MATS ROSENKVIST, PODB:
Beställarkompetens en nyckelfråga
för skolan
I
några nummer tar Datorn i Utbildningen temperaturen på ITutvecklingen
i svensk skola utifrån leverantörernas perspektiv. De som utvecklar
och säljer produkter, läromedel och teknik till skolan.
Mats Rosenkvist,
PODB, har arbetat med
it, kvalitetsutveckling och
skola i olika former sedan
mitten av 1990-talet.
Det köps hejvilt bland skolor och kommuner just nu.
Obligatoriet med individuella utvecklingsplaner, IUP, har aktualiserat frågan
om digital dokumentation och it som ett stöd för skolornas pedagogiska
arbete.
Det sätter också fokus på frågan om
skolledarnas och skolchefernas beställarkompetens när det gäller
att upphandla IT-stöd.
Det finns ett behov av en förbättrad beställarkompetens,
menar Mats Rosenkvist på PODB. Annars är risken stor att man får
någonting som man inte har tänkt sig.
Efter 1990-talets satsningar på it i undervisningen
har skolornas it-mognad när det gäller vardagsnytta ökat. Nu
är det dags för nästa steg och då krävs nya insikter
och kompetenser.
Vi brukar alltid fråga kommuner som vänder
sig till oss vad de har döpt sitt projekt till. Det kanske verkar underligt,
men det är skillnad på ett projekt som kallas IT-program BoU
och ett som betecknas webbaserat kvalitetssäkringssystem för
skolan.
För att få ett it-system som verkligen fungerar
som ett stöd för elevernas lärande och skolornas kvalitetsutveckling
måste skolor, förvaltningar och kommuner veta vad de vill och kunna
uttrycka det i ett upphandlingsunderlag, annars kan de få något
helt annat än de tror sig ha beställt. Det gäller att vara insiktsfullt
kritisk, menar Mats Rosenkvist.
kunskapssyn och kvalitetsutveckling Vilket it-stöd
man väljer hänger ihop med hur mycket man har satt sig in i skolans
styrdokument, hur man ser på uppdraget, påpekar Mats Rosenkvist.
Vi har en fantastisk läroplan som sätter
fokus på det som är viktigt inför framtiden.
Men i styrdokumenten finns inte angivet hur man ska arbeta,
det är upp till varje kommun och skola att avgöra. Samma skillnader
finns i de olika itsystem som nu konkurrerar bland de köpsugna kommunerna.
De olika systemen ger olika möjligheter att följa och ge stöd
för elevernas kunskapsutveckling och skolornas kvalitetsutveckling. Skillnader
som kan relateras till olika syn på kunskap, lärande och pedagogik.
Man måste enas om tänket och görandet
och utifrån det specificera sina krav på it-stödet. Det är
elevernas lärande som står i fokus och att de ska kunna se sig själva
och sitt lärande.