Hur
tänker eleverna
när de söker på
nätet? Lena
Müller har gått
igenom och
analyserat frågor
och elevernas svar
från sex terminer med
tävlingen Sökmästaren.
eleverna använder sökmotorer
Google och AltaVista är de överlägset mest använda sökmotorerna.
Eleverna använder också ofta dagstidningar som de redan kan adressen
till. Allt oftare söker de dessutom direkt på andra ställen
som de redan känner till. Det märks att de blir allt mer vana vid
nätet. Sökningen sker ofta på ett enda ord; de flesta elever
tycks inte känna till att det blir färre och bättre träffar
ju fler sökord man använder. Det gäller för de flesta sökmotorerna.
Det blir bara träffar på dokument där alla sökorden finns
med. Om man söker på flera ord utesluts alltså de dokument
som bara innehåller något av orden.
De speciella portaler som finns för
skolan tycks vara praktisk taget okända
för våra tävlingsdeltagare, åtminstone
används de inte. Ett exempel är Länkskafferiet,
med kvalitetsgranskade länkar
speciellt för skolbruk:
http://lankskafferiet.skolutveckling.se
Eleverna använder inte heller de katalogtjänster
som finns på nätet, trots att
vissa uppgifter lämpar sig väl för detta.
Frågan På vilka sätt kan idrottsmän vara dopade
är ett exempel. I en katalog som
Yahoo eller Google (kategorier) kan
man klicka sig ner från kategorin Sport
till kategorin Dopning. Man får fram
stora ämneswebbar som handlar om
dopning. I Länkskafferiet hittar man
också lätt en innehållsrik webb från
Riksidrottsförbundet som handlar om
dopning. När eleverna i stället använder
en sökmotor finns det en risk att de
inte hittar dessa webbplatser alls bland
de första träffarna. Sökmotorerna letar
bland annat i webbdokuments titlar och
räknar hur frekventa själva sökorden är
i dokumenten.
Ämneskatalogerna verkar nästan
okända för eleverna. Förutom att de
ibland är överlägsna att söka i erbjuder
de goda möjligheter för eleverna att träna
att tänka i ämneskategorier. Om de ska
lösa en uppgift får de tänka efter vilket
ämne det handlar om och testa om de
klarar av att gå från bredare till smalare
kategorier i en katalog.
eleverna är duktiga på att hitta nyheter
De flesta elever är mycket duktiga på att leta efter nyheter. Oftast
kan de Internetadresserna till tidningar och TV och letar där direkt. Mediearkivet
är också bekant för många elever.
Nyhetsfrågor är lämpliga för jämförande
sökningar. Vad säger till exempel
kvällspressen i jämförelse med de
mer etablerade dagstidningarna eller
radio/TV.
Presenteras enbart fakta eller spekulerar
man på olika sätt? Det inte är självklart
att eleverna ifrågasätter vad de läser,
även när det är uppenbart att de borde
göra det. Som lärare kan du nog aldrig
prata för mycket om dessa saker och nätet
erbjuder många tillfällen till kritiska och
jämförande undersökningar.
Ibland handlar tävlingen om gamla
händelser som blivit aktuella igen därför
att det kommit fram nya uppgifter. Ett
exempel: Den första passageraren i
rymden var en hund. Vad hette hon och
vad hände med henne? Den veckan var
ämnet aktuellt eftersom det kommit
fram ny information kring hur hunden
Laijka dog. Vi fick in sex helt olika typer
av svar. Att svaren blev så olika berodde
på att eleverna hittat olika källor som
dessutom var de från olika datum. En del
var väldigt gamla uppgifter. Här blir de
senaste uppgifterna (i det här fallet från
den 29 okt 2002) det mest sannolika
svaret.
inga sanna svar förvirrar
Ofta ger vi eleverna uppgifter som inte har entydiga svar. Exempel: Leta
upp en recension av filmen Alla älskar Alice på nätet. Var hittade
du den? Uppge Internetadressen och besvara frågan: Vilken aktör får
mest beröm i recensionen?
Recensenternas tycke och smak styr
deras åsikter om vem som är den bästa
skådespelaren. Det är inte alls självklart
för eleverna att de kan finnas olika åsikter
i frågan. Därför är den här typen av
uppgift jättebra om man vill prata med
eleverna om åsikter, tycke och smak och
hur det påverkar recensenternas sätt att
skriva om och bedöma
De ger också bra tillfällen att ta upp
frågor som gäller smak och hur man
tränar sig i att bedöma en film, pjäs, ett
musikstycke eller ett konstverk.
duktiga på praktiska frågor
Praktiska frågor som gäller egna intressen är roliga för
eleverna. Vi gav till exempel följande uppgift: Du har fått
eller sparat ihop 3 000 kronor för att köpa en ny cykel. Ge
dig ut på nätet för att hitta den cykel som du tycker är
den bästa som du kan få för pengarna. Kan du köpa cykeln
över nätet eller tänker du gå till en cykelhandlare som
du hittat på nätet? Vinnaren löste uppgiften genom att
gå till flera olika sidor och jämföra uppgifter. Hon fick klart
för sig vilken typ av cykel hon skulle köpa, märke, pris och
försäljare.
Vi har också haft frågor om vilket väder
man kan vänta sig på en plats som man
ska åka till alldeles strax, billigaste sättet
att resa mellan olika platser, hur man kan
skaffa sig brevvänner med samma intressen
som man själv har någon annan stans
i världen eller hur man beter sig för att
spela schack med någon över nätet. Vi
har också frågat hur man kan hitta sätt
att lära sig ett annat språk.
Den här typen av uppgifter är eleverna
ofta duktiga på. Det märks att de har
vana att lösa praktiska frågor med hjälp
av nätet. Kanske kan en del lärare få hjälp
av elever i sådana här frågor?
stöd i kritiskt tänkande
Eleverna behöver få stöd för att lära sig kritiskt
tänkande och urskiljning när det gäller åsikts- och intresseyttringar
Ibland presenterar vi alltså uppgifter
där man kan förväntas få olika svar beroende
på var man hittar dem.
Exempel: Ännu idag finns det stridigheter
mellan samer och den svenska
regeringen kring samernas rättigheter.
Vilka former tar de sig? Vinnaren hade
hittat en sida som från en grupp som vill
bilda opinion till samernas försvar. Flera
andra tävlande hade också hittat liknande
sidor. Det var inte givet för eleverna att
även leta efter källor på regeringens
hemsida.
Här behöver de flesta lärarens stöd och
hjälp. Det är inte självklart att eleverna
uppfattar att det kan vara fråga om kontroversiella
intressen och att de därför bör
vara uppmärksamma på vilka källor de
använder. Eleverna kan få hjälp genom att
du som lärare pekar på att det finns olika
sätt att se på saker och ting och uppmuntrar
dem att leta efter olika källor.
Som lärare kan du använda den här
typen av uppgifter för att få igång elevernas
tänkande kring politiska frågor,
varför olika intressen kämpar mot varandra
och hur de vinklar fakta beroende
på vad de vill få fram. Det är också en bra
uppgift för att titta närmare på vilka som
står bakom olika sidor på nätet och hur
trovärdiga de kan bedömas vara.
fantastiska möjligheter
Vi har alltså märkt att eleverna oftast är duktiga på
att söka och hitta uppgifter på nätet. Däremot behöver
de mycket stöd för att lära sig urskiljning och källkritik.
Nätet är väldigt annorlunda än vanliga
skolböcker, där eleverna helt enkel tar
det som står för riktigt det som ska
läras in. Eleverna tar i stor utsträckning
med sig denna inställning när des letar på
nätet. De hittar uppgifter i olika frågor
och svarar genom att använda dem. Men
i många fall uppfattar inte eleverna att
det de hittat inte är fakta utan uppgifter
som kan ifrågasättas eller åsikter om
saker och ting.
Vi har till exempel märkt att det är
knepigt för eleverna att förstå att de
måste tala om exakt var de har hittat
information (det vill säga själva Internetadressen).
Det här hänger också samman
med forskningstänkandet. Andra ska
helt enkelt kunna kontrollera de uppgifter
man använder. Det är viktigt att
eleverna lär sig den rutinen redan i
grundskolan.
Nätet är därför ett utomordentligt
verktyg om man vill utforska frågor. I
den normala forskningsprocessen ingår
ju alltid källredovisning och egna resonemang
kring de uppgifter som man
använder i sin undersökning.
Nätet erbjuder fantastiska möjligheter
för att lära sig undersöka, se med kritiska
ögon, ifrågasätta och bedöma uppgifter
och fenomen. Eleverna kan bli alltmer
självständiga i sin inlärning och sina
bedömningar genom att de använder
Internet i undervisningen under förutsättning
att de i skolan får stöd i att
utveckla denna kritiska ådra.
Internet kan bli ett stöd när de ska
tränas att ta egna initiativ och söka egna
lösningar, något som blir allt viktigare
för ett kommande arbetsliv).
Lena Müller,
bibliotekarie och ansvarig för sökmästartävlingen,
E-Post: lena.muller@telia.com