Untitled Document

Av: Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se

[mer.info]

Enkäter i skolan:
Verktyg för elever, lärare och skolledare

IT-baserade enkäter. Är det intressant för skolan och i så fall varför? Det är en fråga som institutet för virtuella lärmiljöer, VLM, ställer i en ny förstudie.

Enkäter förknippas ofta med ett effektivt och rationellt sätt att få många människor att svara på samma frågor. När det hela sker med hjälp av datorstöd blir det än rationellare, sparar tid och pengar. Motivet till att införa IT i svensk skola har inte främst varit att spara tid och resurser, konstaterar VLM i sin förstudie. Samtidigt som man konstaterar att om IT i skolan kan användas för att spara tid i arbete och administration kan mer tid läggas på det pedagogiska arbetet. Att använda sig av befintliga datorbaserade frågeverktyg kan kanske vara ett sådant område.

De flesta skolor använder sig redan i dag av olika former av enkäter eller frågeformulär, men sällan datorbaserade. I en del av de virtuella lärplattformar som införs runt om i landet finns det inbyggda funktioner för att skapa enkäter, det finns också flera andra datorbaserade enkätverktyg, så verktygen finns relativt lättillgängliga. Frågan är vad de ska användas till, och om de ska användas. Kanske är det så att fördelen med att använda enkäter i skolan skulle öka om man tar den nya tekniken till hjälp.

kunskapsmätning och demokratifråga
I de förstudier som nu under vintern kommer i rask takt från VLM ger institutet förslag på frågeställningar som kan vara intressanta att undersöka närmare, eller forska kring när det gäller virtuella lärmiljöer i skolor. Det handlar alltså inte om färdiga förslag. När det gäller enkätverktyg inom skolan identifierar förstudien fem olika områden där datorbaserade enkätverktyg skulle kunna vara användbara verktyg och relaterar dem till de utvecklingsområden som Myndigheten för skolutveckling har ett regeringsuppdrag att arbeta med.

  • diagnoser/prov för mätning av kunskap.
  • elevernas studiearbete där en undersökande metod används.
  • utvärderingar och andra enkäter i skolornas kvalitetsarbete.
  • enkäter för social- och hälsoundesökningar
  • informationsanskaffning via röstningsförfarande (demokratifrågor).

snabbhet och mindre efterarbete
I samband med förstudien har ett antal elever, lärare och skolledare intervjuats och samtliga pekar på både för- och nackdelar. Att en digitalt genomförd enkät förenklar efterarbetet jämfört med en pappersbaserad var en av de stora fördelar som nämndes, liksom möjligheten att snabbt få fram åsikter och synpunkter i aktuella frågor i till exempel en klass. När det gällde provsituationerna var åsikterna mer delade.

 

Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se

mer.information

Mer information På VLM-institutets webbplats finns samtliga förstudier tillgängliga i pdfformat allt eftersom de publiceras. Webbadress: www.vlm.se



Datorn i Utbildningen nr 8 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 031213