Det har varit en omtumlande
första termin
på utbildningen för en
grupp lärarstudenter
i Malmö. I stället för
läsanvisningar och
tentor har de ställts
inför frågeställningar
som de ska uttrycka
sin mening kring i olika
medieformer.
–
Målet är att de ska fråga sig: Hur blir jag en bra lärare?
Inte: Hur ska jag göra för att bli godkänd på kursen? Det
säger Per Dahlbeck, lärare på enheten för Kultur, språk
och medier på lärarutbildningen vid Malmö högskola.
När studenterna kom till utbildningen
i höstas sattes de i produktion direkt.
Under sin första termin har de hunnit
med att uttrycka sig genom film, tidningsproduktion,
scenisk framställning
och stillbild. Produktionerna har utgått
från olika rubriker, den första frågeställningen
var lärandets förutsättningar och
den sista rubriken för terminen handlar
om framtidens möjliga skola.
– Vi startar i att de är tänkande människor
och vi bryter mot skolkulturen, säger Per Dahlbeck. Studenterna får
gå mer till sig själva. De har olika erfarenheter och kunskaper,
det gäller att våga lyfta fram dem.
Men skolkulturen sitter djupt, hos
både lärare och studenter, och för en del
har det varit frustrerande att inte få klara
besked om man nödvändigtvis måste läsa
kurslitteraturen eller inte. Och med det
här sättet att arbeta blir självdisciplin en
nödvändighet.
kärlek och lärande
En grupp studenter skildrade lärandets förutsättningar genom
att göra en film som tog upp ämnet kärlek, och att man aldrig
lär sig kärlekens innehåll. Lärandets förutsättningar
blev tydligt i filmen, menar Per. Och med den filmen som utgångspunkt
kan lärande diskuteras ur många olika synvinklar. För minst
lika viktigt som produktionen, om inte viktigare är att efteråt titta
på det som producerats, ta in det, analysera och diskutera.
– Det de gör är inte utbildningsfilmer,
utan något de bär med sig.
Den introduktion som lärarstudenterna
möts av är inspirerad av Mep-utbildningen
på Dramatiska institutet. Mep
är en påbyggnadsutbildning om medier,
estetiska arbetsprocesser och lärande, för
lärare och pedagoger som syftar till att
ge förståelse för hur kunskaps- och lärprocesser
påverkas i ett allt mer mediebaserat
samhälle. Per Dahlbeck har själv
gått utbildningen.
– Det är en pedagogisk, praktisk
revolution. Det var en praktik i ett annat
sätt att tänka. Från första dagen sattes
vi i produktion och jag har lärt mig att
uttrycka mig i film, bild och ljud.
öppen diskussion
Per Dahlbeck har en stark övertygelse om vikten av att integrera mediepedagogik
i undervisningen på lärarutbildningen som ett sätt att förändra
formerna för undervisningen. Det är viktigt att hålla sikte
på innehållet och integrera form och innehåll i utbildningen,
annars blir undervisningen i IKT gärna en kurs i bildbehandling eller en
kurs i att göra hemsida.
En av de grupper med lärarstudenter
som arbetade med att göra tidning kring
en av rubrikerna behövde en mötesplats
på nätet. Den utvecklades snabbt till ett
ständigt pågående nätmöte där studenterna
diskuterade och hade synpunkter
på varandras arbete.
– Tänk om vi lärarutbildare i arbetslaget
kunde göra likadant, ha en öppen
diskussion på nätet. Visa att vi är oeniga,
synliggöra diskussionen.
berätta med dokusåpa
Per Dahlbeck var tidigare lärare och rektor på Backaskolan i Malmö.
Där jobbade han mycket med medier, framför allt film med eleverna.
– Första gången vi skulle göra film
på
Backaskolan skulle alla elever göra animerad
film. Det blev tråkigt. Det måste
finnas en mening i det man gör.
När högstadieeleverna började jobba
med att skildra sig själva genom att göra
en dokusåpa med ett avsnitt i veckan blev
det annorlunda. Pers tanke från början
var att de skulle skildra skolarbetet, sitt
liv i skolan. Så blev det inte, visst fanns
skolan med, men det var elevernas liv och
tankar som synliggjordes. Deras berättelser
och deras problem.
Så småningom utvecklades projektet:
En annan skola startade med dokusåpor
och filmerna utväxlades mellan skolorna.
Efter ett tag blev det mycket tydligt att
det var stor skillnad mellan filmerna från
de olika skolorna, skillnader i elevernas
berättelser om sina liv.
– Filmerna från den andra skolan blev
ganska snabbt politiska. Filmerna eleverna
gjorde på de två skolorna var helt olika.
Men det fanns aldrig tid att stanna upp och
fråga varför. Det skulle jag vilja gå vidare
och fördjupa mig i – skillnaderna.