-En process startats
genom Itis. När
lärarna fick en egen
dator, handledning,
seminarier och genomförde
ett elevorienterat
IT-projekt, blev Itis i
det studerade arbetslaget
en katalysator
för lärares kompetensutveckling
vad gäller
såväl IT som pedagogik
och arbetslagsutveckling,
säger Mia
Karlsson.
Hon anser också att det är rimligt att anta
att Itis-modellen har varit gynnsam för
kompetensutveckling på långt fler områden
än om lärarna enbart hade erbjudits
traditionella datorkurser,
Mia Karlsson har nyligen doktorerat
i pedagogik på avhandlingen ”An ITiS
Teacher Team as a Community of Practise”.
I sin studie har hon följt ett 6-9
arbetslag under deras deltagande i ITiS.
Några centrala slutsatser i studien
bygger på kraven att deltagande lärare
var organiserade i arbetslag vilket gjorde
det möjligt att använda varandra som
resurser för sitt eget lärande. Lärarna
anser att det är viktigt att de får hjälp
med att lära sig använda IT av någon som
är mer kompetent. Men de efterfrågar
inte traditionella datorkurser. Lärarna
uttrycker en önskan om tillgång till ITkompetenta
människor som kan stötta
deras IT-lärande allteftersom de upptäcker
vad IT kan användas till – någon
som lär dem hur, eller vad, de ska göra.
De vill också att tid avsätts för pedagogisk
handledning.
– I pedagogiska diskussioner anser
lärarna att det är viktigt att handledaren
agerar så lärarnas egna frågor kommer
upp, dvs någon som inte bestämmer hur,
eller vad, de ska göra.
– Skolutveckling tar tid. Nu är det
upp till politiker och skolledare att
avgöra om ITiS var värt skattebetalarnas
pengar. Politiker och skolledare kan
stötta lärares lärande genom att även i
framtiden erbjuda lärarna handledning
och IT-support på lärarnas egna villkor,
menar Mia Karlsson
lärande sker i vardagen
I sin forskning kring ett Itis-arbetslag
har Mia utgått från Etienne Wengers
teoribildning kring” Community of
Practise” – praktikgemenskaper. Lärande
sker i vardagen eller i praktiken. Varje
människa tillhör många olika praktikgemenskaper
– familjen är en praktikgemenskap,
sjunga i kör en annan, den
praktik vi har tillsammans med elever
och kollegor är ytterligare exempel på
praktikgemenskaper.
Lärande är en förändring av vårt deltagande
i de praktiker där vi ingår. Det
betyder att när vi lär något så möjliggör
det ett nytt slags deltagande. Om jag är
lärare och lär mig något nytt så kan jag
delta på ett annat sätt. Lärande handlar
om en relation till någon eller något.
Hur relaterar jag till det som händer på
min arbetsplats? Om jag lär mig något
positivt och har möjlighet att delge mina
kollegor det, så kan jag kanske bidra till
att utveckla något positivt.
Om mina idéer aldrig duger i andras
ögon, kanske jag lär mig att det inte är
någon idé att föra fram dem eftersom det
ändå inte är någon som lyssnar.
– Det är tydligt i min studie att det
måste finnas ett tillitsfullts klimat i ett
arbetslag där lärare vågar säga vad de
upplevt och vilka idéer de har om utveckling
av verksamheten. På så sätt kan de
tillåta varandra att pröva sina halvfärdiga
tankar och idéer och gemensamt bidra
till ny kunskap.
En form som var verkningsfull för
Itis-arbetslaget var obligatoriet med en
utomstående handledare som ställde de
frågor som lärarna kanske tagit för givna
sedan många år – frågor som blivit en del
av deras specifika praktik.
När handledaren ställde frågor som
kanske upplevdes som naiva så synliggjordes
för givet taganden i gruppen
genom att det sattes ord på det som alla
trodde man visste. Då blev företeelsen
synlig för gruppens egen analys och
kritik. I sådana lägen kan diskussionen
fördjupas och få en ny vändning och man
kan börja prata om sådant som alla trodde
var självklart. Med Wengers språkbruk
har arbetslaget och dess medlemmar
utökat sin gemensamma repertoar.
Lärare har sagt till Mia att handledning
är den bästa fortbildning de fått under sin
lärarbana. Det borde vara självklart att
människor som arbetar med människor
ska få handledning.
I Itis-arbetslaget kom idén om flextid
upp genom att lärarna pratade om hur
de skulle kunna pröva nya vägar för att
skapa en mer flexibel organisation. Precis
innan hade man pratat om arbetssätt som
gör att eleverna tar mer ansvar. Detta är
ett exempel på hur ITiS och arbetslagets
arbete verkade som katalysator för nya
idéer och skolutveckling som egentligen
inte har något att göra med IT.
När man började prata om flextid hade
de olika bilder om metoderna och vägen
för hur detta skulle gå till. Diskussionen
var öppen och alla idéer och perspektiv
synliggjordes.
Efter ett tag började lärarna prata om
att vi måste komma till skott även om
alla inte var inne på samma väg. Det är
viktigt enligt Mia Karlsson att man är
överens om att man inte är överens. Om
man ska invänta konsensus finns det en
risk att ingenting händer
Itis design suverän
– Det är betydelsefullt att lärare får
delta i diskussioner med varandra men
risken är att det blir ”allmänt prat” som
inte leder någonstans i den praktiska
verksamheten. Det som var suveränt bra
med ITiS var kraven på lärarna att delta
både i arbetslagsmöten med handledare
samt i seminarier med andra arbetslag,
konstaterar Mia.
Itis design krävde obligatoriskt deltagande
vid möten samt att medlemmarna
tillsammans skrev en slutrapport. För
att ett deltagande ska bli meningsfullt
måste man göra det abstrakta konkret.
Ett exempel på detta är att dokumentera
processerna i projektet.
Samtidigt som Itis var en rigid form
organisatoriskt sett med obligatoriet
arbetslag, seminariedeltagande och rapportskrivandet,
så var det ganska fritt och
upp till varje arbetslag hur man fyllde
sitt deltagande med konkret innehåll.
På samma sätt kan man som skolledare
organisera lärande bland personalen i alla
kompetensfrågor. Det vill säga skapa
former som delvis är tvingande genom
till exempel dokumentation av sitt arbete
och föra in perspektiv utifrån i form av
till exempel en handledare. Men det
är viktigt att man som skolledare låter
lärarna bestämma innehållet och vad man
gör. Skolledarna kan initiera aktiviteter
och se till att dokumentationen inte blir
hyllvärmare. Hur undviker man det? Jo,
om lärarna själva är med och bestämmer
om hur det ska användas.
Detta kan inte göras om lärarna inte
ser värdet med dokumentationen själva.
Till exempel kan det vara grunden för
information till föräldrar eller underlag
för insändare, artiklar, handlingsplaner
etcetera. Att dokumentera handlar främst
inte om en produkt utan om en process,
enligt Mia.
– Jag anser att när lärare eller skolledare
dokumenterar sitt görande blir
det mycket tydligare än när man bara
pratar. Genom dokumenterandet så sker
det ett lärande där dokumentation blir en
process som gör att lärarnas deltagande i
praktiken förändras. Man kan kanske se
sitt eget arbete på nytt sätt. Dokumentation
kan vara underlag för att utveckla
och förändra kompetensen, eftersom det
som dokumenteras blir så mycket tydligare
än det som uttrycks i prat.
Det anses att skolan inte är en skrivande
kultur och att det är svårt att få
lärare och skolledare att skriftligt dokumentera
sin dagliga praktik. Hur ser du
på detta?
– Jag har inga färdiga svar men kan
det vara så att vi är vana vid att skriftliga
arbeten bedöms i vår kultur? Vi måste
arbeta med att nå ett förhållningssätt där
vi betraktar skrivandet som en process.
Det finns alltid något att tillägga, eller
att dra ifrån. Med dagens teknik kan vi
redigera våra texter; lägga till, dra bort
och omformulera oss. Vi har också alla
möjligheter att komplettera det skrivna
med ljud och bild. Det är till för att göra
det abstrakta konkret och låta fler ta del
av det som händer i vår praktik.
att lära av varandra
Något som är mycket intressant i studien
av arbetslaget är att medlemmarna
lärde av varandra därför att de inte fick
några kurser. I en praktikgemenskap
hjälper man varandra eftersom jobbet
måste göras.
Lärarna var tvungna att genomföra sitt
Itis-projekt med eleverna och det var
vissa saker som var nödvändiga för dem
att lära sig. Sättet de löste det på var att
de utnyttjade den kompetens som fanns
i arbetslaget och bland andra på skolan.
Nu fanns det IT-kunniga lärare bland
dem och det är inte alla arbetslag som har
det. Och de la ner många extra timmar
för att få det att fungera.
Men man kan inte förvänta sig att
lärare som är duktiga på att hjälpa sina
kollegor med IT-problem eller att lära
dem vissa kompetenser som är användbara
i skolans praktik – andra kompetenser
än de traditionella – och som kan
bidra till skolutveckling.
– Om en skolledare inventerar de
kompetenser som finns på en skola så
hittar hon säkert kompetenta lärare som
kan användas för att lära andra. Men då
måste man också hitta ett system som
möjliggör för lärare att dela med sig av
det de kan till andra inom ramen för
yrket, säger Mia Karlsson.