Untitled Document

Av:Toura Hägnesten
E-Post:
toura.hagnesten@mailbox.swipnet.se


Uppdrag i tidningsvärlden

Hjärnkontoret är ett program som simulerar tidningsmiljö. Spelaren är reporter med uppgift att antingen ge sig ut på ett förutbestämt uppdrag eller göra en helt egen tidning. Målgruppen är elever i åldern 9-10 år och uppåt. Toura Hägnesten har testat Hjärnkontoret med sina elever.

 

Hjärnkontoret presenteras som ett spel för dig som är frågvis. Programmet tillhör genren simuleringsprogram. Starten är suggestiv med bilder och ljud som förmedlar känslor av ”action” och ett arbete i tiden. Den första du möter är Elin som berättar hur arbetet går till. Elin upplevs positivt av eleverna. Hon är rätt i stil, utseende och sätt.

Du börjar med att fylla i ditt presskort för att sedan välja mellan att gå ut på uppdrag eller göra en egen tidning. Själva starten av programmet tycker jag är onödigt omständlig och tidskrävande. Femte gången du startar programmet vill du komma rakt in på uppgiften och inte behöva möta introduktionen. Däremot sker avslutningen av programmet föredömligt snabbt.


spännande verktyg

För att utföra ditt uppdrag har du hjälp av ett särskilt verktygsfält, EDIT, som innehåller digital kamera, pennscanner, anteckningsblock, mobiltelefon med mera. Digitalkameran använder du för att ta med dig kort till din egen tidning.

Pennscannern är egentligen en kopieringsfunktion av text men den känns onekligen ny och spännande. Det är bara att dra den över texten så flyttas texten till din anteckningsbok. Ibland blir du uppringd på mobilen och får tips eller frågor.

På Hjärnkontorets webbplats finns en extra hjälpfil som berättar om de olika verktygen i tidningsverktyget. De tidningar tidningar som produceras med hjälp av programmet kommer också att kunna läggas upp här när webben har kommit igång. Bra idé då det är stimulerande att få ta del av hur andra gjort.


färdiga uppdrag

Det finns flera färdiga uppdrag att välja på som till exempel Djurpark, Sjukhus, Botaniska trädgården och Observatoriet. För att svara på frågorna som finns till varje uppdrag besöker du platser som djurparken, biblioteket, museet och universitetet. Efter att ha samlat fakta och bilder är det dags att återvända till redaktionen där du sätter ihop en egen tidning. När du är klar med din första
tidning får du delta i en frågesport. Allt efter
som du slutfört uppdrag öppnas nya.

Hjärnkontoret innehåller också möjligheter och uppgifter av laboratoriekaraktär. Ett av uppdragen hittar du på förlagets webbplats. Här är uppgiften att ge en Vasaloppslöpare rätt mat så att han ska orka åka så fort att han vinner. Du kan låta honom åka Vasaloppet flera gånger och prova med olika måltider. En inte helt lätt uppgift som uppmuntrar till att fundera över vilka födoämnen som ger mest energi. Ska han äta mycket kolhydrater, fett eller proteiner, tro?

I kroppenlaboratoriet är det frågan om att på olika sätt skada eller smitta ner för att sedan prova vilka mediciner eller botemedel som hjälper. Spännande!


syftet styr programvalet

Layouten är bra och tydlig. Alla texter är lätta att se och avläsa. I bakgrunden hörs ett pulserande musikljud. Bild, text och ljud förmedlar precis rätt stämning för miljön i programmet och har tilltalat mina elever i åldern 10-13 år. Hjärnkontoret är välkomponerat och utnyttjar sig av mediets möjligheter. Samtidigt kan jag tycka att det går lika bra att göra en egen skoltidning i Publisher eller Word. Som alltid är det syftet som styr vilket program jag använder.

Själv skulle jag som pedagog inte använda mig av Hjärnkontoret om syftet är att göra en skoltidning. Hjärnkontoret fyller däremot en funktion som stimulans och som en vettig rolighet under ställtid i skolarbetet. Med det menar jag när eleverna får en stund över eller det är dags för en stunds avkoppling och omväxling. Eftersom cd-skivan krävs för att kunna köra programmet är det bara 1-2 elever åt gången som kan använda det i klassrummet. Som hemprogram är detta däremot inget problem.


program med mål
Hjärnkontoret har gjorts i samarbete mellan förlaget Levande Böcker och Sveriges Television och det bygger på målsättningen att öka intresset för naturvetenskap och teknik bland barn och ungdom. Här känns det bra att ledfiguren är Elin, en ung kvinna. Om programmet verkligen uppnår sitt mål är svårt att säga när eftersom vi bara använt det en begränsad tid.

Målgruppen är barn i åldern 10-15 år. Det krävs nyfikenhet, allmänintresse, lust att söka och sammanställa information. Med andra ord en viss skolanpassning och skolförmåga för att programmet ska komma till sin rätt.

Systemkraven är, enligt handboken, minst P90 MHz processor, 16 MB RAM, 30 MB ledigt hårddiskutrymme och Windows 95 eller senare. Med dessa prestanda känns programmet slött och en vassare dator är att rekommendera.

Det verkar som om Hjärnkontoret utnyttjar mediets möjligheter så väl att datorn inte alltid vill. Vi har fått några felmeddelanden som Förbjuden åtgärd dels vid utskrifter av avsnitt i hjälp dels under spelets gång. Då är det bara att starta om. Om det berott på pc:n eller programmet kan jag inte avgöra.

 

Toura Hägnesten,
speciallärare och IT-pedagog
E-Post:toura.hagnesten@mailbox.swipnet.se


fakta.program
Webbplats: www.levande.se/hjarnkontoret
Pris: Förlagets riktpris är 499 kr


Datorn i Utbildningen nr 8 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 00]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 010111