Untitled Document
Av:Toura Hägnesten
E-Post:toura.hagnesten@mailbox.swipnet.se
Uppdrag i tidningsvärlden
Hjärnkontoret är
ett program som simulerar tidningsmiljö. Spelaren är
reporter med uppgift att antingen ge sig ut på ett förutbestämt
uppdrag eller göra en helt egen tidning. Målgruppen
är elever i åldern 9-10 år och uppåt. Toura
Hägnesten har testat Hjärnkontoret med sina elever.
Hjärnkontoret presenteras
som ett spel för dig som är frågvis. Programmet
tillhör genren simuleringsprogram. Starten är suggestiv
med bilder och ljud som förmedlar känslor av action
och ett arbete i tiden. Den första du möter är
Elin som berättar hur arbetet går till. Elin upplevs
positivt av eleverna. Hon är rätt i stil, utseende och
sätt.
Du börjar med att fylla i ditt presskort för att sedan
välja mellan att gå ut på uppdrag eller göra
en egen tidning. Själva starten av programmet tycker jag
är onödigt omständlig och tidskrävande. Femte
gången du startar programmet vill du komma rakt in på
uppgiften och inte behöva möta introduktionen. Däremot
sker avslutningen av programmet föredömligt snabbt.
spännande verktyg
För att utföra ditt uppdrag har du hjälp av ett
särskilt verktygsfält, EDIT, som innehåller digital
kamera, pennscanner, anteckningsblock, mobiltelefon med mera.
Digitalkameran använder du för att ta med dig kort till
din egen tidning.
Pennscannern är egentligen en kopieringsfunktion av text
men den känns onekligen ny och spännande. Det är
bara att dra den över texten så flyttas texten till
din anteckningsbok. Ibland blir du uppringd på mobilen och
får tips eller frågor.
På Hjärnkontorets webbplats finns en extra hjälpfil
som berättar om de olika verktygen i tidningsverktyget. De
tidningar tidningar som produceras med hjälp av programmet
kommer också att kunna läggas upp här när
webben har kommit igång. Bra idé då det är
stimulerande att få ta del av hur andra gjort.
färdiga uppdrag
Det finns flera färdiga uppdrag
att välja på som till exempel Djurpark, Sjukhus, Botaniska
trädgården och Observatoriet. För att svara på
frågorna som finns till varje uppdrag besöker du platser
som djurparken, biblioteket, museet och universitetet. Efter att
ha samlat fakta och bilder är det dags att återvända
till redaktionen där du sätter ihop en egen tidning.
När du är klar med din första
tidning får du delta i en frågesport. Allt efter
som du slutfört uppdrag öppnas nya.
Hjärnkontoret innehåller också möjligheter
och uppgifter av laboratoriekaraktär. Ett av uppdragen hittar
du på förlagets webbplats. Här är uppgiften
att ge en Vasaloppslöpare rätt mat så att han
ska orka åka så fort att han vinner. Du kan låta
honom åka Vasaloppet flera gånger och prova med olika
måltider. En inte helt lätt uppgift som uppmuntrar
till att fundera över vilka födoämnen som ger mest
energi. Ska han äta mycket kolhydrater, fett eller proteiner,
tro?
I kroppenlaboratoriet är det frågan om att på
olika sätt skada eller smitta ner för att sedan prova
vilka mediciner eller botemedel som hjälper. Spännande!
syftet styr programvalet
Layouten är bra och tydlig. Alla texter är lätta
att se och avläsa. I bakgrunden hörs ett pulserande
musikljud. Bild, text och ljud förmedlar precis rätt
stämning för miljön i programmet och har tilltalat
mina elever i åldern 10-13 år. Hjärnkontoret
är välkomponerat och utnyttjar sig av mediets möjligheter.
Samtidigt kan jag tycka att det går lika bra att göra
en egen skoltidning i Publisher eller Word. Som alltid är
det syftet som styr vilket program jag använder.
Själv skulle jag som pedagog inte använda mig av Hjärnkontoret
om syftet är att göra en skoltidning. Hjärnkontoret
fyller däremot en funktion som stimulans och som en vettig
rolighet under ställtid i skolarbetet. Med det menar jag
när eleverna får en stund över eller det är
dags för en stunds avkoppling och omväxling. Eftersom
cd-skivan krävs för att kunna köra programmet är
det bara 1-2 elever åt gången som kan använda
det i klassrummet. Som hemprogram är detta däremot inget
problem.
program med mål
Hjärnkontoret har gjorts i samarbete mellan förlaget
Levande Böcker och Sveriges Television och det bygger på
målsättningen att öka intresset för naturvetenskap
och teknik bland barn och ungdom. Här känns det bra
att ledfiguren är Elin, en ung kvinna. Om programmet verkligen
uppnår sitt mål är svårt att säga
när eftersom vi bara använt det en begränsad tid.
Målgruppen är barn i åldern 10-15 år. Det
krävs nyfikenhet, allmänintresse, lust att söka
och sammanställa information. Med andra ord en viss skolanpassning
och skolförmåga för att programmet ska komma till
sin rätt.
Systemkraven är, enligt handboken, minst P90 MHz processor,
16 MB RAM, 30 MB ledigt hårddiskutrymme och Windows 95 eller
senare. Med dessa prestanda känns programmet slött och
en vassare dator är att rekommendera.
Det verkar som om Hjärnkontoret utnyttjar mediets möjligheter
så väl att datorn inte alltid vill. Vi har fått
några felmeddelanden som Förbjuden åtgärd
dels vid utskrifter av avsnitt i hjälp dels under spelets
gång. Då är det bara att starta om. Om det berott
på pc:n eller programmet kan jag inte avgöra.
Toura Hägnesten,
speciallärare och
IT-pedagog
E-Post:toura.hagnesten@mailbox.swipnet.se
fakta.program
Webbplats: www.levande.se/hjarnkontoret
Pris: Förlagets riktpris är 499 kr
Datorn i Utbildningen nr 8 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!