Estetiken kan vara ett medel för att bringa sammanhang
och mening i en stundtals förvirrad värld uppdelad i ämnen som
verkar sakna förbindelser sinsemellan.
– Skapande kopplas ofta ensidigt till
konstnärligt skapande. Skapa har varit
liktydigt med att göra, rita, sjunga, måla.
Det ingår inte i några naturliga sammanhang,
säger professor Jan Thavenius.
Jan Thavenius, förespråkar en radikal
estetik som verktyg för meningsskapande
i skolan och som stöd för en kritiskt granskande
hållning till vår av marknadskrafterna
allt mer genomesteticerade värld.
Allting har en estetisk sida, en form,
som bidrar till att ge mening åt innehållet.
Och om vi inte kan känna igen
formen kan vi inte heller reflektera kring
den, förhålla oss kritiskt eller frigöra oss
från formen. Jan Thavenius vill vidga
begreppet estetik och införliva det
estetiska arbetssättet inom alla skolans
ämnesområden.
formen tar över
I dag sker utvecklingen av kultur och medier blixtsnabbt. Allting har en igenkännbar
form, allt från tv-debatter till webbsidor. Näringslivet efterlyser
kreativ personal. Och vad blir då skolans roll i detta – att utbilda
kreativa arbetskraft? Och hur går det till?
– Det blir en blindhet där formen tar
över.
– I dag mer än tidigare är det viktigt
hur saker sägs. Man kan inte längre ha en
diskussion på mer än 30 minuter.
Jan Thavenius tar ett exempel från en
konferens om kultur i skolan där olika
projekt presenterades i korta videoinslag,
utan att ta upp processerna i arbetet.
– Formen
är välbekant,
men vad blir
möjligt att
diskutera efter
sådana presentationer?
– Ett vanligt
sätt att närma
sig medier i
skolan är att
hantera mediet
genom att diskutera
innehållet. Man tar ofta själva
mediet för givet.
När det gäller datorernas roll i skolan
efterlyser Jan Thavenius mer sammanhang.
– Det finns möjligheter att skapa en ny
fom av it-offentlighet. Ofta är det man
gör i skolan inte synligt för andra. Nu
finns det möjlighet att göra det offentligt.
Men det blir samtidigt utmanande
och okontrollerbart.
Och mycket sällan diskuteras vilkenn
form datorn har, och inte själva ”burken”
utan vilken fom till exempel ett riprogram
har, viilka förställningar och värden
det innehåller.
nationellt forum
Jan Thavenius har varit engagerad i Malmö högskolas regeringsuppdrag
kring utbildning för kultur och estetik i skolan. Ett av förslagen
är att inrätta ett nationellt forum för dessa frågor.
– Det skulle kunna fungera som en
sambandscentral dit man går för att
hämta kunskap, en fömedlande funkttion.
Men också vara ett ställe för att
utveckla idéer kring kultur i skola.
En annan uppgift skulle vara att bidra
till en mer dokumenterad praktik i samspel
med lärare och elever.
Jan Thavnius, professor i
litteratirvetenskap.