Francesc Pedró, OECD, på DIU-seminarium i London:
Nu ska vi utvärdera moderna färdigheter
Elevers förväntning på utbildningar
liksom deras kognitiva förmågor har
förändrats med den digitala tekniken.
Ungdomar gör saker på ett annat sätt
än vi traditionellt varit vana vid.
OECD, högst upp i hierarkin av nationella
och internationella myndigheter,
har observerat förändringarna. Mer
än så, de bedriver en framsynt spaning.
Här studerar man ungdomsgenerationen,
deras förändrade förställningar
omkring skola och lärande, deras vanor
och tankar om nya arbetssätt.
Francesc Pedró, som leder projektet
New Millenium Learners vid CERI
inom OECD, deltog vid DIUs seminarium
på svenska ambassaden i
London under BETT-veckan. Här i samspråk med Bruce Dixon.
– Vi måste bli medvetna om de
klyftor som håller på att uppstå. En är
mellan de erfarenheter unga människor
gör utanför skolan, med flitig
användning av digital teknik, och de
i skolan. Både lärare och föräldrar
behöver bli mycket mer medvetna om
vad ungdomar gör med datorer och
digital teknik, säger Pedró.
De som utformar skolan behöver
ta hänsyn till ny kunskap om hur
profilerna ser ut. Förr var frågan om
en digital klyfta (digital divide) knuten
till ojämn tillgång till tekniken. I dag,
när över 90 procent av ungdomarna
har dator hemma, är klyftan inte mellan
de med tillgång och de utan tillgång
till tekniken. Klyftan är snarare
knuten till vad man gör med tekniken.
Betydelse för resultatet
– Vi kan i dag slå fast att datorer, tillgång
till digital teknik, har betydelse
för elevernas resultat.
Det framgår exempelvis starkt och
entydigt av sambandet mellan resultat
i PISA-testet i naturvetenskapliga
ämnen och frekvens av datoranvändning
(i hemmet). Elever med frekvent
datoranvändning når betydligt bättre
resultat i testerna.
Men det är inte främst tillgången
till teknik, utan förmågan till användning
av denna som skiljer eleverna
åt. De elever som
förmår använda den
digitala tekniken för
sina egna syften är
vinnarna. Här är det
intressant att bruket
av datorer hemma
spelar mycket större
roll än det i skolan.
– Vi behöver
framöver utvärdera
nya typer av kunskaper,
såsom förmåga
till problemlösning,
förmåga till kritisk
värdering, till
arbete i grupp, och
att arbeta efter var-som-helst, när-som-helst-
principen, dvs
obundet av tid och
plats, tvärt emot den
gamla skolans rum och lektionspass.
Vi behöver värdera det vi kallar ”21:a
århundradets förmågor”, säger Francesc
Pedró.
Tester på andra förmågor
Framöver kommer PISA-utvärderingarna,
vilka leds av OECD, att just
utvärdera dessa typer av kompetenser,
berättar Pedró. PISA 2015 kommer
således att ha 21:a århundradets kompetenser
i fokus. Det är dags att tänka
om!
Vi är på väg mot en andra digital
klyfta, menar Pedró. Där den första
handlade om en skillnad i tillgång
beroende på ojämna socio-ekonomiska
faktorer, handlar den nya om att
dessa skillnader förstärks av ojämna
erfarenheter av vad man kan använda
den digitala tekniken till. De med rika
hemresurser förstärker sin position
ytterligare genom att också kunna
använda den digitala tekniken till sin
egen fördel, för att främja sina syften.
Inte bara till spel och underhållning,
utan till att främja sin utbildning och
sin kompetens.
Därför måste skolan och de som
formulerar målen för skolan bli mycket
mer medvetna om vad unga förmår
med digital teknik och anpassa skolan
till detta och till de nya kompetenser
som krävs för framtiden, betonade
Francesc Pedró.