Untitled Document

Av: Carina Näslundh
E-Post: carina.naslundh@canit.se

 

MATS ROSENKVIST, PODB:
– Beställarkompetens en nyckelfråga
för skolan

I några nummer tar Datorn i Utbildningen temperaturen på ITutvecklingen i svensk skola utifrån leverantörernas perspektiv. De som utvecklar och säljer produkter, läromedel och teknik till skolan.

Mats Rosenkvist, PODB, har arbetat med it, kvalitetsutveckling och skola i olika former sedan mitten av 1990-talet.

Det köps hejvilt bland skolor och kommuner just nu. Obligatoriet med individuella utvecklingsplaner, IUP, har aktualiserat frågan om digital dokumentation och it som ett stöd för skolornas pedagogiska arbete.

Det sätter också fokus på frågan om skolledarnas och skolchefernas beställarkompetens när det gäller att upphandla IT-stöd.

– Det finns ett behov av en förbättrad beställarkompetens, menar Mats Rosenkvist på PODB. Annars är risken stor att man får någonting som man inte har tänkt sig.

Efter 1990-talets satsningar på it i undervisningen har skolornas it-mognad när det gäller vardagsnytta ökat. Nu är det dags för nästa steg och då krävs nya insikter och kompetenser.

– Vi brukar alltid fråga kommuner som vänder sig till oss vad de har döpt sitt projekt till. Det kanske verkar underligt, men det är skillnad på ett projekt som kallas ”IT-program BoU” och ett som betecknas ”webbaserat kvalitetssäkringssystem för skolan”.

För att få ett it-system som verkligen fungerar som ett stöd för elevernas lärande och skolornas kvalitetsutveckling måste skolor, förvaltningar och kommuner veta vad de vill och kunna uttrycka det i ett upphandlingsunderlag, annars kan de få något helt annat än de tror sig ha beställt. Det gäller att vara insiktsfullt kritisk, menar Mats Rosenkvist.

kunskapssyn och kvalitetsutveckling Vilket it-stöd man väljer hänger ihop med hur mycket man har satt sig in i skolans styrdokument, hur man ser på uppdraget, påpekar Mats Rosenkvist.

– Vi har en fantastisk läroplan som sätter fokus på det som är viktigt inför framtiden.

Men i styrdokumenten finns inte angivet hur man ska arbeta, det är upp till varje kommun och skola att avgöra. Samma skillnader finns i de olika itsystem som nu konkurrerar bland de köpsugna kommunerna. De olika systemen ger olika möjligheter att följa och ge stöd för elevernas kunskapsutveckling och skolornas kvalitetsutveckling. Skillnader som kan relateras till olika syn på kunskap, lärande och pedagogik.

– Man måste enas om tänket och görandet och utifrån det specificera sina krav på it-stödet. Det är elevernas lärande som står i fokus och att de ska kunna se sig själva och sitt lärande.

 

Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se



Datorn i Utbildningen nr 8 2006. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 06]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 061222