Untitled Document Text: Martin Löfgren & Per Ahlkvist
lärare, Norrevångskolan, Karlshamn
E-Post: martin.lofgren@utb.karlshamn.se, per.ahlkvist@utb.karlshamn.se

 

Från hetsig debatt i klassrummet till gemensam dialog i sociala medier

Efter en hetsig klassrumsdebatt om främlingsfientlighet, islamofobi och mänskliga rättigheter hamnade vi ganska snart i låsta positioner. Elever argumenterade utifrån sina känslor och vi kände ett behov att flytta diskussionen från klassrummet till en annan arena där elever och lärare på ett sansat, reflekterande och sakligt sätt kunde mötas. Valet föll till slut på att använda sociala medier, och tillsammans med skolans IKT-pedagog Mikael Jönsson startade vi en sluten hemsida dit vi bjöd in eleverna i klassen.

Arbetet sker i verktyget Ning, som är enkelt att använda även för dem som inte är kan bygga hemsidor eller programmera. En eller två lärare är administratörer på sidan och bjuder in de personer som ska vara med.

Eleverna bjuds in en klass åt gången, men här finns givetvis möjlighet att forma olika typer av grupper. Efter hand finns möjlighet att bjuda in gästdebattörer som kan bidra med nya perspektiv och som utmanar eleverna på nya sätt, vilket uppskattas mycket och bidrar till att nivån på diskussionen förblir hög.

På hemsidan diskuterar eleverna ett eller två ämnen åt gången. Ämnena väljs med tanke på skolans värdegrund, och såväl lärare som elever har möjlighet att påverka vad som ska diskuteras. Exempel på ämnen som diskuterats är skillnaderna i skolresultat mellan pojkar och flickor, ställningstagande i svåra situationer, utseendefixeringen i samhället, intolerans och fusk inom idrott. Stora möjligheter finns dock att anknyta till energifrågor, konsumtionssamhället, global rättvisa med mera.

Skolans komplexa uppdrag
Skolans uppdrag består inte bara av kunskapsuppdraget, utan skolan har också ett uppdrag att fostra goda sam- hällsmedborgare och att förbereda eleverna inför det fortsatta studieoch yrkeslivet.

Enligt Lpo94 och Lgr11 har skolan en skyldighet att bemöta främlingsfientlighet och intolerans med öppen diskussion, kunskap och aktiva insatser. Hemsidan underlättar det arbetet, samtidigt som den ger möjlighet att utveckla elevernas generella kompetenser, att analysera, kritiskt granska andras argument, vara källkritisk och argumentera.

Formativ undervisning
Arbetet med värdegrundsfrågor i sociala medier är formativt och ger eleverna möjlighet att genast träna sina förmågor i att argumentera, vara källkritiska och läsa, granska och kommentera varandras inlägg.

Läraren lägger ut ett ämne, eleverna svarar, läraren, en gästdebattör eller en annan elev ger respons och tips på hur man kan utveckla sina argument och sin argumentationsteknik. Vi har sett stora fördelar med att eleverna får direkt återkoppling och utvecklas metakognitivt i ett flerstämmigt forum. Även de elever som inte varit inne och kommenterat något ämne, säger sig läsa och följa samtalen vilket i sig är utvecklande.

Effekter
Några av de positiva effekter vi ser med sociala medier är att fler elever deltar aktivt i diskussionen, och att det inte bara är de elever som i vanliga fall är tongivande som får utrymme, något som uppskattas av alla. Eleverna tycker att det intressant att få ta del av annars tillbakadragna och tysta klasskamraters kunskaper och åsikter, och lärarna ser dessutom fördelen att ett gediget underlag för bedömning skapas.

En annan positiv effekt är att diskussionerna blir sakliga, faktabaserade och att man kommer mycket längre än i klassrummet. I takt med att läraren ställer följdfrågor och ger tips och att elever ifrågasätter varandras argument, slipas argumentens innehåll och form, bland annat genom att eleverna lär sig att hänvisa till statistik och andra källor samt använda centrala begrepp. Hemsidan blir en övningsarena där de generella kompetenserna kan utvecklas på ett lustfyllt sätt.

De inbjudna experterna, en polis och en islamolog, har också bidragit mycket. Deras förmåga att se saker ur andra perspektiv, och deras fackkunskaper har utmanat eleverna och hjälpt dem att utvecklas ytterligare, samtidigt som deras medverkan ger diskussionen en tyngd och autenticitet som annars kan vara svår att uppnå.

Metod
Metoden vi använder, och som vi tror mycket på, bygger på Christer Mattsons Toleransprojekt i Kungälv. Mattsson säger att en nyckel till framgång i värdegrundsarbetet är att man använder dialog i stället för konfrontation, och undervisning i stället för debatt.

Nya ämnen inleds genom att arbeta med centrala begrepp i klassrummet. Exempelvis kan man ta avstamp i de mänskliga rättigheterna som vi lät eleverna skriva om med egna ord för att de verkligen skulle kunna tolka och i förlängningen också använda dem i sina egna inlägg. Begrepp som yttrandefrihet, religionsfrihet och åsiktsfrihet diskuterades och gjordes till elevernas egna innan diskussionen på hemsidan sattes igång.

Avslutning
Att använda sociala medier som arena för värdegrundsarbete är otroligt givande för både elever och lärare. Man kommer längre i diskussionerna eftersom det finns möjlighet att reflektera och använda externa källor, man skapar flerstämmighet, man ger eleverna möjlighet till metakognitivt arbete, man har möjlighet att arbeta ämnesövergripande och med skolans värdegrund och man ger elever som vanligtvis inte deltar aktivt i diskussioner möjlighet att visa och utveckla de generella kompetenserna.

Att arbeta i sociala medier är att befinna sig på elevernas hemmaplan!

 

Martin Löfgren & Per Ahlkvist
lärare, Norrevångskolan, Karlshamn
E-Post: martin.lofgren@utb.karlshamn.se, per.ahlkvist@utb.karlshamn.se


Läs mer
Läs även debattartikeln om varför Facebook och sociala medier hör hemma i skolan, skriven av Peter Ellwe, i samma nummer av DIU.

Om verktyget Ning
Ning är en webbaserad tjänst för att skapa sociala mötesplatser på nätet. Ning kan användas för användas för att skapa grupper kring olika intressen men Ning kan också användas som lärplattform. Ning finns i olika prislägen från ca 150 kr/år för upp till 150 deltagare. Gratis provperiod på 30 dagar, www.ning.com.



Datorn i Utbildningen nr 1 2011. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




Nominera huvudman före 14 juni 2023








[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 11]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 110225