Vi har nu ett fält med
praktiker i skolan som
genom IT upptäckt
kraften i det skapande
uttrycket. Många
saknar dock erfarenhet
av arbete med
skapande av mediala
uttryck och tolkning av
detta, när det gäller
bild, rörlig bild, multimedia.
Samtidigt
har vi en annan grupp, främst bild-, musik- och medialärare, med erfarenhet
av och kunnande att arbeta med media, men som alltför sällan kommer
i lag med de lärare som arbetar med IT i sin undervisning.
Slutligen har vi en grupp, många
kulturarbetare, som ser betydelsen av
det skapande uttrycket i lärandet, men
som är avskilda från den stora gruppen
av praktiker i skolan. Vad skolan behöver
nu är samarbete och dialog mellan
dessa grupper för att utveckla formerna
för görande, tänkande och lärande. När
Malmö högskola föreslår ett nationellt
forum, är det på denna breda samverkan
som ett forum bör byggas.
nya teman i diskussion om lärande
Några nya teman i diskussionen om lärande blev tydliga vid flera
större konferenser under hösten. Den senaste av dessa konferenser
var Nätkulturer, i Umeå den 19-20 november. Här speglade ett
antal forskare, elever och lärare de nya umgängesformer och mötesplatser
som mer eller mindre spontant dykt upp – med Lunarstorm som det mest kända
exemplet (se www.natkulturer.se för material).
Vad konferensen gjorde vara att lyfta
fram dessa nya arenor, och se dem som
delar av kulturlivet. Man kan med rätta
tala om just nya kulturarenor. Och jag
vill peka på en speciell aspekt. Här är
inte frågan om IT kan komma att förändra
världen, här har redan förändringen
skett, den har lett till etablerandet av nya
mänskliga umgängesformer och medieformer.
Här är inte tal om att hjälpa ungdom
in i IT-bruket, här är det ungdomen
som visar vägen genom att skapa nya
former. Det handlar om hur man skaffar
sig information, men också om hur
man kommunicerar, skapar relationer
och ger uttryck för sina åsikter, intressen
och smak.
nya rum – nya samtal
Detta innebär ungdomars inträde i det offentliga samtalet –
i nya rum, skapade av dem själva. I förlängningen handlar det
om ungdomars steg in i demokratin.
Det är ingen slump att två dominerande
mobilleverantörer använder slagorden
”connect yourself” eller ”make
yourself heard”. Tekniken - det må vara
mobil, handdator och trådlöst nät eller
persondator och Internet - används av den
unga generationen aktivt och fritt för att
hantera världen: för att tolka den, samspela
med den och erövra den. Tekniken
har blivit medier för personliga uttryck
och samspel. Här finns engagemanget
och drivkraften.
Intressant var att Nätkultur-konferensen
arrangerades av skolfolk, med rötter
i ITIS och i AV-centralernas mediestöd
för skolorna, och av ungdomsforskare. Så
här avslutar man sitt upprop inför konferensen:
”Nätkulturerna blåser fram och
verkar leva egna liv likt naturkrafter men
de ger oss en möjlighet att bygga en ny
världsbild där skolans vardag tagit till
sig dem och inlemmat dem i sitt arbete”.
Frågan blir förstås hur, hur berika skolan
med nätkulturerna, hur föra in dessa
världar som stoff för skolans reflektion
och lärande?
skapande och reflektion
Kanske gavs en del av svaret på den frågan vid ett par andra evenemang
under hösten. Kort tid före Nätkulturer ägde en konferens
rum vid Malmö högskola, och en annan vid Utbildningsradion, UR, båda
med liknande tema: estetiska arbetsprocesser i skola. Bakom dessa konferenser
ligger ett långsiktigt projekt vid Utbildningsdepartementet, kring estetik
och kultur i skola.
Det handlar om skapande uttryck och
reflektion i skolan. Malmö högskola har
haft ett regeringsuppdrag sedan flera år
att utveckla modeller för kompetensutveckling
för lärare avseende kultur
och lärande i skolan. Projektet Kultur
och skola (KOS) har nu slutförts och
redovisades vid en konferens i oktober.
I stället för ”fritt skapande” och ”god
kultur” som mål, pekar man på ”skapande
av mening” och estetiska uttryck
som centrala element i skolan. ”Mening”
rymmer både betydelsen meningen, dvs en
förståelse av sammanhang, och meningsfullt,
dvs motiv och känslor. ”Skapande
av mening” tolkat som ett brett program
för skolan rymmer alltså både drivkrafter
och eftertanke. Det kan vara grund för en
stark förnyelse av skolan.
Perspektivet är ett kulturbegrepp som
är brett, en kunskapssyn som rymmer
värderingar och ställningstaganden,
och en estetik som inte bara är styrd
av marknadskrafter. Man vill inkludera
arbete med medier som delar i kunskapsprocesserna
med referens till elevernas
erfarenheter och populärkulturen.
Vidare argumenterar man för en ’radikal
estetik’ för skolan, där eleverna arbetar
med analys, skapande och reflektion
med samhällelig relevans i klassrummet
– inte som avkoppling, inte som någon
stunds finkultur utan som regelmässigt
förhållningssätt.
kultur, estetik och skola
Arbetet har resulterat i en ny gren av lärarutbildning vid Malmö högskola,
och ett förslag till ett nationellt forum för Kultur, estetik och
skola som stöd för utbildning, utveckling och forskning (KES). Dokumenterade
erfarenheter av skolverksamhet liksom forskning efterlyses.
Andra viktiga aktörer inom området
är Skolverket och Kulturrådet vilka tillsammans
drivit Kultur för lust och lärande.
Multimediabyrån vid Myndigheten för
skolutveckling har tillsammans med
Svenska filminstitutet tagit fram Agenda
M - ett diskussionsunderlag för ett mediepedagogiskt
utvecklingsarbete och planerar
ett antal gemensamma aktiviteter
kring detta tema under 2004. (Till det
återkommer DIU i början av nästa år.)
Gemensamt för många av dessa strävanden
är en bred grundsyn på kulturen
som skapad av många och en självklar och
integrerad del i skolan, med en självständig
kritiskt prövande hållning till samhällets
alla aspekter. Knyter vi samman
detta med ungdomens egen erövring av
nätet och skolans görande med IT som
verktyg och medier får vi en demokratisk
murbräcka in i framtiden. Men det kräver
att ett förändrat perspektiv på IT.
ändrat perspektiv
Under 90-talet har en dominerande inriktning i skolans arbete varit mot individens
utveckling, med individualisering och enskilt arbete som viktiga arbetssätt.
IT har i mycket kommit att förknippas med detta enskilda arbete, med konstellationen
eleven-datorn/programmet med läraren som handledare.
Torsten Madsén, skrev 1999 i manuset
till ”Att skapa goda betingelser för
lärandet”.
”I Sverige har man under senare delen
av 1990-talet kunnat se några ganska
tydliga tendenser i skolarbetet. Allt fler
lärare har blivit medvetna om bristerna i
den traditionella katederundervisningen,
där hela klassen undervisas samtidigt om
samma innehåll. Man försöker därför på
många håll utveckla nya arbetsformer.
Dessa tar sig emellertid ofta formen av
ett mera renodlat individuellt arbete,
t.ex. genom att eleverna har en egen planeringsbok
för den gemensamma kursen,
eller att de får fördjupa sig individuellt
inom valfria områden. IKT används
ofta på ett sätt som innebär att man förstärker
denna tendens. Eleverna arbetar
ofta enskilt framför datorn, och många
undervisningsprogram fungerar som ett
ytterligare stöd för en långtgående individualisering.”
Särskilt tydlig har den individinriktning
som Torsten Madsén pekar ut varit
inom området e-learning på företag,
vilket är ett av områdets stora problem.
Utvecklingen – och forskningen – pekar
tydligt i annan riktning.
kontexten för lärandet
Nätets kommunikation och dialog ger nya möjligheter. Det är dessa
möjligheter ungdomarna upptäcker på egen hand. När högskolorna
för tio år sedan gjorde sina pionjärförsök med virtuella
klassrum, blev den kollektiva karaktären en uppenbar tillgång till
dialog, både elevlärare och elev-elev.
Det var en direkt bekräftelse av Vygotskijs
teorier om betydelsen av dialogen,
språket och den kulturella och sociala
kontexten för lärandet. ’Communities
of learning’ blev ett viktigt begrepp.
Idag skapar allt fler kommuner egna
kollektiva lärmiljöer på nätet för skolorna
med virtuella skolbänkar och klassrum
(se diu nr 7). Nya verktyg och möjligheter
skapas.
Allt detta kräver att nya traditioner
och nya perspektiv utvecklas. KK-stiftelsens
attitydundersökning i höst visar
således att kommunikation lärare-elev
och lärare-förälder via Internet är outvecklad.
Däremot är kommunikationen
inom grupperna större. Ungdomskulturen
visar hur vissa grenar av kommunikationen,
när den fritt får utvecklas, blivit
explosionsartad. Vi har långt kvar när
det gäller möjligheterna och formerna
för dialoger över nätet.
språk är tänkande och handling
Låt oss för nästa steg i resonemanget åter anknyta till
Vygotskij, en av de mest citerade forskarna under 80-och 90-talet (fast han
avled 1934!). Han betonar att vi behöver redskap för vårt tänkande,
och dessa får vi del av via kulturen. Tecken, symboler, tankestrukturer
- språket är en nyckel. Och tankar kläs inte i ord, ”de
förlöper i ordet”, de växer fram mitt i det språkliga
formulerandet.
I perspektivet av ett vidgat textbegrepp
sker detta formulerande/tänkande
även i bild och andra medieuttryck,
liksom i vårt kroppsspråk. Vi tänker i
vårt mångspråkliga görande. I fyllandet
av sommarlovspåsen formulerar vi vår
tanke.
Men hur uppstår lärandet i dialogen
mellan görandet och tänkandet?Vi
behöver en djupare förståelse av kunskapsprocesserna.
Mellan elevernas engagerade görande och tänkandet i
det konkreta sammanhanget, i samspel
med samhälle och arbetsliv. Där läraren
iscensätter lärande situationer och genom
språket och kulturen stöder dialogen. IT
och medier bär många av de språk i vilka
det tjugoförsta århundradets lärande ’förlöper’.
Vår utmaning är att på en gång
utveckla och lära oss att använda dessa
språk för och i lärandet. Är inte detta
möjligheten för skolan i framtiden: att
vara en scen för mötet mellan görande
och reflekterande?
Det här är en utmaning för praktikerna
men även för forskningen inom lärande.
Jag efterlyser en dialog mellan IT-praktiker,
kultur- och mediefolk inom skolan
och forskare med fokus på det lärande
som sker i växlingen mellan görande och
tänkande, kring personligt och gestaltat
skapande. I denna växling ligger både
drivkraften och nyckeln till lärandet, i
skapande av mening. Men det kräver att
vi förändrar vårt perspektiv på IT, medier
och kultur och deras roll i skolan.
Peter Becker,
Chefredaktör och forskare vid Interactive Institute. E-Post: peter.becker@diu.se