Untitled Document
Av:Bosse Andersson
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se
Elevdemokrati med webbstöd
Elevmedverkan och IT
är ett projekt som bedrivs bland Göteborgs gymnasie-
och komvuxskolor. Syftet är att stärka elevernas inflytande
och medverkan i skolan. För att sprida information och samordna
projektet används en webbplats.
Internet är en demokratisk
distributionskanal genom att alla kan publicera sina tankar, idéer
och åsikter. Nu är långt ifrån alla hemsidor
fyllda med angeläget eller demokratiskt innehåll. Ett
lovvärt projekt Elevmedverkan och IT med syfte
att stärka elevernas inflytande och medverkan i skolan bedrivs
bland Göteborgs gymnasie- och komvuxskolor. Internet används
för att sprida och samordna projektets goda idéer
mellan skolorna i stan och även till andra kommuner.
projektmål
Projektet Elevmedverkan och IT har bland annat följande mål:
- att elever och lärare
inom Göteborgs samtliga gymnasieskolor och Komvux samarbetar
med utvecklingen av elevdemokrati
- att goda exempel på
elevdemokrati läggs in på projektets hemsida
- att elevråden öppnar
hemsidor med en webbansvarig på varje skola
- att alla medlemmarna skall
ha e-postadresser
- att arbeta för att erfarenheter
sprids till andra skolor i första hand inom utbildningsförvaltningen,
men också ge möjligheter till samverkan utanför
den egna organisationen.
- att stimulera skolledare,
lärare och elever i arbetet med utvecklingen av skolenhetens
plan för hur elevernas delaktighet och inflytande skall
stärkas på samtliga nivåer i skolan
- att stödja lärare
i utvecklingen av nya arbetsformer som bygger på ökad
elevaktivitet
inflytande i och utanför
klassrummet
Eleverna vid Göteborgs
skolor ska vara med i alla processer där beslut fattas. Såväl
i klassrummet med frågor om undervisningens innehåll
och form som med frågor som rör trivsel, miljöfrågor
och anställning av lärare, säger Margareta Levegård
som är projektledare för projektet "Elev-medverkan
och IT.
Direkt när en elev börjar
på någon av stadens gymnasie- eller komvuxskolor ska
eleven få information om sina möjligheter till inflytande
och medverkan. Nu är det inte alltid fallet och ett syfte
med projektet är att förbättra information och
dokumentation om elevmedverkan.
Att alla elevråd ska ha
en egen hemsida är ett led i detta arbete. Där ska styrelsen
presenteras, kallelser finnas till möten, protokoll, skollag
och länkar till projektets hemsida. Eleverna håller
just nu på att skriva ett informationshäfte om elevinflytande
som skall distribueras till alla elever vid skolstart.
idébank på webben
Med stor entusiasm berättar Margareta Levegård vidare
om vad projektet uppnått under verksamhetens fyra år.
Vi träffas och arbetar i projektgrupper där minst
två elever och en lärare från varje gymnasiekola/komvux
finns representerad. I grupperna har vi arbetat fram idématerial
som finns tillgängligt via projektets hemsida. T.ex. så
finns det skisser med förslag till innehåll och form
för programråd- och kursrådsverksamhet som används
ute på skolorna. I dessa råd ska eleverna direkt kunna
påverka arbetssätt och val av material i de olika kurserna.
Annat användbart är
en idébank med frågor som elevrepresentanterna kan
använda vid anställningsintervjuer av lärare. I
utbildningsnämndens centrala arbetsplan finns ett avsnitt
om elevers ansvar och delaktighet som helt är skrivet av
elever. I arbetsgruppen arbetade nio elever och tre lärare.
Innan arbetet startade inhämtade eleverna synpunkter och
idéer till innehåll från sina respektive skolor.
Andra konkreta effekter
i arbetet för ökad elevmedverkan är att vi har
utarbetat en 50 poängs demokratikurs. Den var tidigare obligatorisk
på flera gymnasieskolor och är i det nya gymnasiet
en valbar kurs. Frölundagymnasiet till exempel har nu en
lokal skolstyrelse med elevmajoritet som troligen är ett
resultat av projektet.
information och marknadsföring
För att sprida idéer och kunskap i frågor om
demokrati och elevinflytande arrangerar projektgruppen seminarier
där elever och lärare från både stadens
och andra kommuners skolor bjuds in.
Referat från seminarierna finns på projektets välmatade
hemsida. Här finns intressanta teman som: Elevers
inflytande över sin vardag, Utan Skolledarmedverkan
ingen Elevmedverkan, Att dela makt lärarroll
och elevroll i samspel. Bland gästföreläsarna
hittar vi namn som Ylva Johansson, Mats Ekholm och Hans-Åke
Scherp.
I år har vi istället
för gemensamma seminarier satsat på att arrangera temadagar
om elevinflytande på alla skolor, berättar Margareta
Levegård.
Vi arbetar också med att förbereda en stor gala
för elevdemokrati på Scandinavium för alla elever
och all personal inom utbildningsförvaltningen.
it i projektet
I en stor kommun som Göteborg med fjorton gymnasieskolor
och fem komvuxenheter möjliggör och underlättar
Internet informationsspridning och samordning mellan projektskolorna.
All dokumentation ska
finnas påwebben som protokoll, konferensreferat, idématerial
och styrdokument. Vi lägger också ut kallelser till
möten och elevrepresentanterna får skicka e-post med
de punkter som de vill ha upp på dagord-ningen.
Dokumentationen på projekthemsidan
gör också att idéer och arbete kan spridas till
andra skolor i landet. En central uppgift för projektet är
att informera och
marknadsföra sina idéer om elevinflytande.
Samtidigt ställer
vi frågor som: Varför fungerar inte alltid elevdemokratin?
Vad är det som saknas? Vad kan göras? Berättar
Margareta Levegård.
Det är viktiga frågor
som rör alla elever i landet, därför har vi ansökt
hos Demokratidelegationen och önskat att Demokratiminister
Britta Lejon i samband med sitt öppningsanförande under
demokratigalan deklarerar och instiftar en Nationell Demokratidag
som återkommer varje år den 21 februari.
Bosse Andersson
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se
Datorn i Utbildningen nr 7 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!