Enkäter i skolan:
Verktyg för elever, lärare och skolledare
IT-baserade enkäter. Är det intressant för
skolan och i så fall varför? Det är en fråga som institutet
för virtuella lärmiljöer, VLM, ställer i en ny förstudie.
Enkäter förknippas ofta
med ett effektivt
och rationellt sätt att få många människor
att svara på samma frågor. När det
hela sker med hjälp av datorstöd blir det
än rationellare, sparar tid och pengar.
Motivet till att införa IT i svensk skola
har inte främst varit att spara tid och
resurser, konstaterar VLM i sin förstudie.
Samtidigt som man konstaterar att om
IT i skolan kan användas för att spara tid
i arbete och administration kan mer tid
läggas på det pedagogiska arbetet. Att
använda sig av befintliga datorbaserade
frågeverktyg kan kanske vara ett sådant
område.
De flesta skolor använder sig
redan i
dag av olika former av enkäter eller frågeformulär,
men sällan datorbaserade.
I en del av de virtuella lärplattformar
som införs runt om i landet finns det
inbyggda funktioner för att skapa enkäter,
det finns också flera andra datorbaserade
enkätverktyg, så verktygen finns
relativt lättillgängliga. Frågan är vad de
ska användas till, och om de ska användas.
Kanske är det så att fördelen med att
använda enkäter i skolan skulle öka om
man tar den nya tekniken till hjälp.
kunskapsmätning och
demokratifråga
I de förstudier som nu under vintern kommer i rask takt från VLM
ger institutet förslag på frågeställningar som kan vara
intressanta att undersöka närmare, eller forska kring när det
gäller virtuella lärmiljöer i skolor. Det handlar alltså
inte om färdiga förslag. När det gäller enkätverktyg
inom skolan identifierar förstudien fem olika områden där datorbaserade
enkätverktyg skulle kunna vara användbara verktyg och relaterar dem
till de utvecklingsområden som Myndigheten för skolutveckling har
ett regeringsuppdrag att arbeta med.
diagnoser/prov för mätning av
kunskap.
elevernas studiearbete där en undersökande
metod används.
utvärderingar och andra enkäter i
skolornas kvalitetsarbete.
enkäter för social- och hälsoundesökningar
informationsanskaffning via röstningsförfarande
(demokratifrågor).
snabbhet och mindre efterarbete
I samband med förstudien har ett antal elever, lärare och skolledare
intervjuats och samtliga pekar på både för- och nackdelar.
Att en digitalt genomförd enkät förenklar efterarbetet jämfört
med en pappersbaserad var en av de stora fördelar som nämndes, liksom
möjligheten att snabbt få fram åsikter och synpunkter i aktuella
frågor i till exempel en klass. När det gällde provsituationerna
var åsikterna mer delade.