Untitled Document Av: Elias Giertz
E-post: elias.giertz@ybc-nacka.se

 

Frågan som skolledare måste börja ställa sig är:
Vad behöver våra elever?

Jag är ledsen om ni förväntar er att få läsa om en elev som hyllar den riktning skolvärlden är på väg åt. Jag är ledsen om ni ville läsa hur imponerad jag blev av alla smartboards som visades upp. Jag är ledsen om ni trodde att ni gjorde rätt.

För ni – lärare, rektorer, utvecklingschefer, företagskreatörer, forskare, professorer, trendspanare och utbildningskonsulter – gör helt fel.

Någonstans trodde jag att resan till BETT skulle överraska mig. Ge nya intryck, idéer och uppslag att ta med mig till skolans ledning för att föreslå. Det handlar om den största mässan i världen med fokus på utbildning och teknik. Jag väntade mig pålästa lärare och engagerade kommunarbetare som slogs på samma yta som innovatörer och framtidsinriktade forskare.

Så fel jag hade. Mässan och seminarierna runtomkring var snarare ett slagfält om vem som kunde visa upp den snyggaste datorn, den coolaste appen och de mest påkostade plattformarna.

Frågan som skolledare måste börja ställa sig är: ”Vad behöver våra elever?”. Någonting annat vore oacceptabelt och rentav yrkesfel.

Det vi behöver är inte specifikt datorer eller surfplattor. Det vi behöver är en skola som rustar oss för framtiden. Om det görs med hjälp av Macbooks, Dell-datorer, Ipads, Samsung-plattor eller papper och penna struntar jag fullständigt i. Bara vi är förberedda för framtiden.

Med det i bakhuvudet blir det skrattretande när en kommun som hyllats för sitt 1-till-1-projekt förklarar för mig att barn i lågstadiet ”inte är mogna att använda sociala medier”.

När jag fick höra det här rynkade jag i pannan. Senare fick jag också förklarat att de givetvis på sina elevers datorer installerat programvara som gör att skolan centralt kan bestämma vilka hemsidor som går att besöka under vilka tidpunkter på dagen.

Då berättade jag om när jag var engagerad i ett politiskt ungdomsförbund. På morgonen fick jag ett meddelande från en 10-årig amerikansk flicka på Twitter. Hon ville veta mer om den politik som mitt parti förde på riksnivå i Sverige. ”Det är för ett skolarbete”, fick jag förklarat för mig. En dag senare fick jag tillbaka en Powerpoint om mitt parti. Källan? ”Elias Giertz, politician”.

Tystnad spred sig i lokalen. Någon hostade och sedan fortsatte läraren att berätta om hur hon kunde övervaka elevernas skärmar.

På väg ut från seminariet hör jag två kvinnliga besökare prata med chefen i kommunen. ”Det här måste vi också skaffa”, hörde jag den ena kvinnan förtjust säga. Ja, men gör det då. Ta in ytterligare

en aspekt i skolan som eleverna aldrig någonsin kommer uppleva i arbetslivet. Lägg svindyra pengar på hård- och mjukvara som eleverna mest kommer se som ett störmoment i vardagen. Försätt framtidens företagsledare, sjuksköterskor, lärare, byggarbetare, reklamarbetare, teveproducenter, forskare och högskolestudenter i en situation där de saknar kompetens att nätverka digitalt.

Jag försökte i alla fall varna er.

Elias Giertz,
elev, YBC i Nacka
E-post: elias.giertz@ybc-nacka.se


Studio Ung Agenda – en ny spännande del av Framtidens Lärande 2012, 14-16 maj
Framtidens lärande handlar om ungdomarna. Nu kommer de till tals och är delaktiga på ett konkret och synbart sätt i workshopen Studio Ung Agenda som äger rum måndagen den 14 maj.

Här samlas ungdomar från olika delar av landet ger sin syn på framtidens lärande, på vilka framtidskompetenser de anser är nödvändiga, på organisationoch styrning av skolan – eller vad de väljer att ta upp. Ung Agenda följs sedan upp under de två konferensdagarna 15-16 maj.

Eleverna Elias, Amanda, Anna och Joar på gymnasieskolan YBC i Nacka var med på DIUs resa till BETT och London januari i år. De ger i DIU de sina reflektioner från resan till London, vilka mynnar ut i frågeställningar som kommer att vara en del av Studio Ung Agenda på Framtidens lärande - här och nu, 14-16 maj 2012, i Nacka strand.



Datorn i Utbildningen nr 1-2012. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)








FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Nominera huvudman före 14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 12]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 120226