”Framtiden för OER i Sverige - policy
och praktik” hette en konferens för
högskolevärlden som gick av stapeln i
början av februari. Ett ganska hopplöst
namn, egentligen. Vem vet vad en OER
är? Universitetskansler Anders Flodström,
som inledde konferensen, började
med att berätta att han fått googla
för ta reda på vad som menades.
OER står för Open Educational
Resources, alltså öppna lärresurser.
Varför vi ska använda en engelskspråkig
förkortning har jag inte riktigt
begripit, och förstår fortfarande inte
efter konferensen. Att policy är viktigt
för att vi ska få mer fart på öppna lärresurser
i högre utbildning i Sverige är
däremot tydligt.
Forskningsmaterial fritt tillgängligt
Jan Hagerlid från Kungliga Biblioteket
gjorde en jämförelse mellan öppna lärresurser
och den öppna publiceringen
av vetenskapligt material i tidskrifter
och databaser. Open Access-rörelsen
startade i början av 90-talet och att
forskningsresultat och artiklar ska
publiceras fritt tillgängliga är nu på
väg att bli norm. Allt fler forskningsfinansiärer
och lärosäten kräver det. Det
blir en policyfråga för de som bekostar
forskningen, och det blir en situation
där forskaren har allt att vinna på att
publicera sitt material öppet.
Som policyfråga kan det också
handla om att utbildningsanordnare
gör vinster när lärresurser görs tillgängliga.
Patrick McAndrew från
OLnet berättade hur Open University
räknar med att man fått 13 000 nya
studenter som en effekt av att man
gjort kursmaterial fritt tillgängligt på
webbplatsen Open Learn.
I Norge har öppna lärresurser
blivit en nationell policyfråga. Jens
Breivik berättade bland annat om hur
fria digitala lärresurser för gymnasiet
läggs ut på Nasjonal digital laeringsarena.
Så praktiken då? Vad händer just
nu? Share.TEC – Sharing Digital
Resources in the Teaching Education
Community – är ett EU-projekt med
målsättningen att samla resurser
lämpliga för lärarutbildning och göra
dem tillgängliga. En viktig del är att
skapa bra sökmöjligheter för att lärare
ska kunna hitta det de söker.
Projektet OER i öppna digitala
arkiv har just avslutat en kartläggning
av läget i Sverige. Deras rapport finns
att ladda ned. Fritt tillgänglig, naturligtvis.
Rätt tid skapa egna resurser
På tåget hem tänker jag att det aldrig
funnits en bättre tid än nu för att
skapa egna lärresurser. Var och varannan
dag kommer det nya programvaror
och onlineverktyg för att bygga
samman material, så väl själv som tillsammans
med andra. Många av dem
är gratis. CreativeCommons-rörelsens
utveckling gör att det blir allt lättare
att hitta foton, ljud och videoklipp att
använda som del av sin resurs. Allt
snabbare uppkopplingar och ökade
möjligheter att nå Internet mobilt
gör resurserna allt mer tillgängliga.
Då återstår egentligen bara två saker
– någon måste vilja skapa dem, och
någon måste vilja använda dem.