Det
krävs en noggrann kontroll och bedömning av modellen Jennies ansats
(utväxt) innan Evelina och Linda kan börja färga och slinga hennes
hår. Läraren Leila Manninen diskuterar sina elevers bedömningar
av Jennies hår. I en av de fyra frisörsalongerna på S:t Eriks
gymnasium i Stockholm pågår lektion i hårfärgning. Fem
modeller sitter i frisörstolarna och diskuterar med eleverna om färg,
slingor, utväxter och
hårkvalitet.
Allt är som på en vanlig
frisersalong,
förutom de noggranna diskussionerna
vill säga. För här gäller det inte bara att
kunna ta hand om håret, det handlar
också om att lära sig att lyssna på och ta
hand om kunden.
Frisöreleverna kammar, diskuterar
och
tittar på hår och färgprover tillsammans
med sina modeller och sin lärare Leila
Manninen. Men innan de sätter igång att
arbeta ska de ta bilder på sina modeller,
före-bilder, vänster och höger profil och
framifrån. När allt sedan är klart är det
dags att dokumentera resultatet med
efter-bilder. Bilderna samlas i elevernas
digitala portfolio tillsammans med
elevernas egna bedömningar och kommentarer
till resultatet samt kamrater
och lärares bedömningar.
Leila Manninen, som jobbat som frisör
i drygt 20 år innan hon vidareutbildade
sig till lärare, är närmast lyrisk när hon
berättar om vad införandet av datorer,
digitalkameror, digital portfolio, presentationsprogram
och gemensamma kommunikationsytor
på webben inneburit
både för henne själv och eleverna.
Tidigare hade jag mest sett
datorer
som något för ingenjörer och teoretiker.
Men det är till för oss skapande hantverkare
i allra högsta grad. Möjligheterna
är enorma och jag känner verkligen att
vi integrerar IT och skapande utan att
tänka på det när vi använder multimediala
verktyg.
Ursprungligen var det ett strategiskt
beslut på skolan att eleverna skulle börja
arbeta med portfolio. Men när Leila och
hennes kollegor på frisörlinjen hade
deltagit i Spits, Stockholms uppföljning
av Itis, startade de med digitala portfolios
och i dag samsas frisörernas vanliga
verktyg med dator och digitalkamera i
skolans frisörsalonger.
digital processfolio
Leilas elever är vana att dokumentera allting i sin digitala portfolio.
Före- och efterbilder, egna och kamraternas bedömningar. Dokumentationen
är också ett sätt att träna sitt öga: hur blir det
färdiga resultatet jämfört med de ritningar och strukturteckningar
som de utgår från på väg mot målet.
Egentligen tycker jag bättre
om Harvardprofessorn
Howard Gardners uttryck
processfolio. För det som betonas är just
processen, att det går att följa processen,
menar Leila Manninen.
Eleverna ser sin egen utveckling.
Den går att titta tillbaka på och följa på
ett mycket konkret sätt. De ser att det
händer någonting, att de går framåt och
det är viktigt för självförtroendet och för
att man ska orka gå vidare.
För Evelina och Linda i klass
2C är
portfolion ett naturligt verktyg.
Man ser att man har utvecklats,
och
vad man har gjort. Om man inte hade
portfolion skulle man glömma lättare.
Vi får ju också en egen frisyrpärm med
alla frisyrer och recept.
För
eleverna fungerar också materialet i portfolion som en mapp med arbetsprover.
När de gått ut sin utbildning har de en samling bilder av sitt yrkeskunnande
att visa upp när de söker jobb. Nu pågår också arbetet
med att inreda ett gammalt förråd till fotostudio för frisöreleverna.
Där ska de kunna ta mer kvalificerade bilder, experimentera med digitalkameran
och sina modeller på ett annat sätt än ute i salongerna. Leila
ser också många möjligheter för eleverna att efter utbildningen
använda sig av samma metod för att dokumentera sitt arbete.
Det skulle gå att överföra
till dagligt
bruk på salongerna. Bilder före och efter,
det är ett sätt att visa upp sina egna arbeten.
Och är det något som blir trovärdigt
gentemot kunderna så är det att kunna
visa upp vad man kan.
tjejer och datorer
Frisörelever har alltid klippt och klistrat, och visst går det att
göra med papper, sax och lim. Men kvaliteten på elevernas arbeten
blir högre när de jobbar i digitala medier menar Leila Manninen.
Det är en stor skillnad.
Böcker och
häften som eleverna producerar blir
mycket proffsigare. Och det är väl en stor
skam om vi inte år 2004 ska använda
oss av hjälpmedel som gör att kvaliteten
höjs.
Majoriteten av eleverna på
frisörutbildningen
är tjejer och även om många
har tillgång till dator hemma gäller det
inte för alla.
Våra tjejer är
lite rädda när det gäller dator och teknik. De har fått
inpräntat i sig någonstans att tjejer och teknik inte går ihop.
Jag har många gånger mött tjejer som inte tror sig själva
om att kunna jobba med datorer och sedan får jättefina resultat.
Och när de ser att det går och de törs ta steget så vågar
de utmana sig själva och gå vidare.
Ett exempel är de elever som
förra året
gjorde sitt avslutande projektarbete som
skulle resultera i en frisyruppvisning.
Under hela projekttiden fotograferade
de sina modeller och hur frisyrerna växte
fram. När det väl var dags för uppvisning
var det några av modellerna som inte
kunde närvara, men det hade eleverna
löst genom att i stället göra en fartfylld
Powerpointpresentation med bilder på de
frånvarande modellerna och de frisyrer de
skapat på dem.
Det var en riktig happening.
integration med kärnämnena
Kärnämnena och karaktärsämnena är inte fullt integrerade
och det återspeglar sig också när det gäller arbetet med
den digitala portfolion. Men lärarna på frisörlinjen jobbar
för att åstadkomma en tydligare integrering och ska starta ett gemensamt
projekt till våren.
Nu i höst har Leilas elever
startat ett
projekt om 1900-talet där samtliga
karaktärsämnen integreras och den
största delen av kommunikationen sker
via webben med stöd av Stockholms stads
lärplattform, skolportalen.
Hela arbetet dokumenteras i elevernas
portfolio allt från deras informationssökningar
kring mode, möbler, formgivning
och aktuella händelser till de avslutande
tidstypiska frisyrer som de ska skapa och
som bedöms både utifrån kultur och
stil, att de är tidstypiska och elevens
hanverksskicklighet. Eleverna ska också
redovisa digitalt, formerna är fria, men
någon form av häfte ska de producera.
Vi håller kontakt varje
dag via en
logg i skolportalen. Dels har varje grupp
en gemensam grupplogg, dels har varje
elev en individuell logg. I början av projektet
gör de upp en strategi och en tidsplanering
och i loggboken skriver de hela
tiden upp hur de ligger till i förhållande
till tidsplanen, vad de ska göra härnäst
och om det uppstår problem.
Loggböckerna på nätet ger också Leila
möjlighet till individuell kontakt med
varje elev på ett sätt som tiden inte skulle
tillåta om hon skulle träffa dem ansikte
mot ansikte.
Jag tycker bara att det innebär
vinster.
Vi är inte fysiskt beroende av varandra,
dessutom kan eleverna jobba när det
passar dem. Och när projektet är avslutat
kommer hela processen att vara dokumenterad,
utan att de tänker på det.
En annan fördel är de
tysta eleverna.
De kommer till tals och märks när de får
uttrycka sig skriftligt.
Jag tror att de växer
genom att de
hela tiden får respons och feedback under
resans gång.
Det enda negativa Leila kan komma
på med arbetssättet är att datorerna inte
alltid fungerar och att det har varit en
del inkörningsproblem med Stockholms
nya skolportal.
Men det kan man inte göra
något
åt. Å andra sidan innebär det att man
måste ha tidsplanering och framförhållning.
Om något ska var klart en viss tid
kan man inte börja samma vecka och det
gäller både mig och eleverna.