Untitled Document
Manifest
för en bättre skola där lärande möter skapande, medier och IT

Vid SVIT04s konferenser på nio platser över landet har idag den 2 november 2004 samlats ett nationellt rådslag kring skapande och lärande med medier och IT:

Medier och IT i skola måste ses i ett sammanhang. I ett samhälle som allt mer präglas av tjänsteproduktion, marknadsföring och säljande av varumärken blir design och medieproduktion allt mer centrala. Medier är på en gång vägar till kunskap och till gemenskap, till en världsbild och till makt och inflytande över framtiden. De förändringar vi upplever ställer skolan inför nya frågor om vilka kunskaper och färdigheter framtidens medborgare behöver, vilken roll medier och IT har och deras relation till lärandet.

Sökandet efter svar bör ta lärares vardagliga undervisningspraktik och reflektion kring denna som utgångspunkt för en dialog med forskning kring mötet mellan lärande, medier och skapande. Vi talar om ’reflekterande praktiker’ i dialog med forskning som en nödvändig utveckling av professionen. Tillsammans kan detta lägga grunden till en fördjupad förståelse av hur lärande och skapande hör samman, samt IT och mediers roll. En samlad vision för skolutveckling med medier och IT är avgörande för en bättre skola, där engagerat lärande förenas med kommunikation och samspel med omvärlden.

Fortsatt krävs

  • medvetenhet om den fundamentala roll medier och skapande har i lärprocesserna
  • stöd för fortsatt skolutveckling förenad med medieskapande och tid för reflektion
  • stärkande av nätverk för kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte
  • upprättande av mål och program för att förena lärande och skapande – såväl lokalt, regionalt som nationellt

Ansvaret för en fortsatt utveckling vilar på många parter:

  • Lärare, IT- och mediepedagoger att fortsätta utvecklingen och göra sina erfarenheter och behov hörda
  • Skolledningar att sätta mål och skapa resurser
  • Kommuners ansvariga att sätta mål och skapa resurser
  • Landsting och regionala aktörer att aktivt stödja utvecklingen
  • Högskolor, forskare och lärarutbildare att med djupare kunskap berika dialogen
  • Sist och främst, regering och nationella myndigheter att sätta nationella mål i styrdokument och skapa resurser

Mediekunniga lärare utvecklar skolan - i dialog med elever, kollegor och forskare!

SVIT har sänt en budkavle över Internet som tillsammans med detta manifest kommer att överlämnas till regeringen. Idag överlämnas dessa till Arbetsgrup-pen IT i skola och lärande som har i uppdrag att bistå regeringens IT-politiska strategigrupp. Fortsatt kommer vi att verka för manifestets förverkligande och utvecklande, fortsatt nätverksuppbygge och nya SVIT-konferenser.

Deltagare i det nationella rådslaget SVIT04 församlade i Musikhögskolan i Piteå, Staffanskolan i Söderhamn, Lindesberghallen i Gagnef, Skolforum i Stockholm, Tullängens gymnasium i Örebro, kommunhuset i Linköping, IT-Universitetet i Göteborg, Knut Hahngymnasiet i Ronneby och Mediegymnasiet i Malmö



Datorn i Utbildningen nr 7 2004. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7 - 04]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 041128