Vi har blivit en attraktiv
skola, för både
elever, lärare, forskare
och tjuvar, säger
Annett Hertzenberg,
projektledare på Jordal
skola.
Tjuvarna är inte välkomna
tillbaka, men
att både elever och
lärare nu aktivt söker
sig till skolan är ett
gott betyg och resultatet
av den utveckling
skolan genomgått de
senaste tre åren.
Jordal är en rätt nybyggd högstadieskola
i östra delen av centrala Oslo. Elevsammansättningen
ger en bild av befolkningssammansättningen
i området. Av
skolans närmare 400 elever har 58 procent
minoritetsspråklig bakgrund, totalt
talas drygt 25 språk på skolan, och övriga
42 procent har norska som förstaspråk.
Båda dessa grupper är i sin tur indelad i
två grupper, en grupp från resursstarka
familjer och en grupp från resurssvaga
hemförhållanden.
De tre senaste åren har Jordals skola,
tillsammans med Vahl skole och Elvebakkens
gymnasium (se sid 28) ingått i
projektet IKT i flerkulturella skolor.
bättre lärande med IT
På Jordal har IT kommit att fungera som en katalysator för skolutveckling.
Skolan i dag är inte densamma som den var för tre år sedan.
Nu kan knappast någon tänka sig en skolvardag utan ett väl fungerande
IT-stöd och vid den senaste utvärderingen menade 100 procent av lärarna
och 91 procent av eleverna att IKT är ett bra verktyg i lärprocessen.
Elevernas inflytande över planeringen
har ökat, de tar mer ansvar för sitt eget
lärande och datoranvändningen bidrar
till att öka motivationen till självständigt
arbete. Eleverna tycker också att det blir
en lugnare undevisningssituation när de
har tillgång till datorer. Skolan har fått
en mer flexibel organisation, och ett ökat
fokus på arbetsmiljö som en förutsättning
för utveckling.
Men vägen har inte varit enkel och
motsättningarna i lärarkåren stundtals
hårda, det är ingenting att hymla med
menar Annett Hertzenberg och Trude
Myrvold, lärare i matematik och naturkunskap
samt skolans skyddsombud.
bärbara datorer och en splittrad lärarkår
Projektet hade absurt höga mål. Vi skulle nästan rädda
världen på tre år med hjälp av IT, säger Annett Hertzenberg.
Projektstarten blev inte lyckad. Att
skolan skulle delta i projektet hade
bestämts över huvudet på lärarna och
hösten 2001 fick lärarna varsin bärbar
dator med tillhörande datorkurs på cd.
Varsågod, gå hem och lär er.
Kraven i början var att alla skulle klara
datakörkortet till julen det var det
ingen som gjorde. En del traditonella
kurser i olika programvaror anordnades
också utan större framgång. Elevdatorerna
var starkt försenade, det dröjde ett
helt år innan de kom på plats, och det
gjorde också att motivationen hos lärarna
inte var så hög.
För att veta vad som är viktigt att
kunna i Excel, krävs praktik i klassrummet,
påpekar Annett.
Initieringsprocessen skulle ha sett
helt annorlunda ut, konstaterar Annett
och Trude.
Vi hade ingen att lära av, vi gick i
alla fällorna, och första året hände det
ingenting.
Men det största problemet, förutom
de uteblivna elevdatorerna, var att lärarkåren
på skolan var splittrad i frågan
om projektet. Halva lärarkåren var för
projektet och för IT i skolan, den andra
halvan var mycket skeptisk. Till viss del
handlade det också om vilken pedagogisk
grundsyn lärarna hade, de som var för
projektet var i många fall också de som
var för ett mer elevaktivt arbetssätt.
IKT förutsätter ett elevaktivt arbetssätt,
säger Annett.
På Jordal jobbar man i team där fyra
lärare har hand om all undervisning för
60 elever och konflikten splittrade också
teamen, där två lärare kunde vara för och
två emot.
Den konflikten har vi burit på länge.
Vi fick fokusera på arbetsmiljön, både
den fysiska och den psykosociala, berättar
Annett och Trude.
Det går inte att ändra skolan om inte
arbetsmiljön är bra, när den är det går det
nästan av sig självt.
Till slut löstes de gamla teamen upp
och lärarna fick själva välja vilka de ville
samarbeta med. Det innebar att ungefär
häften av de nya teamen på skolan ville
jobba mer med IT i undervisningen och
hälften ställde sig avvaktande. Det innebar
också att lärare fick undervisa i ämnen
de inte hade formell behörighet i.
Det blev en enorm skillnad. Lärarna
kände sig trygga i de nya teamen och den
psykosociala arbetsmiljön förbättrades
drastiskt, säger Annett Hertzenberg.
När man känner sig trygg törs man
också pröva saker man inte törs annars,
påpekar Trude Myrvold.
Ett lite oväntat resultat var att även de
projektnegativa teamen valde att börja
förändra sitt arbetssätt.
Det blev lite av OK, vi ska väl inte
vara sämre än de andra.
Så när samtliga lärare på skolan nu
menar att IKT är ett bra verktyg för
elevernas lärande är det ett uttryck för att
det har skett en stor omställning.
kursändring och tvärstopp
Under det andra projektåret började projektet gå framåt.
Vi slutade med externa kurser, i stället
håller vi kurser för varandra och har
workshops kring olika teman.
Projektledningen förändrades också.
Annett Hertzenberg som varit lärare på
skolan och ingår i skolledningen övertog
projektledarskapet.
Om inte skolledningen är med, då är
det ingen som tar det på allvar, påpekar
Trude Myrvold.
En annan stor förändring som gav projektet
en rejäl skjuts framåt var att man
började använda en digital lärplattform.
Det bestämdes ett datum när all information
skulle ske via lärplattformen. Och
från den dagen förändrades informations-
flödet på skolan radikalt.
Det ligger inga papper i lärarnas
postfack längre och ingen kan säga att de
inte har fått information, säger Annett
Hertzenberg.
I och med att den digitala lärplattformen
började användas fick alla en
konkret användning av IKT i det dagliga
arbetet. Alla uppgifter för både lärare
och elever finns på lärplattformen. All
planering, alla kursmål, scheman, periodplaner,
projektrum, diskussionsforum,
ämnesrum för lärare, utvärderingar allt
finns på lärplattformen som fungerar
som ett nav på skolan och en förutsättning
för en flexibel organisation med
självstyrande team.
Lärplattformen var ett lyft och våren
2003 var vi nästan på väg mot skyarna.
Då beslutade sig Oslo kommun för att
it-driften skulle läggar ut på entreprenad
och resurserna fördelades enligt en
genomsnittlig tidsåtgång bland skolorna. På Jordal innebar
det katastrof. Allt bröt
samman och det blev totalt stopp.
Frustrationen var hög, men det var
också motivationen. Verktyget hade blivit
självklart, säger Annett Hertzenberg.
I dag har skolan en heltidsanställd
driftstekniker. En stabil drift är en förutsättning
för att arbetet ska fungera.
elever med självförtroende
Alla elever arbetar nu med digitala elevmappar, en form av portfolio. Dels har
de en arbetsmapp där de samlar allt de jobbar med under en period, sedan
har de en värderingsmapp där de väljer ut vilka arbeten som ska
bedömas av läraren.
IKT ger möjligheter att följa elevernas
lärprocesser, det är lättare för både
dem och mig att se deras utveckling,
menar Trude.
Det vi ser är också att datorn nästan
verkar magnetisk och koncentrationsskapande.
Många elever jobbar mer,
deras arbeten ser finare ut. Och för de
svaga, eller blyga är det lättare att göra
sina presentationer när de har stöd av till
exempel en Powerpoint. Det blir inte lika
mycket uppmärksamhet på eleven utan
de andra tittar på bilderna i presentationen,
säger Annett .
För eleverna är det en del i ett arbetssätt
där de tar mer ansvar för sitt eget lärande,
med stöd av planeringar. mål och samverkan
via lärplattformen. Och skolans
utvärderingar visar att motivationen och
lärlusten hos eleverna har ökat.
På Jordal delas terminen in i två perioder
med övergripande teman där eleverna
har uppgifter som de arbetar med under
stort eget ansvar under hela perioden.
Ansvar är ett stort begrepp och
många elever behöver hjälp att sätta
ramar kring sitt arbete, särskilt i början
innan de blivit vana vid arbetssättet,
säger Trude Myrvold.
Den hjälpen får eleverna bland annat
i sin basgrupp där de har möte med
sin kontaktlärare två gånger i veckan.
I början av veckan planläggs veckans
arbete och i slutet utvärderas resultatet.
Vi ser att eleverna har fått mer självtillit
och ett större självförtroende.
En annan mycket viktig del för elevernas
självförtroende och delaktighet
är KOBA, som står för kantin, orden,
bibliotek och aktivitet. Eleverna i de
olika teamen har enligt ett rullande
schema ansvar för KOBA och då ingår
bland annat att sköta kantinen, skolans
egen servering. De vuxna finns tillstädes
i bakgrunden, men det är eleverna som
driver projektet. De brer mackor, lagar
mat, sköter försäljningen. KOBA betyder
mycket för elevernas självförtroende
påpekar Annett och Trude.
Det är en möjlighet att visa upp
sig på en annan arena än klassrummet.
Någon som kanske inte är så duktig i
klassrummet kan vara en hejare på att
laga mat.
För lärarna som annars mest ser
eleverna i det egna teamet är det också
en chans att lära känna de andra eleverna
på skolan.
läskompetensen i botten
En stor utmaning har varit att öka elevernas läskompetens. Under projektet
gång gjordes en stor läsundersökning i Oslo som visade att av
de elever som skulle börja på skolan till hösten låg 82,5
procent av de minoritetsspråkliga eleverna och 50 procent av de norsktalande
under kritisk läspunkt för årskurs fyra.
Av de elever som skulle börja hos oss
hade sju procent i princip inte en chans
att klara studierna, alldeles oavsett vilka
läromedel vi använde, säger Annett.
Att förbättra elevernas läskompetens
blev ett av huvudmålen i projektet.
Skolan importerade LUS från Sverige och
nu lusas eleverna fyra gånger per år.
Särskilda satsningar har gjorts på att följa
upp resultaten från LUS med bland annat
särskilda läskurser. Att alla resultat finns
tillgängliga på lärplattformen underlättar
också uppföljningen av varje enskild
elev Eleverna har använt sig av IKT i
sin läsutveckling bland annat genom att
skriva om det de läser.
Dessutom har vi sett att eleverna blir
bättre läsare ju mer de skriver och bättre
skribenter desto mer de läser.
Satsningen har gett resultat. Av de
elever som började på Jordal hösten 2003
låg 72 procent på LUS 15 eller lägre i
februari 2004, i september hade siffran
sjunkit till 45 procent.
fokus på lärande
I dag är vi i mycket högre grad en flexibel och lärande
organisation. Vi vet mer om både vår egen och elevernas kompetens,
säger Annett Hertzenberg.
Nu görs regelbundna brukarundersökningar,
både bland personal och elever.
Och resultaten kan brytas ner på teamnivå.
Första gången som resultaten från
en brukarundersökning redovisades blev
resultaten bortförklarade. I dag är reaktionen:
Det måste vi göra någonting åt.
Att säga i vilken grad IKT har bidragit
till förändringarna kan varken Annett
Hertzenberg eller Trude Myrvold säga,
men IKT-projektet har fungerat som en
katalysator för skolutvecklingen.
Vi har ett mycket högre medvetande
om vårt uppdrag. Det är elevernas lärande
som är det viktiga inte att vi undervisar.
Fokus har ändrat sig.