Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Tema:Medier, Skapande och Lärande
I sommarlovspåsen

Vad har du i din påse? Låt oss börja här, med sommarlovspåsen. Den där påsen som eleverna får med sig för att samla intryck och minnen över sommaren. Att ta med och berätta om vid höststarten.

Den ger ett stöd för vars och ens berättelse om sin sommar, den ger enorm valfrihet, det kan vara tankar eller en sten – allt duger som groddar för att dela berättelser och tankar. Det bygger på ett personligt och ett gestaltat berättande.

Det är ytterst ett uttryck för en pedagogisk grundhållning: det signalerar att skolan startar i dig själv och dina erfarenheter och att skolan arbetar med att utveckla din förmåga att tolka och beskriva tillvaron och att den göra det i kollektivt samspel, på en gång lekfullt och allvarligt. Det är lätt att se att sommarlovspåsen har släktskap med metoder som problembaserat lärande.

ny inriktning
Vi har alla sådana exempel, på vilken kraft det ger elever när de får möjlighet att själva formulera sig; när de utifrån egna funderingar ställer frågor och söker svar, analyserar och sedan med omsorg kommunicerar dem till andra. Allt i en process handledd, stödd och utmanad av en engagerad lärare.

IT och medier kan öka dessa möjligheter, men det kräver ett nytänkande. Fokus vad gäller IT har en längre tid varit ganska ensidigt riktat mot informationssökning och individuellt arbete. Och Internet är en fantastisk väg till många källor. Men att stanna vid det är som att inte komma längre än till flygplatsen i ett nytt land. Vi måste ta chansen att bortom källorna upptäcka att med IT och medier öppnas nya medel för kommunikation och samarbete mellan elever, klasser, skolor och yttervärld.

Det öppnas nya bearbetnings- och uttrycksformer – från text och bild till egen tv-station med hela världen som mottagare. Möjligheter som funnits länge, men nu blivit så mycket lättillgängligare. Där inte formen i sig är målet, utan där uttrycket blir ett medel att dela ett personligt förankrat sökande och svar. Kort sagt, sommarlovspåsar av många slag.

Men nu håller något kanske på att hända. På flera konferenser under hösten har vi mött delvis nya inslag i diskussionen kring skola, lärande och IT. Ännu så länge bara tecken på en möjlig utveckling. Sammantagna speglar de centrala behov och en utveckling som kan bli av stor betydelse för skolan framöver.

Det rör skolans innehåll och synen på lärandet och kunskapsprocesserna, liksom skolans relation till samhället och inställning till eleverna som aktiva, sökande samhällsmedborgare.

medier, skapande och lärande
Vi vill i temat i detta nummer förmedla en del erfarenheter av kraften i elevers engagemang, av verktyg och arbetsformer, liksom diskutera utmaningar och perspektiv. Vi gör alltså några turer bortom flygplatsens svängdörrar, ut i vimlet. Bara som en inledning till en längre reseskildring. Fortsättning följer i nästa årgång. Häng med – och skriv gärna till oss, dina erfarenheter behövs för fortsättningen!

Parter i samtalet bakom numret har varit Michael Iselow, Multimediabyrån och hans medarbetare liksom Isak Benyamine vid Interactive Institutes lärandestudio.

Men vi har fört samtal med många andra: lärare, forskare och lärarutbildare – och elever. Vi har kallat temat ”Medier, skapande och lärande”.

 

Peter Becker,
Chefredaktör E-Post: peter.becker@diu.se


Datorn i Utbildningen nr 8 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 031213