Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 4/95
Vil du läsa hela tidningen. Beställ här.

2
IT – STRATEGI
Frigör datapiloterna! manar @nders Blomström, dataansvarig. De är avgörande för den lokala IT-utvecklingen.
5
IT – MYTER
Bengt Arne Vedin låter oss reflektera över Myter om IT. Recension Ulla Brodow.
6
LEDARE OCH INNEHÅLL
Här finner du ledaren och denna innehållsförteckning.
8
FÖRENINGEN DIU
Detta är Föreningen DIU, nu i startgroparna för vårens Rikskonferens den 3-4 maj i Ronneby.
12
IT – STRATEGI
De första stegen in i IT-världen är de svåraste. Tina Eriksson, daghemföreståndare, har låtit oss följa hennes väg.
14
MULTIMEDIA
Vi har nu fått en samling berättande CD-ROM. Vikingarna och Shakespeares Romeo och Julia presenteras. Droppen är en poetisk skildring av vattnets kretslopp i naturen för åk 3 och uppåt
16
IT OCH HANDIKAPP
Gott mottagande har lett till att vi idag har ett hundratal diskettböcker för skola. Och nu kommer elektroniska tidningar. Anders Söderlund, SIH.
19
FRAMTIDSPEDAGOGIK?
Vad är problembaserad inlärning, PBI? frågar Göran Wendelhof och ger sin bild efter flerårigt arbete med metoden, 'en viktig del i framtidens pedagogik'.
22
MUSIK
Fånga lusten!, det vill Bjarne Nyquist på Musikhögskolan tillsammans med kollegor, i ett pilotprojekt för att visa hur multimedia kan användas i musikutbildning.
23
OSTKUSTKONFERENS
IT - katalysator för förändring är temat vid Ostkustkonferensen 24-25 november. Kom med i DiUs Kompetensnät!
28
IT OCH INLÄRNING
Hur lär vi oss med datorer? Ingvar Gratte tar oss med till Seymour Paperts värld.
30
IT – INTERNET
Internet och CD-ROM som övningsmaterial i engelska, Christer Göransson.
I Göteborg skapar vi ett kunskapsnät, berättar Sven Cederberg.

34
TELECOM '95
Svensk skola visar framfötterna. Thomas Nordling var projektledare när Utbildningssverige skulle visa upp sig på den internationella telekommässan 1995.
40
TEORI OCH PRAKTIK
Stefan Svedberg diskuterar datorstöd i utbildning och en egen undersökning kring elevintresse och IT.
46
MIKROVÄRLDAR
Hugo Wikström funderar över hur man lär ut förmåga att förstå och hantera förändring. Simulering är ett svar, prövat av Hugo Wikström i gymnasieundervisning.
50
DEBATT/IT OCH SPRÅK
Debatten kring IT och språk fortsätter med inlägg av Ulla Brodow och André Kahlmann.
54
SKOLBIBLIOTEKET MED IT
Ulf Bolander, förmedlar viktiga erfarenheter kring CD-ROM i biblioteket - vad innebär licensen? - och presenterar en elevenkät.
58
MEDIEVERKSTADEN
Nils Wennerstrand presenterar videoredigering med Adobe Premiére.
Gunnar Jutelius gör 3D grafik utan tårar med Ray Dream Designer, sid 62.
Dipak Lahiri och Håkan Andersson målar med programmet Fauve Matisse, sid 10.

64
MAC-SPALTEN
Kurt Wicke får (som alltid?) sista ordet i en diskussion om Hur lär vi i och av Internet? plus smått och gott om programvaror som gör livet lättare.


Datorn i Utbildningen nr 4 1995. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980418