Untitled Document

Av: Carina Näslundh
E-Post: carina.naslundh@canit.se

 

MEDIER I UNDERVISNINGEN
Skola med en egen radiokanal

 

Booonnnggg! Radioteatern presenterar ...

Radioteatern har fått en renässans på Grevegårdsskolan i Västra Frölunda. Men det är bara en av många möjligheter som lärarna Marianne Kindgren och Jonas Humleklo ser med att producera podradio.

Jonas som i år har en sjätteklass och Marianne som har svenska och so i år 7-9 har under några år arbetat med olika digitala verktyg i undervisningen. Det första projektet var en digital poesibok i Powerpoint, men förra året började de att göra podradio med eleverna och det gav mersmak. De startade bland annat radiokanalen Dukeyard på podradio.nu, en webbtjänst för podradiosändningar. Men det är inga dagliga radiosändningar som eleverna ägnar sig åt utan istället handlar det om att använda mediet för redovisningar, presentationer, slutprodukter i projekt – och radioteater.

– Det är roligt att utforska möjligheterna, menar Jonas. Och han och Marianne är överens om att man som lärare måste tycka att det är roligt med informationsteknik för att jobba med medieproduktion.

Däremot behöver man som lärare inte vara bäst på det tekniska.

kom ut när det är bra
Användningen av tekniken, datorn, mp3-spelare, att göra musik i datorn, är naturlig för eleverna.

– Men de är ovana vid att det finns och används i skolan, säger Jonas Humleklo.

När Mariannes åttor förra året arbetade mycket med radioteater upptäckte hon att ju mindre hon la sig i redigeringen när de satt och jobbade, desto bättre gick det.

– I princip stängde jag dörren om dem och sa åt dem att komma ut när det var bra. Hantverket klarar de bäst själva, jag får mer stå för det lämpliga i produktionerna.

Musik och ljud är viktiga ingredienser i radio. Och även om det finns en hel del musik och ljud på nätet som är fritt att använda gör eleverna gärna egen musik. Nu arbetar man med Garageband som är en del i Ilife, Apples svar på Microsofts officepaket fast för ljud, musik, bild och film och webb. Och det underlättar.

– Det finns färdiga musikloopar att använda och programmet fungerar enligt dra och släpp-metoden, så det är enkelt att arbeta med, säger Jonas.

Men även egen ljudproduktion av typen prassla med papper förekommer. När en radioteaterpjäs krävde ljudet av poppande popcorn hittades till exempel inga lämpliga ljud via datorn. Lösningen blev ljudet från ett tangentbord.

glädjen och motivationen
Men även om musikskapandet är en viktig del finns det annat som är viktigare när eleverna jobbar med medier och it i undervisningen och det är den glädje, lust och motivation som eleverna visar.

– Målsättningen är att använda detta så mycket som möjligt. Det ger glädje och gör att de verkligen vill jobba. Och den känslan vill man ju ha, säger Jonas.

En upptäckt som både Marianne och Jonas har gjort är att elever som i vanliga fall inte gärna skriver helt plötsligt glömmer bort att det är just skriva de gör när skriver manus till en radioproduktion eller en film. Och helt plötsligt diskuterar de intensivt innehåll, ordvändningar och grammatik, utan att ens tänka på det. Det är inte heller ovanligt att även ”icke-skrivande” elever frågar om de inte kan få ägna lektionstid åt att skriva på sina manus. Marianne och Jonas slår också gärna ett slag för användning av Powerpoint.

– Det kräver att man sammanfattat och koncentrerat innehållet i något man håller på och lär sig, säger Marianne.

Elever som inte riktigt kommer till sin rätt i andra sammanhang kan också visa upp andra sidor när redovisningssätten varierar.

– En annan fördel när man jobbar med Powerpointpresentationer är att alla får jobba lika mycket. De som i vanliga fall skriver mycket måste sålla och koncentrera sig, menar Jonas.

allsidig bedömning
I läroplanen för grundskolan står det att eleverna har rätt till en allsidig bedömning.

– Om man tar mina nior till exempel är det inte rättvisande att bedöma dem bara efter skriftliga prov. De kan ha kunskaperna, men kan inte uttrycka dem i skrift.

Genom olika former av användning av media och it får fler elever möjlighete att visa sina kunskaper, menar Marianne. Att bedöma elevernas kunnande när de jobbar i grupp med en radio- eller filmproduktion är dock inte alltid lätt.

– Jag brukar försöka se under arbetets gång, men jag tittar också på andra saker som hur mycket den enskilde eleven tillför till gruppens arbete.

– Det lättaste som finns är att göra prov med enkelt rättade frågor. Detta är mer svårbedömt. Och det känns fortfarande som om man är ute lite på hal is utan traditionella prov, säger Marianne. Samtidigt är det inte bara lärarna som är vana att använda sig av prov.

– Eleverna är så matade med att de måsta ha prov att det kommer att krävas en lång avvänjning.

lärarens egna podsändningar
I vår ska Jonas Humleklo börja att göra egna podsändningar med sina genomgångar i matematik och engelska. Först tänkte han bara göra ljudprogram, men nu överväger han att även spela in dem
med filmkamera, framför allt matematikgenomgångarna. Riktigt hur han ska gå till väga är inte klart. Den ursprungliga planen är att spela in direkt i klassrummet.

– Men om det inte fungerar får jag göra om genomgångarna speciellt för inspelningen. Meningen är att eleverna sedan ska kunna lyssna och titta på genomgångarna på dator eller mp3-spelare, för att repetera, till exempel inför prov.

– Att det blir matte och engelska beror dels på att det är de ämnen där eleverna kommer med flest frågor, dels är det de ämnen där vi har fasta genomgångar.

 

Carina Näslundh,
E-Post: carina@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 8 2006. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 06]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 061222