Untitled Document
Av:Hans Gennerud
Ett steg längre...
När KK-stiftelsen startade
sin stora satsning på IT i skolan 1995 var vi pionjärer.
Ingen hade någonsin tidigare genomfört någonting
liknande. Fem år senare har KK-stiftelsen satsat närmare
900 miljoner kronor på IT i den svenska skolan.
Så här efteråt
kan vi konstatera att satsningen på det stora hela varit
lyckad. Att KK-stiftelsen
redan från början ställde krav på att de
tilldelade medlen i första hand skulle avsättas till
metod- och kompetensutveckling medan kommunerna finansierade
tekniken har gjort att många lärare och elever
fått grundläggande kunskaper om IT. Kunskaper som förhoppningsvis
finns kvar även om skolan inte klarar av att av egen kraft
fortsätta att driva satsningen.
Men självfallet är det ändå en del som vi
hade kunnat göra annorlunda.
KK-stiftelsen ställde som krav att kommunerna bidrog med
en lika stor summa som de fick i bidrag under projekttiden. Så
här efteråt kan man konstatera att vi kanske skulle
ha gått steget längre och även ställt krav
på att kommunerna garanterade att fortsätta att driva
projekten med egna pengar ett antal år efter att pengarna
från KK-stiftelsen upphörde.
Kanske kunde KK-stiftelsen också ha ställt tydligare
krav på långsiktig planering från projektens
sida och hjälpt projektledarna att upprätta långsiktiga
planer.
I flera av de kommuner som fick del av KK-stiftelsens skolsatsning
har man dock varit medveten om det viktiga i att fortsätta
satsningen efter det att bidraget från KK-stiftelsen tagit
slut, och även funnit det ekonomiska utrymmet för detta.
Det är glädjande.
Hans Gennerud,
Informationschef, KK-stiftelsen
Datorn i Utbildningen nr 8 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!