Untitled DocumentText: Martin Tallvid
Martin Tallvid är doktorand i Tillämpad IT
vid Göteborgs Universitet och har följt Falkenbergs
En-till-En-satsning under tre år.
E-post: Martin.Tallvid@educ.goteborg.se
Egen dator löser inte alla problem
En till en-satsningarna sveper fram över
Sveriges kommuner och stora förhoppningar
knyts till teknikens förändrande
kraft. Följaktligen frågar många nu
efter konkreta resultat. Har investeringen
i en dator per elev verkligen
förbättrat elevernas resultat, kunskaper
och betyg?
Frågan blev åter aktuell i våras när
den första årskullen med elever ur
Falkenbergs en-till-en-projekt fick
sina avgångsbetyg. Det visade sig
nämligen att de elever som haft sina
datorer i tre år hade lägre genomsnittligt
meritvärde jämfört med föregående
års elever. På olika håll har man
tagit det sjunkande genomsnittliga
meritvärdet som intäkt för att ifrågasätta
projektets resultat. Till exempel
skriver professor Tomas Kroksmark i
senaste numret av Didaktisk Tidskrift
att det är ”en negativ förändring som
är statistiskt säker” och han antyder
att den beror på en-till-en.
Att isolera någon enskild faktor,
som till exempel satsningen på
laptops, som avgörande för nedgången
av meritvärdessnittet är både
en onyanserad och dessutom mycket
tveksam slutsats. I Falkenberg rör
det sig om endast 187 elever vilket
gör det omöjligt att tala om statistisk
säkerhet. Orsakerna kan man i detta
fall hitta i flera tillfälliga förändringar.
Till exempel har man i statistiken för
år 2010 räknat in en elevgrupp med
särskilda behov, något man inte gjort
tidigare. Andelen pojkar var dessutom
betydligt högre än föregående
år vilket enskilt räcker som förklaring
till nedgången i det genomsnittliga
meritvärdet.
Det finns nu få forskare som är
insatta i området som ifrågasätter att
En-till-En har en positiv inverkan på
resultaten. Vill man ha belägg för att
resultat och betyg påverkas i positiv
riktning av En-till-En finns det flera
exempel på internationell forskning
med detta innehåll. Referenser till
sådan forskning finns både i mina
forskningsrapporter och i Kroksmarks
artikel. Det är dessutom så att
En-till-En-elever lär sig saker som
inte mäts med traditionella prov eller
betygssätts inom ramen för skolans
olika ämnen.
Långsam process
Vi kan inte förvänta oss att en dator
till varje elev löser alla problem.
Digitaliseringen av skolan är en lång
process där vi måste ha tålamod och
vara beredda på tillfälliga bakslag.
Man kan betrakta IT i skolan som en
ny kulturteknik, det vill säga ett nytt
sätt att kommunicera, att orientera
sig och att förstå sin omvärld, som är
lika viktigt som att kunna läsa, skriva
och räkna. Med datorn som redskap
inbjuds vi till en ny syn på lärande,
men det är en utveckling som kräver
ett långsiktigt förändringsarbete.
När alla elever har varsin laptop
och när alla är ständigt uppkopplade
till Internet, med allt vad det innebär
av tillgång till information och risk
för distraktion, ställs det nya krav
på lärarna. Det handlar om ett nytt
förhållningssätt och det handlar om
en förändrad kunskapssyn. Eleverna
behöver lära sig kritiskt tänkande,
problemlösning, samarbetsförmåga,
IT-kompetens och kreativitet. Inget
av detta mäts med nuvarande betygskriterier,
men de elever som har
tillgång till en egen dator i skolarbetet
har stora möjligheter att uppnå dessa
kompetenser.
Ny lärarkompetens
Man kan se förmågan att integrera
tekniken i lärarkompetensen som en
gryende och snabbt växande form av
kunnande som går bortom de tidigare
delarna i en lärares kompetenskarta.
Det innebär att lärarna i sin dagliga
aktivitet ska vara kapabla att kombinera
och framförallt integrera både
pedagogik, ämneskunskaper och teknik
i undervisningen.
Denna förmåga är svår att uppnå,
och eftersom den tekniska utvecklingen
är så snabb behöver den hela
tiden omformuleras. Ett sätt att möta
behovet är att skapa lärgemenskaper
för erfarenhetsutbyte och pedagogiska
diskussioner, där lärarna, i brist på
färdiga lösningar, tillsammans kan
utveckla denna nya eftersträvansvärda
kompetens.
Mina forskningsrapporter har
ibland använts för att underbygga en
argumentation där man önskar satsa
på en-till-en-projekt. Det är en rimlig
slutsats eftersom mina resultat pekar
på en rad olika framgångsfaktorer i
Falkenbergs sätt att arbeta med skolutveckling.
Min avsikt har aldrig varit
att utreda om en-till-en har direkta
effekter på betygen.
Det intressanta med Falkenbergs
skolutvecklingsprojekt är att man kan
upptäcka en vision bortom en fixering
vid tekniken och ett kortsiktigt fokus
på meritvärden. Digitaliseringen av
skolan har en större potential än så
och utmaningen för läraren är inte
bara att använda datorn i undervisningen,
utan att i grunden förstå hur
förutsättningarna för utbildning och
lärande förändras i ett digitaliserat
samhälle.
Martin Tallvid
Martin Tallvid är doktorand i Tillämpad IT
vid Göteborgs Universitet och har följt Falkenbergs
En-till-En-satsning under tre år.
E-post: Martin.Tallvid@educ.goteborg.se
Läs mer
Kroksmark, T. (2011). ”Lärandets
strechadhet.” Didaktisk Tidskrift, 20(1): 1-19.
Tallvid, M. (2010). En-till-En Falkenbergs väg till Framtiden? Falkenbergs
Kommun, http://korta.nu/gu0o9
Jan Hylén och Åke Grönlund, Bättre resultat med egen dator, DIU 1/2011