Datorn i förskolan
används huvudsakligen
för att spela spel.
Både pedagoger och
barn betraktar datorn
som en spelmaskin
och användningen av
datorn ses mer eller
mindre som underhållningsaktivitet,
något
barnen kan ägna sig
åt när det inte finns
några riktiga aktiviteter
inplanerade. Det
visar Agneta Ljung-
Djärf i sin avhandling
Spelet runt datorn
datoranvändande som
meningsskapande
praktik i förskolan.
Agneta
Ljung-Djärf, lärare på högskolan i Kristianstad, har själv
arbetat inom förskolan men slutade i mitten på 1990-talet, ungefär
samtidigt som de första datorerna gjorde sitt intåg. I sin forskning
har hon återvänt till förskolan och undersökt hur datorerna
används i verksamheten.
Agneta Ljung-Djärf har undersökt
tre
olika förskoleavdelningar för att ta reda
på hur datorerna används och vad som
erbjuds barnen.
Jag valde tre avdelningar
som när de
presenterade sig uttryckte att de arbetade
med datorn på tre helt olika sätt. Och
trodde att jag skulle få se helt olika saker,
men så blev det inte.
Den ena avdelningen berättade
att de
jobbade mycket e-post och Internet, den
andra att de jobbade med multimedia
och dokumentation och den tredje sa att
de använde datorn för att spela spel.
Men så var det inte
när jag kom ut till
förskolorna. Jag trodde att jag skulle få se
olika sätt att arbeta med datorn tillsammans
med barnen. Men det jag fick se var
att barnen spelade spel, jag såg väldigt
lite av e-posten och de multimediala
presentationerna. Och spelandet skedde
på barnens fria tid, det vill säga datoranvändningen
ingick inte i de aktiviteter
som pedagogerna planerade.
skydda eller vägleda
Det som skiljde sig åt på de tre förskolorna var däremot
pedagogernas sätt att förhålla sig till datorn och till barnens
spelande. Agneta har kallat det för ett skyddande, ett stöttande och
ett vägledande förhållningssätt. Och barnen förhöll
sig också olika till datorn beroende på vilket förhållningssätt
pedagogerna stod för.
På avdelningen med
det skyddande
förhållningssättet var man mest nöjd om
ingen använde datorn över huvud taget.
Datorn sågs som ett hot mot pågående
verksamhet, men datorn behövde också
skyddas från barnens experimentlusta.
Barnen på den skyddande avdelningen
var också de som samverkade minst kring
datorn, och om något barn satt vid datorn
och körde fast, avbröt de snabbt eftersom
de inte fick hjälp av vare sig pedagoger
eller kamrater.
Ett annat förhållningssätt
var det
stöttande. Där pekade pedagogerna på
datorn som ett tillgängligt val och även
om de inte var med vid datorn var de
uppmärksamma och hjälpte till om det
var något problem. Samma sak gällde
då också de andra barnen i gruppen. De
gick förbi, kikade på vad som pågick på
skärmen och hjälpte till.
Det tredje förhållningssättet
var det
vägledande där pedagogerna såg datorn
som ett viktigt redskap i den pedagogiska
verksamheten. Där tog pedagogerna
ansvar för att alla barn skulle komma i
kontakt med datorn. Om de såg att något
barn inte använde sig av datorn satte de
sig med det barnet vid datorn när det var
lugnt på avdelningen.
Pedagogerna på den vägledande
avdelningen
intresserade sig också för vad
barnen gjorde framför datorn och plockade
fram olika programvaror åt barnen
efter barnens olika behov och intressen.
Agneta Ljung-Djärfs studie
visar också
att de pedagoger som arbetade med barn
från ett mångkulturellt höghusområde
där många av barnen inte hade dator
hemma var de som såg datorn som ett
hot mot den pågående verksamheten,
medan de pedagoger som arbetade med
barn från ett välbeställt villaområde
hade ett mer aktivt deltagande i barnen
datoranvändande.
På alla avdelningar där
barnen kunde
välja fritt om de ville använda datorn
hade pedagogerna uppfattningen att
det var de barn som hade dator hemma
och redan kunde, som var de flitigaste
datoranvändarna.
Datorerna har införts
i förskolan med
argument kring att kompensera för skillnader mellan barn som har och barn
som
inte har tillgång till dator hemma, men
efter vad jag har sett kan man i stället
förstärka gapet.
egen osäkerhet
Datoranvändning i förskolan är inte en okomplicerad fråga,
framhåller Agneta Ljung-Djärf. Det finns klara förväntningar
om vad som är en bra och korrekt skola och förskoleverksamhet, både
hos pedagogerna och föräldrarna.
Man kan nog uppfatta datorn
som att
den står i kontrast mot det som i vissa
sammanhang uppfattas som det rätta.
Datorn kan uppfattas som något passivt,
och då står det i strid med det man vanligen
poängterar i förskolan att barnet ska
vara aktivt och kunskapssökande.
Å andra sidan är
det väldigt få som
opponerar sig om barnet sitter still en
lång stund och läser en bok eller lägger
ett pussel.
Bland de pedagoger som ingår
i Agnetas
studie är det flera, framför allt de med
minst egen erfarenhet av datorer, som
talar mycket om att barnen måste vänja
sig. Vänja sig vid tangentbordet, vänja
sig vid att använda musen.
Det de egentligen talade
om var sin
egen rädsla och osäkerhet. De kunde
inte själva hantera mus, tangentbord
och dator. Ibland glömmer vi bort vems
verklighet vi talar om. Och när vi talar
om barns verklighet måste vi försöka
förstå vad som är nytt och vad som är
självklart för dem.
Och när Agneta frågade
barnen om hur
länge sedan det var som det inte fanns
datorer, hade de en klar uppfattning.
Det fanns nog inte datorer
på dinosauriernas
tid.
inte givet barnen samarbetar
I många studier och forskningsrapporter framhålls det att datorn
bidrar till ett ökat samarbete mellan barnen. När Agneta Ljung-Djärf
tittade närmare på barnens samspel och barnen olika positioner när
de spelade spel vid datorerna i förskolan såg hon andra mönster.
Det var inte självklart att de samarbetade även om de gjorde någonting
tillsammans.
Jag har sett en tydlig positionering
bland barnen. Det barn som har
kontrollen över musen är den som för
kommandot ägaren. Deltagaren kallar
jag de barn för som finns bredvid och
kommer med förslag om vad ägaren
ska göra. Åskådarna är de barn som bara
passivt står och tittar utan att komma
med förslag.
Ägaren är hela tiden den
som bestämmer
och ytterst avgör vilka förslag som
ska godkännas eller förkastas och om de
andra barnen runt omkring ska involveras
i spelet. Samtidigt finns det förväntningar
på ägaren. Han eller hon måste
göra något och komma någonstans,
annars protesterar de andra barnen.
För barn med begränsad
erfarenhet
innebär det att ägandepositionen kan
bli problematisk och om det inte flyter
på så protesterar de andra barnen. Och
även om barnen ofta är hjälpsamma mot
varandra blir det mycket tydligt vilka
barn som kan och vilka som inte kan. Då
väljer en del att i stället göra något annat
eller stå bakom som åskådare. Men om då
pedagogerna vill undvika att barnen står
bredvid och tittar därför att de uppfattar
det som passivt då tar man verkligen bort
möjligheten för de barnen att lära sig och
ta till sig datorn.
Just samarbetet kring datorn är
något
som Agneta Ljung-Djärf skulle vilja
forska vidare kring och titta på sammanhang
där det förväntas att barnen ska
samarbeta, vilket inte har varit fallet i de
miljöer hon studerat i förskolan.
Mina resultat går inte
emot andra
resultat, men det kanske finns en annan
dimension kring det här med samarbete
runt datorn.