Vid SVIT04s konferenser på nio platser över landet har idag den
2 november 2004 samlats ett nationellt rådslag
kring skapande och lärande med medier och IT:
Medier och IT i skola måste ses i ett sammanhang. I ett samhälle
som allt mer präglas av tjänsteproduktion,
marknadsföring och säljande av varumärken blir design och medieproduktion
allt mer centrala. Medier är på
en gång vägar till kunskap och till gemenskap, till en världsbild
och till makt och inflytande över framtiden. De
förändringar vi upplever ställer skolan inför nya frågor
om vilka kunskaper och färdigheter framtidens medborgare
behöver, vilken roll medier och IT har och deras relation till lärandet.
Sökandet efter svar bör ta lärares vardagliga undervisningspraktik
och reflektion kring denna som utgångspunkt för
en dialog med forskning kring mötet mellan lärande, medier och skapande.
Vi talar om reflekterande praktiker i
dialog med forskning som en nödvändig utveckling av professionen.
Tillsammans kan detta lägga grunden till en
fördjupad förståelse av hur lärande och skapande hör
samman, samt IT och mediers roll. En samlad vision för skolutveckling
med medier och IT är avgörande för en bättre skola, där
engagerat lärande förenas med kommunikation
och samspel med omvärlden.
Fortsatt krävs
- medvetenhet om den fundamentala roll medier och skapande har i lärprocesserna
- stöd för fortsatt skolutveckling förenad med medieskapande
och tid för reflektion
- stärkande av nätverk för kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte
- upprättande av mål och program för att förena lärande
och skapande såväl lokalt, regionalt som nationellt
Ansvaret för en fortsatt utveckling vilar på många parter:
- Lärare, IT- och mediepedagoger att fortsätta utvecklingen och
göra sina erfarenheter och behov hörda
- Skolledningar att sätta mål och skapa resurser
- Kommuners ansvariga att sätta mål och skapa resurser
- Landsting och regionala aktörer att aktivt stödja utvecklingen
- Högskolor, forskare och lärarutbildare att med djupare kunskap
berika dialogen
- Sist och främst, regering och nationella myndigheter att sätta
nationella mål i styrdokument och skapa resurser
Mediekunniga lärare utvecklar skolan - i dialog med elever, kollegor och
forskare!
SVIT har sänt en budkavle över Internet som tillsammans med detta
manifest kommer att överlämnas
till regeringen. Idag överlämnas dessa till Arbetsgrup-pen IT i skola
och lärande som har i
uppdrag att bistå regeringens IT-politiska strategigrupp. Fortsatt kommer
vi att verka för manifestets
förverkligande och utvecklande, fortsatt nätverksuppbygge och nya
SVIT-konferenser.
Deltagare i det nationella rådslaget SVIT04 församlade i Musikhögskolan
i Piteå, Staffanskolan
i Söderhamn, Lindesberghallen i Gagnef, Skolforum i Stockholm, Tullängens
gymnasium i
Örebro, kommunhuset i Linköping, IT-Universitetet i Göteborg,
Knut Hahngymnasiet i
Ronneby och Mediegymnasiet i Malmö