Digitalkamera på särskolan:
Bilderna gör tillvaron begriplig
Digitala bilder hjälper
eleverna att kommunicera
med omvärlden,
berätta hemma vad
man gjort i skolan
eller på fritids och
kanske även bygga på
med något som hände
efter eller i samband
med den bild de
beskriver.
Autismklassen
”Måsen” vid särskolan
i Nossebro, Essunga
kommun använder
digitala bilder för att
hjälpa eleverna att
komma vidare i sin
utveckling.
Kristina Rudolfson, itpedagog
i Essunga har
besökt ”Måsen”.
Solveig
Andersson och Åsa Johansson, pedagogiskt ansvariga i klassen, berättar
om elevernas problem:
– För att kunna utvecklas måste du
förstå vad som sker runt omkring sig
och kunna göra sig förstådd. Det har
våra elever svårt för. Elevernas kommunikation
handlar oftast om det som
händer här och nu, men med hjälp av
bilder kan de bättre förstå då och nu. De
kan få kläm på tiden.
Arbetslaget på ”Måsen” var ett av
de
arbetslag som jag handledde under Itis.
Under denna tid lade man grunden för hur
man i dag arbetar med digitala bilder och
barn med autism. Förändringen för ”Måsen”
från Itis-året 2000 är, om man jämför med
idag, otrolig. Allt är annorlunda.
Det handlar om barn som endast talade
med korta meningar, som aldrig funderade
över hur kamraterna hade det eller
knappt berättade något hemma om sin
skoldag. Barn som bara skrev några få
ord till en bild i sin dagbok.
Barn som inte klarade av att det kom
besökare till ”Måsen” – inte ens jag som
Itis-handledare kunde vara där utan att
de blev allt för störda i sitt arbete för att
klara av ett besök.
I början förstod man sig heller inte på
hur en kamera fungerade: hur kommer
sakerna in i kameran? Så här skrev
arbtslaget i sin rapport:
”En av eleverna kunde inte förstå att kameran,
när den var i hennes närhet, kunde fånga
bilder där hon inte var med. När hon själv
fick hålla kameran var det många härliga
försök att få med sig själv på bilden. Hon
höll händer och fötter framför kameran, men
lyckades inte få en riktig bild.
Helt plötsligt upptäckte hon att hon kunde
få in andra människor och motiv och därmed
själv bestämma vad som skulle vara med
på bilden. Detta var en stor upptäckt för
henne.”
från slutenhet till berättande
Numera möts jag av barn som säger hej, vet att det är Kristina
med datorerna som hälsar på, barn som fortsätter att jobba på
och klarar av att berätta för varandra om dagens upplevelser till
bilderna på en A4-sida. Barn som funderar över vad Camilla gjorde
i Äventyrsbadet eller hur Rasmus kudde blev till i slöjden. Inför
ett besök hos syster som ska ge sprutor kan lärarna i förväg
göra i ordning en serie med bilder som visar på hur det kommer att
gå till. Barnen kan förbereda sig och de slipper en massa rädsla
för något okänt.
Vi andra kanske inte riktigt kan förstå
vidden av det – men utvecklingen hos
några av barnen är och har varit fantastisk.
Från en sluten egoistisk värld till en
vardag där man klarar att reflektera över
sig själv och sin omgivning. Bilderna
hjälper dem att nå längre ut – att förstå
och göra sig förstådda.
schema med bilder
När jag den här dagen kommer in hos ”Måsen” är
det morgon och de äldre barnen sjunger med i ”Good morning to you”.
Åsa plockar fram Djungelboken och alla lyssnar spänt på berättelsen
om Shere Khan, den halta tigern som dödat en människa. Åsa förklarar
några svåra ord, ritar på tavlan bakom och pekar på
bilderna i boken. Någon härmar Shere Khan och försöker
sig på ett tigervrål. Dagen kan börja!
Eleverna går fram till sina personliga
veckoscheman för att se vad dagen ska
innehålla.
Snart är alla igång, var och en med sitt.
Jag går runt i gruppen och följer deras
arbete. En av grabbarna, Robbin, sätter
sig vid datorn och arbetar med människokroppen.
Han har en bild av ett skelett
på skärmen och fyller i orden: kranium,
skulderblad och kotor, vidare till höftled
och hälben. Inga problem – han vet vad
det ska stå.
På ”svarta tavlan” är det fullt med
scheman: för dagen, veckan och månaden.
Någon har klistrat upp bilder som
visar på tisdagens utflykt till Äventyrsbadet
i Vänersborg och så finns där förstås
en världskarta. Överallt sitter det lappar
med bilder eller ord på.
Solveig förklarar för mig: personer med
autism är mycket beroende av att det
finns rutiner och struktur i deras vardag
för att göra den lugn och igenkännbar.
Varje barn är olika och har behov av
olika mycket stöd. Därför har varje elev
sin egen arbetsplats och sitt eget arbetsschema
med individuella uppgifter som
lärarna planerat mycket noga. Längden
på ett arbetspass är inte styrd av tiden,
utan man arbetar på tills en uppgift är
klar och sedan tar man nästa.
Det är viktigt att varva koncentrerat
arbete med rörelse. Därför följer man
ett system där lärarna klistrat upp
lappar med bilder eller ord på elevens
arbetsbord (eller på elevens eget schema
över dagen) över ordningsföljden på de
arbetsuppgifter eleven ska följa. Motsvarande
lapp sitter på en plastkorg eller en
plastmapp som eleven får hämta någonstans
i rummet, för att sedan gå och ställa
tillbaka när uppgiften är utförd.
Under en vanlig dag är eleverna inte
bara i sitt klassrum. Det kan handla om
andra aktiviteter som att gå till biblioteket,
simhallen eller slöjden. Några av
barnen klarar att göra detta integrerat
med elever från vanliga skolklasser.
Solveig poängterar hur nödvändigt det
är att eleverna ges möjlighet att träna
denna självständighet.
– Klarar man inte att i viss mån styra
sitt eget arbete och sköta sin egen kalender
får man det svårt i vuxenlivet. God
planering är a och o, annars kan tillvaron
bli komplicerad.
dokumentera dagen i bild
Kommunikation är en viktig del av arbetet med eleverna. När dagen
är slut vet eleverna var de varit, men har svårt att förmedla
vad de gjort. Här har bilden kommit att spela en stor roll. Under dagen
finns digitalkameran eller videokameran med hela tiden. Det viktigaste som eleven
gör under en dag dokumenteras för att man senare ska kunna tala om
det som hänt och om det som blivit gjort. Foton från gemensamma samlingar
och aktiviteter tas främst av någon i personalen. Bilderna skrivs
ut och klistras upp på det gemensamma schemat över veckan.
Man har minst en gemensam samling
i grupp varje dag. Det är då eleverna får
tillfälle att tala om och beskriva bilder
och träna sin förmåga till kommunikation
med andra. Varje fredag går man
igenom hela veckan som gått och varje
barn får berätta om ”sina” bilder.
En del elever klarar av att ta kort på sina
egna arbeten, andra måste få hjälp. Här är
det lite olika, eftersom åldern på barnen i
”Måsen” varierar från 6 år till 16 år.
Vissa bilder används i en elevens egen
dagbok. Flera av eleverna kan använda
kameran, bearbeta bilderna i datorn och
skriva en text, som de sedan kan läsa och
på så sätt berätta för andra vad de varit
med om. Man arbetar på lite olika sätt
efter förmåga. Några barn får ut en bild
som valts antingen av personalen eller
av dem själva. Bilden sätts in i deras
skrivbok och så får eleven skriva till
bilden med egna ord. Några av barnen
har större förmåga att välja bilder och
skriva utförligare text.
Allting kan inte förklaras med hjälp
av bilder från digitalkameran. Ett bra hjälpmedel är dataprogrammet
”Bubbelkommunikation”.
Programmet består
av över 300 specialdesignade bilder som
användaren lätt kan kombinera med
egna texter, prat- och tankebubblor och
egna digitalbilder. De tecknade bilderna
beskriver aktiviteter och känslor som vi
möter i vår vardag.
När jag hälsar på gör Sandra sin
dagbok med hjälp av ”Bubbelkommunikation”.
Hon skriver texter till bilder
och gör pratbubblor – allt efter vad hon
upplevt under veckan. Det blir som en
serieberättelse över veckan som gått som
hon kan samla i sin dagbokspärm och vi
vuxna kan äntligen få en inblick i hur
hon ser på tillvaron.
Bilderna som eleverna berättat om i
skolan skickas med hem. En del elever
ordnar bilderna i ett litet häfte som kan
bäras med i väskan, andra har A4-blad
i en pärm. Föräldrarna får på detta sätt
hjälp med att veta vad de ska kommunicera
om tillsammans med sina barn.
pedagogisk utveckling
När jag avslutar mitt besök hos ”Måsen” och jag
går tillbaka över skolgården känner jag mig glad: Det
är härligt att få följa ett arbetslag som fortsatt arbetet
från Itis; ett arbetslag som följer med i den pedagogiska utvecklingen,
diskuterar med varandra, testar och provar nya metoder och tankar och på
detta vis utvecklar sin verksamhet.
Arbetet har också gett ringar på vattnet.
Verksamheten på ”Måsen” har vuxit
sig större och man har förfinat arbetsmetoderna.
Från att ha varit ett mycket litet
arbetslag med ansvar för fyra elever, är
man idag en autismklass med tolv barn
inskrivna. Ryktet om en bra verksamhet
har spridit sig och flera av eleverna
kommer i dag från andra kommuner än
vår egen. Man har flyttat in i en större och
mer praktisk lokal, har fått mer personal
och bättre utrustning.
Men det bästa är att få uppleva hur
barn med autism förbättrar sin förmåga
att överbrygga sina funktionshinder.