Tema:Medier, Skapande och
Lärande
I sommarlovspåsen
Vad har du i din påse?
Låt oss börja här, med
sommarlovspåsen.
Den där påsen som
eleverna får med sig
för att samla intryck
och minnen över sommaren.
Att ta med och
berätta om vid höststarten.
Den
ger ett stöd för vars och ens berättelse om sin sommar, den ger
enorm valfrihet, det kan vara tankar eller en sten – allt duger som groddar
för att dela berättelser och tankar. Det bygger på ett personligt
och ett gestaltat berättande.
Det är ytterst ett uttryck för en pedagogisk grundhållning:
det signalerar att skolan startar i dig själv och dina erfarenheter och
att skolan arbetar med att utveckla din förmåga att tolka och beskriva
tillvaron och att den göra det i kollektivt samspel, på en gång
lekfullt och allvarligt. Det är lätt att se att sommarlovspåsen
har släktskap med metoder som problembaserat lärande.
ny inriktning
Vi har alla sådana exempel, på vilken kraft det ger elever när
de får möjlighet att själva formulera sig; när de utifrån
egna funderingar ställer frågor och söker svar, analyserar och
sedan med omsorg kommunicerar dem till andra. Allt i en process handledd, stödd
och utmanad av en engagerad lärare.
IT och medier kan öka dessa möjligheter, men det
kräver ett nytänkande. Fokus vad gäller IT har en längre
tid varit ganska ensidigt riktat mot informationssökning och individuellt
arbete. Och Internet är en fantastisk väg till många källor.
Men att stanna vid det är som att inte komma längre än till flygplatsen
i ett nytt land. Vi måste ta chansen att bortom källorna upptäcka
att med IT och medier öppnas nya medel för kommunikation och samarbete
mellan elever, klasser, skolor och yttervärld.
Det öppnas nya bearbetnings- och uttrycksformer –
från text och bild till egen tv-station med hela världen som mottagare.
Möjligheter som funnits länge, men nu blivit så mycket lättillgängligare.
Där inte formen i sig är målet, utan där uttrycket blir
ett medel att dela ett personligt förankrat sökande och svar. Kort
sagt, sommarlovspåsar av många slag.
Men nu håller något kanske på att hända.
På flera konferenser under hösten har vi mött delvis nya inslag
i diskussionen kring skola, lärande och IT. Ännu så länge
bara tecken på en möjlig utveckling. Sammantagna speglar de centrala
behov och en utveckling som kan bli av stor betydelse för skolan framöver.
Det rör skolans innehåll och synen på lärandet
och kunskapsprocesserna, liksom skolans relation till samhället och inställning
till eleverna som aktiva, sökande samhällsmedborgare.
medier, skapande och lärande
Vi vill i temat i detta nummer förmedla en del erfarenheter av kraften
i elevers engagemang, av verktyg och arbetsformer, liksom diskutera utmaningar
och perspektiv. Vi gör alltså några turer bortom flygplatsens
svängdörrar, ut i vimlet. Bara som en inledning till en längre
reseskildring. Fortsättning följer i nästa årgång.
Häng med – och skriv gärna till oss, dina erfarenheter behövs
för fortsättningen!
Parter i samtalet bakom numret har varit Michael Iselow,
Multimediabyrån och hans medarbetare liksom Isak Benyamine vid Interactive
Institutes lärandestudio.
Men vi har fört samtal med många andra: lärare,
forskare och lärarutbildare – och elever. Vi har kallat temat ”Medier,
skapande och lärande”.