Untitled Document

Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Skapar distans närhet?
”Distans skapar närhet”, skrev Datorn i utbildningen redan 1994 som en första spegling i denna tidskrift av mina egna erfarenheter av att bygga och leda en distansutbildning vid KTH i Stockholm. Formuleringen ”Distans skapar närhet” bottnade i en stark upplevelse. Till min förvåning visade det sig nämligen att jag fick närmare personlig kontakt med många av studenterna här än jag var van vid från vanliga undervisningsformer, i ungdomsskola och högskola under två decennier.

Orsaken var uppenbar. I vanlig undervisning var rasten och någon enstaka håltimme ofta måttet för en personligare kontakt. Här hade vi plötsligt mer tid att tala personligt och ostört med varandra, över nätet. Brev låg kvar och väntade tills mottagaren hade tid. Det personliga samtalet fick ökat utrymme. Det gav en skjuts av entusiasm. Och så småningom en insikt om att nöjet måste regleras – dygnet hade ju inte fått fler timmar.

De val vi gjorde, visade sig betydelsefulla. Som en röd tråd genom kursen (multimedia 20 poäng) löpte varje deltagares eget projekt. Målet med kursen var en utvecklad projektplan och en första skiss att förmedla konceptet. En av grunderna för antagning var just projektupplägget, gärna förankrat i den egna arbetsplatsen och företrädd av en grupp, dvs. med flera deltagare från samma arbetsplats. Kursen avsågs fungera som ett stöd för att realisera detta projekt (problembaserat skulle vi säga idag). Säkert bidrog detta till den, i dessa sammanhang, höga examinationsfrekvensen på cirka 75 procent.

Betyder det mer specifikt att distansmediet är ett individorienterat medium? Även bortsett från att dessa erfarenheter inte kan generaliseras, är det inte en självklar slutsats. Närheten gällde även kollektivet. Våra kurser började med en veckas introduktion, för att etablera personliga relationer och skapa ett förtroende utifrån vilket man sedan kunde tänkas dela resultat, tankar och bekymmer över nätet (flexibelt kanske vi skulle säga idag). Denna kombination av fysiskt och virtuellt bidrog till känslan av närhet. Lärares och studenters kommentarer kring inlämningsuppgifter, vilka redovisades i gemensamma fora på nätet, visade sig rymma en stark kollektiv kraft. Det reducerade centreringen runt läraren och utvecklade den kollektiva dialogen. Närheten växte inte bara på individnivå, utan även inom kollektivet.

Men inget sker automatiskt. Närhet kan nås över distans. Men kan erfarenheterna ovan generaliseras? Under vilka omständigheter och villkor? Vad gäller för elever som är yngre än exemplets studenter? Eller elever för vilka den sociala kommunikationen är avgörande? Eller för elever för vilka det skrivna ordet inte är det bästa mediet? Och få saker gäller absolut. Det är sällan fysiskt eller virtuellt som gäller, utan snarare: hur ser fruktbara kombinationer av nät och klassrum ut? I detta nummer av Datorn.i.utbildningen möter du ett antal forskare och praktiker från området. I den mån det ges några svar är de konkreta, knutna till bestämda sammanhang, bestämda upplägg, arbetsformer, lärare och uppgifter. Vi önskar Dig en God Jul och Gott Nytt År, med både yttre villkor och egen inspiration att experimentera vidare!

 

Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 8 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 02]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 021216