SÖKMÄSTAREN:
Receptsök blev succé i allt populärare tävling
Du vill bjuda familjen på
en hemlagad efterrätt. Vad väljer du och var hittar du bra recept
på nätet?
Så löd frågan i
veckans Sökmästare
i mitten av november. Och efterrätter engagerade
eleverna. Det strömmade in svar till tävlingen.
Maud
Hell, skolbibliotekarie i Lund och tävlingsmästare för Sökmästaren,
bedömer svaren på veckans sökfråga efter hur väl
eleverna klarat informationssökningsuppgiften. I samband med efterrättsfrågan
hade det nog varit på sin plats med bedömning efter avsmakning av
inkomna bidrag.
Bidragen var ett fullständigt frosseri i goda efterrätter
och för den som vill ha lite idéer på nya efterrätter
att pröva publicerar vi några av de inkomna recepten på nästa
uppslag.
Men, syftet med Sökmästartävlingen är
inte matlagning. Det är istället informationssökning
och elevernas kunskaper i att söka strukturerat på nätet, motivera
sina svar och visa att de kan ange källor på ett korrekt sätt
som tävlingen handlar.
Och det är som alltid viktigt att läsa igenom frågan
ordentligt.
Många har mycket ordentligt skrivit hur de sökte
och var de hittade svaret. Men ganska många hade glömt något
av det som behövdes, sade Maud i sin kommentar
den veckan.
En del visste precis vilken efterrätt de ville
ha och skrev in det ordet i sökmaskinen,
till exempel banansmoothie eller kladdkaka. Till och med om man stavar fel kan
google hjälpa till. Om man skriver kladkaka eller chokladpuding
frågar google om man menar kladdkaka eller chokladpudding! Fantastiskt
eller hur?
Sökmästaren är en söktävling på
nätet, med nya frågor varje vecka. frågorna riktar sig främst
till elever i årskurserna 5-9. Syftet är att ge eleverna en lekfull
utmaning
som fungerar som introduktion till de stora och centrala frågorna kring
Internet och sökkompetens och samtidigt lära ut problemlösning,
kritiskt tänkande och värdering av information.
stöd för lärare
Sökmästaren ät tänkt att fungera som ett stöd för
lärare att arbeta kvalitativt med Internet i skolan och att integrera IT
i undervisningen baserat på ett undersökande arbetssätt.
Och Maud Hell har under den termin hon arbetat med Sökmästaren
upptäckt att många lärare använder tävlingen just
så.
Samma skolor återkommer flera gånger och
det beror antagligen på lärare som tycker det är en bra uppgift
för eleverna.
Under de år som Sökmästaren pågått
har antalet deltagande elever och skolor ökat och det finns en omfattande
databas med elevsvar som ger en inblick i hur elever söker och värderar
information på nätet. En utvärdering av svaren pekar på
att det finns stora brister och behov hos eleverna vad gäller sökkompetens
och kritisk värdering
av information. Men det visar sig också att det bland deltagande skolor
och elever sker en successiv höjning av nivån. En förhoppning
är att de kommentarer kring veckans fråga som lämnas varje vecka
på Sökmästarens webbplats bidrar något till denna höjning
Förhoppningsvis går lärarna sedan
igenom svaren med eleverna, åtminstone mitt svar till vinnaren, så
att eleverna kan se var det brast i deras svar. säger Maud Hell.
Många nöjer sig med att ge ett svar. De
glömmer ofta att ange URL där svaret fanns och hur de sökte.
Det skulle de kanske lära sig vid en genomgång och utvärdering.
korta svar
Det märks att många är vana att bara ge ett kort svar
på en fråga och inte tänka så mycket själva. Men
ibland händer det att någon visar ett verkligt intresse. Det är
roligt. Jag försöker hitta på frågor, där man har
chans att tänka och att lära sig lite.
Ett exempel kommer från Emanuel som upptäckte
nya bra saker när han arbetade med frågan: När och var spelas
VM i fotboll
nästa gång? Fotbolls-VM:s historia - finns det några bra webbplatser
man kan använda, om man vill arbeta med det?
Fotbolls-VM spelas i Tyskland nästa gång.
Om man vill arbeta med fotbolls-VM kan man gå in på http://www.eoob.se/search/?keyword=Fotbolls%20Vm%20Historia
där man kan söka inom fotbollshistorien. Sidan betecknar sig: Här
finns information om nästan allt och lite till tex Fotbolls Vm Historia.
Annars finns det uppslagsverk på internet, de mest framstående är
väl susning.nu och wikipedia.org. De sidorna brukar jag besöka när
jag ska ta reda på ngt. Som vanligt har jag sökt på nätets
största sökmotor-google. Jag kände redan till susning som var
ett av de främre resultaten, men jag upptäckte att http://www.eoob.se/search/?keyword=Fotbolls%20Vm%20Historia
hade en sökmotor där man kan kunde söka inom fotbollshistorien,
vilket jag tyckte var bra.
google dominerar
Så gott som alla verkar använda Google, bara några enstaka
använder andra sökmaskiner. De betraktar ofta Google som en slags
uppslagsbok med länktips och anger ofta bara Google som källa. Troligen
har en del inte fått träning i att söka på något
annat sätt. Jag får lust att göra reklam för Länkskafferiet
och andra bra hjälpmedel, säger Maud Hell.
En del elever använder webbuppslagsverken
susning.nu och wikipedia. Där finns också ofta svar på frågorna
eller länkar till webbsidor där eleverna hittar ett svar..
Det är många svar som är bra och det är
ofta svårt att välja ut bara en vinnare, menar Maud. Eleverna hittar
ofta bra länkar och kan ge tips till andra på det viset, så
inför våren tänker Maud Hell oftare redovisa flera av länktipsen.
inspiration från skolbiblioteket
Till vardags arbetar Maud Hell i skolbiblioteket på Vikingaskolan i Lund
och därifrån kommer många uppslag till veckans fråga.
Det är lätt att hitta på frågor
när man lyssnar på vad eleverna håller på med på
biblioteket. Jag hjälper dem och samtidigt
hjälper de mig med idéer! Lärarna kommer också ibland
och frågar mig om länkar till olika arbetsområden. Nu senast
är det klimatförändringar, nobelpristagare
genom åren och rymden som är några av ämnena på
gång.