Untitled Document
Av:Maria Kjällström
E-Post:maria.kjallstrom@bu.karlstad.se
Egna beslut påverkar djur
och människor
Att skolan ska få elever-na
att känna förundran, glädje och fascination i biologi-undervisningen
är stora ord och vi lärare känner nog inte att
den uppgiften är så lätt.
Med Sim Safari är man
en god bit på väg. Men som alltid krävs det att
det är lärarens redskap i undervisningen. Maria Kjällström
och hennes elever har provat spelet.
I Sim Safari arbetar eleven
som skapare och förvaltare av ett ekosystem i Afrika. Jag
har prövat programmet tillsammans med elever i år 5-6.
Som spel ur underhållningssynpunkt sett lämpar det
sig också för mindre barn. Men som pedagogiskt program
bör eleverna vara 11-12 år.
I programmet ska ett naturreservat underhållas så
att växter och djur trivs och turisterna hittar dit. Naturreservatet
har tre delar; parken med djur och växter, lägret där
turisterna bor och byn där lokal-befolkningenbor.
rådgivare hjälper
Till sin hjälp har eleven rådgivare i reservatet. I
parken finns ekologen som ger tips och råd. Hon har en fälthandbok
som eleven får titta i. I den går det att rita upp
diagram och tabeller över djur och växter, slå
upp fakta om en art och se hur arten samverkar med andra arter
i näringsväven.
I byn finns byäldsten som
berättar för eleven om hur lokalbefolkningen har det.
Eleven kanske får reda på att det är ont om mat
och att byborna har börjat tjuvjaga. Om man anställer
några av byborna så får de lön och behöver
inte svälta. Byborna är duktiga på att speja,
köra bil åt turisterna och laga mat åt dem i
lägret. I lägret är det föreståndaren
som talar om när det är ont om bäddplatser och
håller ordning på ekonomin.
I reservatet växlar torrperiod och regnperiod och förutsättningarna
för djuren ändras. Längs ned i skärmfönstret
ser man vilket år och vilken månad det är. Där
står också hur mycket pengar som finns i kassan. Man
tjänar pengar genom att ha ett reservat med många arter
som turisterna kan se och ett läger med bra standard så
att de bor bra.
multimedial upplevelse
Detta är verkligen multimedia i dess rätta mening. Hela
spelet är en simulering där du hela tiden interagerar
med programmet. Dina egna beslut vägs in och påverkar
utfallet.
Även bild och ljud förstärker upplevelsen. I lägret
har du bakgrundsljud med människor som pratar och skrattar,
i parken hörs fåglar som kvittrar och syrsor som spelar.
När man slår upp en art i fälthandboken så
presenteras den med en film och eventuellt med ljud.
läroplanen
I de nya kursplanerna för grundskolan står det att:
Biologiämnet syftar till att beskriva och förklara
naturen och levande organismer ur ett naturvetenskapligt perspektiv.
Samtidigt skall utbildningen befästa upptäckandets fascination
och glädje och människans förundran och nyfikenhet
inför det levande. Utbildningen i biologi syftar också
till att göra kunskaper och erfarenheter användbara
för att främja omsorgen om och respekten för naturen
och medmänniskorna.
Det står också i kursplanen för biologi att:
Skolan ska i sin undervisning sträva efter att eleven
utvecklar kunskap om orga-nismernas samspel med varandra och med
sin omgivning.
I SimSafari måste man ta hänsyn till de olika arternas
krav på miljö och omgivning. Annars kommer inte turisterna
och byborna får inga arbeten. Det blir tjuvjakt och obalans
i ekosystemet.
Min uppfattning är att eleverna ofta forskar om djur och
tar reda på en massa fakta om ett specifikt djur. Tyvärr
kopplas inte kunskaperna om djuren ihop mer än att de kanske
hamnar i samma häfte. Det är svårt att undervisa
i samspelet.
SimSafari är inte lösningen på hela det problemet
utan en dellösning. Utifrån de kunskaper om samspel
som eleven får genom att spela spelet kan du som lärare
visa på andra samband i andra miljöer. Frågan
om jakten i Sverige kan bli en fråga som tas upp. Varför
jagar vi älg och hur går diskussionerna om jakt på
varg? I spelet kan man ta bort oönskade arter med en håv.
Kan man jaga på andra sätt än med gevär?
Vilket är bäst?
visar samband
Programmets styrka ligger i att eleven tvingas att se samband
och förstå att det egna handlandet ger konsekvenser
för djur och människor.
Jag tror att programmet kan användas på olika sätt.
Ett sätt är att visa programmet på stor skärm
i klassrummet och låta eleverna få tjänst i reservatet.
Man startar med ett tomt reservat och låter grupper ta fram
förslag på vad som ska finnas i reservatet. Det går
att skriva ut en karta över reservatet och sätta upp
på en vägg i klassrummet.
En grupp tar reda på vilka däggdjur som ska finnas
och vilken föda som ska finnas i reservatet för att
de ska trivas. En annan grupp planterar växter så att
tillgång på vatten och sol passar dem. En tredje grupp
planerar för fågellivet och så vidare. Sedan
låter man simulationen starta och följer hur det går
för de olika arterna. Tillsammans gör man en budget
för hur lägret ska byggas upp och utvecklas.
Om man tar paus i programmet till nästa lektion kan man stanna
när till exempel tjuvjakten har dragit igång eller
när elefanterna är utrotade. Eleverna får möjlighet
att tänka ut vad det kan bero på och nästa lektion
kommer vi överens om en lösning.
många möjligheter
Ett annat arbetssätt är att låta eleverna arbeta
i grupper om två-tre stycken. De kan antingen välja
ett tomt reservat och arbeta på samma sätt som står
beskrivet ovan eller ta ett uppdrag där det redan finns arter
i reservatet. För att få eleverna att tänka till
om sitt lärande kan det vara bra att låta dem skriva
i loggbok. Där kan man som lärare se vilka svårigheter
de stötte på och hur de resonerade när de löste
dem.
Vatten är en annan aspekt som är viktig i spelet. Tillgången
på vatten är dålig under torrperioden men det
går att köpa vatten. Hur löser man det i Afrika?
Det finns vattenprojekt att sätta sig in i med eleverna.
På sidan www.childemergency.org
kan man klicka på en donera-knapp och då
ger sponsorer bort 50 öre till vattenreningstabletter och
vaccin.
På skolverkets hemsida finns länkar till kameror online.
Där kan man gå in och se hur det ser ut vid ett vattenhål.
Adressen är www.africam.co.za
Kameran är uppkopplad 24 timmar om dygnet och uppdateras
ofta.
väcker frågor
När man använder programmet i undervisningen kommer
barnen med många frågor och undringar. Nu passar det
forskande arbetssättet in och de fakta eleverna samlar in
hamnar i ett sammanhang. På det sättet inbjuder programmet
till ett undersökande arbetssätt.
Efter att tillsammans ha läst om Afrika och kanske arbetat
med att skapa en nationalpark kan man låta eleverna försöka
sig på ett av programmets uppdrag. Det kan handla om att
rädda harar eller giraffer. Det krävs att man då
kan programmet och har grundläggande kunskaper i hur ett
ekosystem fungerar.
I programmet kan du inte direkt påverka vad som sker i byn.
Men hur byborna har det påverkas av andra beslut eleven
tar. Låt barnen sätta sig in i hur det är att
leva i byn, kanske kan det gå att få kontakt med elever
i Afrika, någon kanske har varit där eller känner
någon som varit där.
Det finns också en frågesport i fälthandboken
som eleverna kan göra när de har tid över.
spelande förberedelse
Sim Safari är ett program som ska användas under handledning.
Det är ett verktyg för läraren.
För att kunna använda det på ett bra sätt
behöver man ha spelat det själv. Men det är roligt
att förbereda en lektion med hjälp av ett dataspel.
Sätt dig tillsammans med en vän och spela ett par timmar
så kommer du som lärare på fler spännande
sätt att använda det på.
eleverna har roligt
Det är inte svårt för eleverna att komma igång
med spelet. De startar och spelar. Men för att kunna styra
händelserna med en strategi krävs att man kan hantera
hela spelet. Därför krävs instruktion. Annars tycker
eleverna bara att det är kul att bygga hus och köpa
elefanter och använder inga långsiktiga tankar i arbetet.
De flesta tycker att det är ett kul spel. Barn som spelar
mycket dataspel försöker komma på hur man kan
klara spelet, istället för att tänka
på innehållet koncentrerar de sig på att lista
ut hur programmeraren har tänkt.
Det här är ett spel som man också kan låta
eleverna spela på lediga stunder utan några krav.
Eleverna är nöjda för spelet har ett stort underhållningsvärde
i sig. Spelet leder till frågeställningar och faktainhämtning.
Men det stora värdet får man om man samtidigt läser
om Afrika och de betingelser som råder där.
Maria Kjällström,
lärare, Norrstrandsskolan,
Karlstad
E-Post:maria.kjallstrom@bu.karlstad.se
fakta.program
Mer information om Sim Safari
hittar du på Levande Böckers webbplats: www.levande.se
Där finns också en handledning som du kan ladda hem
som pdf-fil.
Programmet körs direkt från cd-skivan och eleverna
kan lätt spara sitt spel för att arbeta vid nästa
tillfälle. Eftersom det är ljud i programmet är
det bra om datorn inte står i ett rum där man stör
övrig elever eller att eleverna kan använda hörlurar.
Datorn i Utbildningen nr 7 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!