IT-INTEGRATION I DANSKA SKOLAN:
Helhetstänkande en förutsättning
Vad krävs av en skola för
att informationstekniken i sina olika former ska bli ett integrerat verktyg
för elevernas lärande i de olika skolämnena?
Även om skolan har ett uppdrag
att ge eleverna generella IT-kunskaper och vi undervisar om IT, där tekniken
är ett mål i sig, är huvuduppdraget att eleverna ska få
så goda förutsättningar som möjligt för att nå
målen i kurs- och läroplaner.
Vad
kan vi lära av skolor som arbetat målinriktat med att integrera IT
i sina skolor? Som nordisk representant i en dansk expertgrupp har jag tagit
del av utvärdering av kring IT på danska gymnasieskolor. Utvärderingen
baserar sig på självvärderingar och intervjuer med skolledare,
lärare och elever på sju gymnasieskolor i Danmark. Två brukarundersökningar
ingår också i utvärderingen för att sätta arbetet
på de utvärderade skolorna i ett större perspektiv, det är
dels en enkätundesökning bland gymnasielärare och fokusgruppintervjuer
med gymnasieelever. Även om skolsystemen och kulturen till viss del skiljer
sig åt mellan Danmark och Sverige överväger likheterna och utvärderingsresultaten
är i högsta grad tillämpbara även för svenska skolor
inte bara för gymnasieskolor utan också för 6-9 skolor
eller och i vissa aspekter för skolor med yngre barn.
viktig fråga för skolutveckling
I Danmark har integrationen av IT i undervisningen varit en viktig fråga
under de senaste årens skolutvecklingsarbete. Inför en ny gymnasiereform
som trädde i kraft hösten 2005 gav det danska undervisningsministeriet
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) i uppdrag att studera framgångsfaktorer
i skolor som medvetet arbetar med integration av it. Utvärderingen har
belyst olika aspekter av när IT används som medel i undervisningen,
inte som mål. Den har tagit upp hur integrationen av IT påverkar
arbetet med att ge eleverna olika ämneskompetenser, vilka pedagogiska överväganden
som ligger bakom it-användningen och hur dessa omsätts i praktiken.
Resultaten är tänkta att användas av andra skolor som stöd
och inspiration för att bättre integrera IT och några rekommendationer
vänder sig till det danska undervisningsministeriet.
Läroplanen för den nya
danska gymnasieskolan
poängterar att man ska stärka ämnesintegrationen, att eleverna
ska få träning i olika arbetsformer och använda nya samarbetsmiljöer.
IT ska integreras i undervisningen för att stärka både ämneskunskaperna
och IT ska användas i nya arbetsformer som projektarbete och i virtuell
undervisning. Läroplanen tillåter att upp till 25 procent av undervisningstiden
i varje ämne bedrivs virtuellt.
vad har utvärderats
Kriterier som ligger till grund för utvärderingen ryms inom följande
teman:
IT-faciliteter och fysiska ramar,
strukturella ramar,
användningsformer,
elevernas kompetenser,
kompetensutveckling för lärarna och
utvecklingsplaner för integration av IT i undervisningen
IT-utrustning och lokaler
För att IT ska kunna vara ett naturligt och integrerat stöd där
tekniken tillför nytta i elevernas olika ämnen krävs att datorerna
är lätt tillgängliga.
Att behöva bege sig iväg till speciella lokaler
och utrymmen då datorn eller projektorn passar in i ett undervisningsmoment
begränsar nyttjandet och möjligheterna
att använda dem på ett integrerat sätt. Elever och lärare
anser att datorerna ska kunna användas för olika arbetsformer: i klassrumsundervisning,
vid självständigt arbete eller vid grupp- och projektarbete.
Det som anses fungera bäst i det avseendet
i de utvärderade skolorna är att eleverna har tillgång till
bärbara datorer där Internet nås via trådlösa nät
och där det finns stationära bildprojektorer i klassrummen. Stationära
datorer får inte plats i traditionella klassrum, det som anses som bästa
lösningen för stationära datorer är att de placeras i öar
i allmänna utrymmen i skolorna. Ett problem med bärbara datorer i
klassrummen anses vara att traditionella skolbänkar inte är gjorda
för dem.
De skolor som stimulerar till användandet
av bärbara datorer har olika lösningar. Antingen att eleverna får
låna en eller hyra en dator av skolan, eller att eleverna får ta
med sig en egen hemifrån. I de besökta skolorna pågår
också projekt där man i en skola testar att förse eleverna i
en klass med handdatorer (pda:er) och en annan testar tablet-pc.
En fördel med tablet-pc anses vara att de inte
har lock. En del lärare anser att de uppfällda skärmarna på
de bärbara datorerna hindrar ögonkontakt och kommunikation
i klassrummet, dessutom tar tablet-pc mindre plats. Ett annat problem är
att där skolorna inte lånar ut bärbara datorer missgynnas elever
från hem som inte har möjlighet att köpa eller hyra en dator.
Likvärdighetsprincipen är också viktig sett ur det perspektivet
att skolan mer och mer kräver att eleverna ska arbeta med stöd av
IT från hemmen.
Tillgång till bärbara datorer är också
viktigt för lärarna och på de flesta skolorna
har lärarna fått bärbara datorer om de samtidigt förbundit
sig att genomgå speciella kompetensutvecklingsprogram.
En stor andel av de lärare som medverkade i utvärderingenhar deltagit
i Gymnasie IT, en nationell kompetensutveckling
som består både handhavandeövningar
och allmänt pedagogiska och ämnesdidaktiska moment kopplat till IT
där deltagarna diskuterar med varandra och får stöd av handledare
via nätet.
Det bör poängteras att de utvärderade
skolorna som i de flesta fall har god tillgång
till IT-stöd i form av datorer och bildprojektorer inte har bättre
ekonomiska
förutsättningar än skolor i allmänhet.
Däremot har de gjort budgetmässiga prioriteringar för att se
till att skolan har en god IT-infrastruktur. Till grund för dessa prioriteringar
har skolledningarna gjort pedagogiska överväganden, IT är inte
ett självändamål i sig utan ska bidra till att förbättra
elevernas studieresultat.
En vanlig åsikt är att bärbara datorer blivit allt billigare
i förhållande till stationära datorer och ser man till nyttan
och nyttjandegraden innebär de ett effektivare resursutnyttjande.
I stort är både lärare och elever i
utvärderingen
nöjda med den tillgång av program
som skolorna tillhandahåller.
teknisk support
En väl fungerande teknisk support är grundläggande för att
personal och elever ska kunna använda skolans utrustning. Utvärderingsgruppen
har inte funnit att en välfungerande support är beroende av om skolorna
själva står för driften eller om den ligger utanför skolan.
Däremot menar utvärderarna att skolornas it-support behöver prioriteras
och professionaliseras både driften av nätverk, datorernas
standard, program och pedagogiskt stöd.
Alla utvärderade skolor huserar i byggnader som
har några år på nacken och inte är planerade för
att innehålla ny teknik. Skolorna visar på olika sätt att det
är möjligt att integrera it-användning kopplat till olika arbetssätt
och ett mera flexibelt lärande i gamla skollokaler. Utvärderingsgruppen
rekommenderar det danska undervisningsministeriet att medverka till att synliggöra
erfarenheter och utveckla krav för hur planeringen av fysiska lokaler på
bästa sätt kan stödja elevers och lärares It-användning
ur ett lärandeperspektiv.
organisation för god användning
I den skola som bäst lyckats med att integrera har it-frågorna en
naturlig plats i alla de grupper där strategiska och pedagogiska diskussioner
förs: skolans styrelse, ledningsgruppen, lärarmöten, arbetslagen
och de pedagogiska råden. Förutom under olika fysiska möten
så diskuteras och sprids det idéer om hur IT kan användas
i olika ämnen via skolornas kommunikationsplattformar. Både skolledningar
och lärare anser att kommunikationsplattformarna kan användas för
att skapa sammanhang för skolans användning av informationsteknik.
De utvärderade skolorna har olika organisatoriska
modeller för hur IT-frågorna
behandlas. Det är relativt vanligt att skolorna har speciella it-grupper
som främst sysslar med strategi, teknik och budget, medan de pedagogiska
frågorna behandlas i ämnes-, arbetslagsgrupper eller pedagogiska
råd.
Men oavsett om det har etablerats speciella
it-grupper eller ej är en vanlig åsikt bland lärarna att det
är svårt att få de olika nivåerna och strukturerna i
skolans organisation att spela tillsammans och säkra att ämnesmässiga,
pedagogiska och tekniska hänsyn tillgodoses. En vanlig uppfattning bland
lärarna är att det allt för ofta är fokus på hårdvarufrågor
på bekostnad av pedagogiska frågor
då IT diskuteras.
Oavsett organisationsmodell är det centrala att
it-frågorna är brett förankrade
i organisationen, att de är på dagordningen
för alla i skolan och inte bara lämnas över till ledningen, eller
eldsjälar och tekniker.
De sju skolorna använder elektronisk kommunikation
för information från skolledning och administration till elever och
personal. Hur konsekvent man använder denna form varierar. På några
av skolorna finns all information tillgänglig digitalt, andra blandar papper
och digital distribution. Eleverna menar att det är en styrka att få
information från skolledning och lärare i digital form, men att oregelbundenhet
och inkonsekvens i informationssändningen skapar osäkerhet.
Eleverna anser också att de i allt för liten grad fått utbildning
i användandet av skolans plattform, vilket eleverna tolkar som att skolledningen
inte anser att plattformen är speciellt viktig.
Utvärderingsgruppen rekommenderar att de danska
skolledningarna ska ta initiativ
till att skolan formulerar en kommunikationsplan
så att det är tydligt för alla hur kommunikationen ska försiggå
digitalt eller papper och vilka kanaler som ska användas
till vad och för vilka.
Vad är det i strukturerna som understödjer
användningen av IT i undervisningen?
Förutom de skolor som arbetar med att eleverna till viss del kan ta del
av virtuell undervisning är det otydligt om, eller hur, skolorna organiserar
undervisningen
så att den stöder användningen av de olika möjligheter
och undervisningsmetoder
som IT möjliggör. Undersökningen
visar att de flesta lärare anser att vid projektarbete och ämnesövergripande
studier ger tekniken ett stort stöd men att gamla schemastrukturer hindrar
ett bättre utnyttjande av it.
IT i lärarnas förberedelser
I undersökningen framgår att ca 88 procent av de danska lärarna
använder Internet och databaser för att söka information till
sin undervisning. Kommunikation via e-post eller kommunikationsplattformen används
av cirka 75 procent av lärarna i deras förberedelsearbet. Närmare
60 procent använder möjligheterna att publicera lärmaterial på
nätet, 40 procent för anteckningar och drygt 30 procent använder
datorn till stöd vid rättning av elevernas skriftliga arbeten.
När IT används för informationssökning
är det främst för att finna aktuellt material. Lärarna använder
också IT till att konstruera uppgifter och övningsmaterial,
skapa illustrationer och för att hitta relevanta länkar på Internet.
De flesta lärare anser att det generellt går åt mer tid när
man planerar undervisningsupplägg
med stöd av ny teknik eftersom man själv snickar ihop materialet.
En del anser att just tiden är en barriär
för att inte använda IT mer, medan andra ser det som en investering
eftersom det är enklare att bearbeta lärmaterialet, hålla det
uppdaterat och enklare att byta material med kollegor. En relativt vanlig åsikt
är att läraryrket i dagens samhälle innebär att arbeta digitalt
och det är inget som man kan välja bort. Många av de lärare
som utarbetar eget material publicerar det på skolans kommunikationsplattfor.
Eleverna anser att det är ett problem att långt
ifrån alla lärare lägger ut material på skolans plattform
och när det händer så är det ad-hoc. Eleverna efterlyser
större enhetlighet hur lärarna använder plattformarna och mer
systematik
i denna användning.
elevernas användning
Ungefär 85 procent av eleverna använder ofta Internet för informationssökning.
En vanlig elevuppfattning är att informationssökning via Internet
innebär att det skapas variation i jämförelse med användning
av böcker och att man som elev får en mer aktiv roll i jämförelse
med att lärarna står för informationsförmedlingen samt
att man kan använda aktuellt material och samtidigt får träning
i källkritik. Lärarna anser också att användning av Internet
skapar mer variation i undervisningen, att man får tillgång till
uppdaterat material samt bidrar till att eleverna blir mer självständiga
och att motivationen ökar.
Det är relativt vanligt att både elever
och lärare använder presentationsprogram
i form av Powerpoint och bildprojektorer
finns permanent i klassrummen.
Lärarnas syfte är att stödja och variera sina genomgångar.
Då man låter eleverna använda denna form är det som ett
presentationsverktyg vid muntliga föredragningar.
Några lärare framhåller vikten av
att hålla fast elevernas fokus på det innehåll som ska presenteras
så att inte formen och tekniken tar överhand. I vissa fall anser
eleverna att lärare använder IT i form av till exempel Powerpoint
för att man ska göra det inte för att tekniken i
den situationen tillför nytta.
För kommunikation digitalt mellan lärare
och elever anger 35 procent av lärarna att IT används dagligen, 34
procent
använder digital kommunikation någon gång per vecka.
Eleverna anger att deras skolor främst använder
sina kommunikationsplattformar
som en informationscentral. Meddelanden från lärarna handlar i första
hand om information angående lektioner och uppgifter. En genomgående
synpunkt från eleverna är att lärarna i liten omfattning
använder kommunikationsplattformarna
och att de lärare som använder sig av digital kommunikation nyttjar
en mängd olika kommunikationskanaler som e-post, skolans plattform, skolans
hemsida och i vissa fall egna hemsidor och att detta kan innebära förvirring.
Men i stort sett är eleverna positiva till elektronisk kommunikation med
sina lärare. De som fått ta del av stöd och handledning i denna
form är mycket positiva till att få stöd på detta sätt
som komplement till fysiska möten.
Då IT används av eleverna för att skriva
är den vanligaste formen skriftliga
inlämningar, processkrivning, och anteckningar. Ungefär en femtedel
av lärarna säger att eleverna till större del eller i viss omfattning
använder digitala loggböcker och/eller portfolios.
Användningen av ämnesspecifika program
är relativt utbrett på de utvärderade skolorna, men den varierar
stort mellan skolor, från ämne till ämne och mellan lärare.
Språklärare anser att elektroniska lexikon är mycket användbara
medan de är oeniga om nyttan av grammatikprogram.
För elever på tekniska program används
Mathcad integrerat i undervisningen och både lärare och elever är
positiva. För elever som är relativt duktiga i ämnet anses programmet
mycket bra men både elever och lärare poängterar att det är
viktigt att behärska begrepp och teori innan man använder programmet
samt att man inte glömmer av att prata matematik
med varandra. Dessutom påpekar man att det inte finns en överensstämmelse
mellan användningen av IT i den dagliga undervisningen och formerna vid
provtillfällen. Att det är avgörande för integration av
IT i undervisningen att dessa former följs åt. Man ser positivt på
de försök som undervisningsministeriet initierat med att testa it-användning
vid de avslutande proven i gymnasiet.
användning vid olika arbetsformer
Fem av de sju utvärderade skolorna har avsatt en viss procent av undervisningstiden
till virtuell undervisning. Detta har varit försöksprojekt godkända
av undervisningsministeriet. En av skolorna har testat mixundervisning
på olika sätt som till exempel att undervisning i ett ämne genomförs
virtuellt under speciella timmar eller som hela nätdagar. På
den skolan har 10 procent av undervisningen i alla ämnen kunnat genomföras
som mixundervisning.
En annan skola har testat att göra fem procent
undervisningen nätbaserad. Skolorna
anger olika pedagogiska argument för vad de menar att virtuell undervisning
kan tillföra elevernas lärande. Det handlar bland annat om att elevers
olika individuella behov lättare kan tillfredställas,
att eleverna får mer ansvar, att man skapar bättre flexibilitet och
tidsutnyttjande
för lärare och elever.
Erfarenheterna är bland annat att det måste
finnas klara riktlinjer för det virtuella
arbetet, att eleverna har bestämda deadlines för när arbeten
ska vara inlämnade.
För detta arbete använder skolorna sin kommunikationsplattform för
att registrera elevernas aktivitet. Eleverna nämner att det är beroende
på den enskilde läraren hur möjligheterna att använda sig
av virtuell undervisning. Man har också olika bilder av vad virtuell
undervisning innebär och vilken nytta den tillför. Den positiva responsen
handlar om att undervisningen blir mer varierad och flexibel medan den negativa
tar fasta på att i vissa fall är inte den virtuella undervisningen
tillräckligt planerad.
Huvudsakligen används IT i de utvärderade
skolorna i varje ämne enskilt och i begränsad omfattning för
integration mellan olika ämnen och för att underlätta samarbete
dem emellan. Det anses att integration av IT kan stödjas bättre om
man från centralt håll mer kan synliggöra
och systematisera vad det finns för undervisningsmaterial digitalt och
till dem skapa didaktiskt stöd samt initiera utvecklingsprojekt där
man utvecklar undervisningsförlopp där IT är ett naturligt
stöd.
elever och lärares kompetens
Av lärarna säger 78 procent att de använder IT i undervisningen
för att eleverna ska utveckla sina ämnesmässiga kunskaper. Lärarna
menar att eleverna lär sig mer i sina ämnen när IT används
oavsett om det handlar om informationssökning, kommunikation eller ämnesspecifika
program och presentationsverktyg.
I fokusintervjuerna säger de flesta av eleverna
att de upplever att IT effektiviserar
och underlättar deras skolarbete, att de får mer ut av sin tid. De
nämner bland annt elektroniska ordböcker, stavnings-,
grammatik och översättningsprogram
som tidsbesparare. Eleverna anser att med IT blir skolarbetet mer spännande,
skapar varitation, ger möjligheter
till mera kreativitet och på så sätt lär man bättre.
De menar också att IT tillför nya kommunikationsverktyg via e-post,
direktmeddelanden och kommunikationsplattformar som underlättar
samarbete och flexibilitet. Men eleverna tar
också upp aspekter som att datoranvändandet kan få en tendens
till mer individuellt arbete och vissa elever är oroliga att det går
ut över de sociala kontakterna som de menar är en viktig motivationsfaktor
i skolan.
Skolledningarna på de utvärderade skolorna
påpekar att IT främst ska stödja elevernas lärande i olika
ämnen. Men det förs också fram argument som att IT är en
viktig del som hjälpmedel i samhället och att skolan har till uppgift
att ge eleverna generella it-kunskaper. En annan faktor som nämns är
att eleverna tränar sig i en mängd arbets- och studietekniker när
IT används varierat i undervisningen och att elevaktiverande arbetsformer
stimuleras och eleverna tränas i att ta ansvar för sitt eget lärande.
Utvärderingsgruppen anser att IT ingår i
skolornas pedagogiska praxis med tanke på att tekniken ska understödja
elevernas lärande i sina ämnen, ge stöd för ämnesintegration,
projekt- och självständigt
arbete. Men användningen varierar från lärare till lärare
och därför behöver
skolorna kvalitetssäkra planera, implementera och följa upp
att alla elever får grundläggande it-kompetens, ämnesspecifika
kunskaper, stöd i källkritiskt
tänkande och att danska undervisningsministeriet
utformar nationella minimikrav för den it-kompetens som eleverna förväntas
ha efter genomgången gymnasieskola.
kompetensutveckling
Utvärderingen visar att de danska lärarna i hög grad deltagit
i olika formaliserade kompetensutvecklingsinsatser, Gymnasie- IT, programspecifika
utbildningar, kurser i hur kommunikationsplattformen används etcetera.
Lärarna är nöjda med att ha deltagit i dessa kurser som ger inspiration
och nyfikenhet till att pröva nya användningsområden. Men samtidigt
anser lärarna att kurserna inte ger något om de inte följs upp
hands on och att skolledningarna bör tänka mer på
att integrera kurser i den efterföljande dagliga praktiken. Man efterlyser
också kompetensutveckling som fokuseras sig på den pedagogiska och
didaktiska användningen av it.
En viktig del i utvecklandet av nya kompetenser är
vilka system och kulturer det finns på skolorna för att lära
varandra och dela med sig av kompetens i den dagliga verksamheten både
via fysiska möten och via skolans kommunikationsplattform.
Utvärderingsgruppen menar att skolledningarna
bör arbeta systematiskt med att säkra lärarnas it-kompetenser
att sätta upp tydliga mål för vilka kompetenser som lärarna
som minimum ska ha och att den ska vara en del i en individuell kompetensutvecklingsplan
för varje lärare. Vidare bör ledningen stödja och planera
för hur man organisatoriskt, fysiskt och virtuellt skapar så bra
förutsättningar som möjligt för att underlätta lärares
möjligheter att lära av varandra.
utvecklingsplaner jobba med helheter
I stort sett alla skolorna har skriftliga utvecklingsplaner i form av it-strategier,
däremot är handlingsplaner kopplat till mål för utbildningen
för genomförandet av it-integrationen inte så vanligt och det
framgår också att eleverna och i vissa fall lärarna inte känner
till de utvecklingsplaner som finns på skolorna.
Att integrera IT i undervisningen involverar alla sidor
av en skolas verksamhet
som design av de fysiska lokalerna, pedagogik, didaktik, ekonomi, samarbete,
delaktighet, kompetensutveckling, ledningsfilosofi, utvärderingsrutiner
med mera . IT-integration är ett utvecklingsprojekt
för hela skolan och därför viktigt att det sätts upp mål
och att ge förutsättningar
för alla att arbeta mot dem. Det är tydligt i de utvärderade
skolorna att man mer måste arbeta med helheter. Även om man i planerna
tar upp pedagogiska, tekniska, organisatoriska och kompetensmässiga
faktorer bör man mer tydliggöra sammanhangen dem emellan. Hur ska
till exempel tekniska, organisatoriska och kompetensmässiga områden
bidra till att realisera pedagogiska målsättningar?
När skolorna ska omsätta sina övergripande
målsättningar för integration av IT i undervisningen i konkreta
handlingsplaner
och mål är det viktigt att utgå från var man står
nu. Det är inte meningsfullt att ställa upp mål för en
långgående integration
av IT om man till exempel inte har ändamålsenliga lokaler, utrustning
och om det finns begränsade erfarenheter och kompetens bland lärarna.
Det måste finnas en balans mellan var man står nu och vart man vill
nå.
En annan aspekt att ta hänsyn till är om
utvecklingsplanerna är tillräckligt operationella och användbara
i det dagliga
arbetet. De ska kunna nyttjas av både skolledare, lärare och supportpersonal
och planerna ska vara tydliga i vem som har ansvar för vad. Därför
måste utvecklingsplanerna
vara konkreta. Ytterligare en aspekt som måste fungera är att planerna
är kända och förankrade bland personal och elever samt att dess
är motiverade
för uppgiften. Generellt bör också skolorna förbättra
sin utvärderingspraxis genom att regelbundet och systematiskt genomföra
utvärderingar och uppföljningar
av planer och arbetet större och mindre projekt - med att integrera
IT i undervisningen så att erfarenheter
sprids och används i det löpande arbetet med att säkra och utveckla
skolans pedagogiska praxis.
SAMMANFATTNING:
utvecklingsprojekt för hela skolan
Integration av IT griper in i alla områden av en skolas verksamhet: fysiska,
organisatoriska och pedagogiska strukturer. Samtidigt handlar integration av
IT inte om att använda tekniken på ett bestämt sätt utan
att utveckla en praktik där IT ingår som en naturlig del i arbetet.
Integrationen av IT kräver att man tänker i helheter så att
de olika sidorna av it-användningen kan samspela och understödja varandra.
Integrationen kräver också att alla i organisationen är motiverade
och känner sig delaktiga.Skolledningen bör därför säkra
att tekniska, pedagogiska och ämnesinriktade övervägande binds
ihop och att all personal och elever är involverade i frågorna.
Det är ledningens ansvar att utstaka riktningen
för skolans arbete med att integrera IT i undervisningen och få alla
lärare att arbeta mot uppställda mål. Ledningens
ansvar ställer krav på ett tydligt ledarskap och i det sammanhanget
är det avgörande att ledningen både uppträder som förebilder
och vågar ställa krav på it-området. Ledningen bör
därför göra digital
ledning till ett insatsområdet och uppträda som rollmodell
samt utveckla tydliga utvecklingsplaner för integration av IT och ställa
tydliga krav.
variation av it-användandet
It kan göra undervisnings- och lärsituationerna mer omväxlande
och vara ett viktigt pedagogiskt redskap till att utveckla elevernas kompetenser.
Men att kunna använda IT varierat och med ett klart syfte kräver överblick
över vilka program och läromaterial som finns tillgängligt, hur
de kan användas på olika sätt. Detta kräver att lärarna
accepterar att arbetet med IT ingår i en professionell lärarroll
och att man kontinuerligt prövar de möjligheter som IT skapar för
professionen.
Ledningen bör därför skapa tillfällen
för systematiska erfarenhetsutbyten i till exempel ämnesgrupper och
arbetslag så att lärarnas erfarenheter av användning av program
och arbetsformer professionaliseras
avseende en medveten och varierad användning av IT.
minimikrav för elevernas it-kompetens
IT-kompetens är ett viktigt element i den studiekompetens som en gymnasial
utbildning ska ge eleverna. Det finns behov av att sätta elevernas utveckling
av it-kompetenser i system så att det blir tydligt vilka it-kompetenser
som eleverna ska uppnå och att dessa följs upp och utvärderas
för att säkra ett eleverna faktiskt uppnår dessa. Utvärderingsgruppen
rekommenderar därför det danska undervisningsministeriet att ställa
upp nationella minimikrav för de it-komptenser som eleverna förväntas
inneha efter genomgången gymnasieutbildning, gärna understött
av en form av IT-körkort och eleverna bör testas i dessa kompetenser
som ett led i de examensprov som man genomgår.
stärkt utvärderingspraxis
Löpande och systematisk utvärdering av it-användningen är
avgörande för att säkra och utveckla kvaliteten av den pedagogiska
praktiken. Detta för att tydliggöra vilka erfarenheter lärarna
gör och för att skapa överblick av den samlade kompetens som
finns i organisationen så att skolan kan utnyttja denna och omsätta
den till medveten utveckling. Ledningen bör därför säkra
att det genomförs löpande och systematiska utvärderingar av både
mindre och större skala så att erfarenheter sprids och används
i det löpande arbetet för att säkra och utveckla skolans pedagogiska
praxis.
Ur ett allmänt skolutvecklingsperspektiv
är studier av hur IT integreras i en skolas verksamhet intressant. När
ny teknik förutsätts användas av alla synliggör
den en skolas grad av professionalitet på olika nivåer. Ledningens
roll och strategier blir tydliga, hur man handskas med frågor som kompetensutveckling,
pedagogik, utvärdering, samarbete, elev och personalinflytande och att
arbeta i en skola där det är gemensamma mål som ska uppnås
lyfts till ytan.
Den danska utvärderingen visar på vikten
av helhetstänkande där mjuka och hårda frågor hör
ihop och att man inte kan ha ett gammalt, instrumentellt synsätt
på utvecklingsarbete för att lyckas med att integrera IT i en skola.
Bosse Andersson
Gymnasielärare och IT-samordnare,
jobbar för närvarande med projekt kring skolutveckling och IT på
Myndigheten för skolutveckling.