan en mängd drivande erfarna deltagare, de som driver utvecklingen
kring skola i tiden, med moderna digitala verktyg. Vi tänker nytt – och vi gör som tidigare!
Det blir stort, det blir spännande och det blir sjudande. Och du är huvudperson.
Vi ses 14-16 maj!
Den andra workshopen? Den heter Studio Lärmiljö. Vi återkommer om den.