Gång efter annan redovisas
undersökningar från skolvärlden
som pekar på att
kärnämnena befinner sig i kris. Från
samhällets sida är man ganska känslig för
denna typ av rapporter och åtgärder låter
ofta inte vänta på sig. Mycket tyder på
att konsekvensen av en sådan politik är
den så kallad treämnesskolan, en skola
som bara sysslar med matte, svenska
och engelska.
Samtidigt
är det ju inte självklart att samhällets åtgärder
leder till större entusiasm kring dessa ämnen. Botemedlet blir då
oftast fler åtgärder, nu i form av delegationer som ska skaka liv
i kärnämnena genom att göra de mer lustfyllda. Frågan är
då om det var en treämnesskola som efterlystes, eller om det var
något annat man eftersträvade?
I boken En kulturskola för
alla argumenterar
Anders Marner och Hans
Örtegren för ett alternativ. Författarna
skisserar en utveckling mot en skola som
utgår från elevernas skapande, kreativitet
och kommunikationsbehov. Samlingsbegreppet
är estetiska lärprocesser. Tanken
ansluter till läroplanernas kunskapssyn
och idén om att vårt vetande växer fram
i sociala och kulturella sammanhang,
mellan människor och mellan människan
och hennes tekniska innovationer.
I sina resonemang visar författarna hur
denna tanketradition är knuten just till
det estetiska.
När vi betraktar vår
omvärld, belamrad
med tv-bilder, reklamjinglar, mms och
trafikmärken förstår vi att vi är en del
av en större helhet, en värld som vi får
till oss i medierad och estetiserad form.
Genom att vi oavbrutet interagerar med
denna medievärld befinner vi oss i en
ständig lärprocess som drivs på av estetiska
uttryck. I och med att vår samtid i
så hög grad präglas av det visuella, eller
som det uttrycks i boken, av en semiotisk
ekologi pekar författarna på viktiga
framtidsfrågor. Hur hänger den visuella
kulturen ihop med kunskapsutveckling
och hur kan det visuella kopplas till
lärandefrågor? Bokens stora förtjänst är
att den problematiserar våra föreställningar
om lärande genom att lyfta fram
semiotikens avgörande roll.
Utifrån den teoretiska översikten
och en kortare beskrivning av olika
kulturprojekt som genomförts i svenska
skolor sedan mitten av 1980-talet, argumenterar
författarna för en Kulturskola
för alla. Det är en skola som bärs upp
av utvalda lärare som tar på sig rollen
som kultur- och mediesamordnare och
som stödjer kollegerna i det vardagliga
arbetet. Det är en skola som ser att de
estetiska lärprocesserna har ett värde i
sig, samtidigt som de kan vitalisera hela
skolan. Det handlar om en bredare syn
på kunskap där det kreativa arbetet får
större genomslag, och där skapandeprocesser
resulterar i mer delaktiga elever.
Ytterst handlar det om att bryta upp
motsättningen mellan den abstrakta och
praktiska kunskapen i skolan.
På en del håll i landet
har denna vision
delvis prövats och använts under många
år. Ett sådant exempel redovisas i Kristina
Hanssons bok Att lära av varandra
som handlar om ett mediepedagogiskt
utvecklingsarbete som bedrivits i Piteå
kommun. Här bekräftas en del av de
tankar som Marner och Örtegren presenterar.
Mediepedagogik är en effektiv
metod
för att stärka elevers självbild. Boken
pekar exempelvis på hur svagare elever
genom filmproduktion kan frigöra sina
tankar och känslor och hur de därigenom
stärks i sin identitetsutveckling. Det är
en positiv bild som ges och som visar
att alla faktiskt kan komma till tals i
skolan, bara man använder sig av de rätta
metoderna.
Men är då en Kulturskola
för alla
genomförd i Piteå? Nja, förutom de
hot som ständigt dyker upp i form av
budgetnerdragningar, oförstående skolbyråkrater
och IT-politiska grupperingar
som inte tycks förstå kärnan i estetiska
lärprocesser, så skymtar också andra
konflikter fram.
Mediepedagogiskt arbetet har,
så som det redovisas i boken,
uppenbart med inspiration, lust, känsla,
engagemang och gemenskap att göra.
Estetiska lärprocesser handlar då dels
om det sinnliga, om det man kan förnimma
men inte alltid uttala, och dels
om skolans sociala ansvar. Beskrivet på
detta sätt handlar det inte längre om att
upphäva konflikten mellan det abstrakta
och praktiska, utan om det motsatta.
Om att metoden faktiskt verkar stärka
motsättningarna mellan det teoretiska
och estetiska i skolan.
Kanske blir det tydligast när
IKT
som företeelse gör sig gällande och ska
samspela med det estetiska. Att det finns
svårigheter kring detta är tydligt inte
bara i Hanssons bok, utan även i flertalet
av de rapporter som skrivits kring kultur
i skolan. IKT blir inom kulturfältet bara
ett verktyg för att nå de estetiska och
sinnliga. Att IKT påverkar både hur
eleven framställer sina bilder och vad
eleven uttrycker förefaller inte väcka
något intresse. Men om en Kulturskola
för alla ska kunna förverkligas behöver
man nog också analysera hur den digitala
tekniken förändrar förutsättningarna för
det estetiska fältet.
Att påstå att medieintensiteten
i samhället
förutsätter en digital teknik
torde inte vara speciellt kontroversiellt.
Att det är just den ständiga närvaron
av medier som tvingar oss att reflektera
över estetikens roll är i så fall en följd
av IT-utvecklingen. Att IKT ändrar
förutsättningarna för kunskapsproduktion
ser man allt fler exempel på. Bilder
används som bevis i rättsliga processer,
för att beskriva och analysera stora datamängder
inom genteknik, synliggöra
olika fenomen som förut varit höljda i
mörker, och som nödvändiga instrument
vid kirurgiska ingrepp.
Bilden utnyttjas här alltså
inte i första
hand för att vi ska få estetiska upplevelser,
utan för att konkretisera och analysera
abstrakta, rationella och logiska orsakssamband.
I denna funktion bär bilden
unika egenskaper som inte självklart kan
gripas av och i andra medier.
Utifrån en sådan situation
handlar det
inte om en treämnesskola eller om en
Kulturskola för alla. Det handlar om hur
det estetiska fältet kan kopplas ihop med
kärnämnena i ett utvecklingsarbete. Ett
sådant arbete handlar inte bara om att
vitalisera kärnämnena eller de estetiska
verksamheterna, utan det handlar om att
omorganisera skolan utifrån de förändringar
som IKT innebär.
Pedagogiken har alltid haft två
roller,
dels en fostrande roll som handlar om
att socialisera in eleverna i samhället och
dels en kunskapsförmedlande roll. De
redovisade böckerna koncentrerar sig på
det förstnämnda och det görs på
ett adekvat sätt.
Men, när Matematikdelegationen
härom
veckan la fram sitt
betänkande lyser de
estetiska lärprocesserna
trots allt med sin frånvaro.
Prislappen på de
åtgärder som föreslås
ligger på 2,5 miljarder
kronor. Om det ska hända
något radikalt i skolan
tror jag esteterna behöver
bli en del av dessa
åtgärder.
Är det någon som bjudit
in företrädare
för de estetiska lärprocesserna i delegationens
arbete?
Ett samtal mellan esteterna och
mattelärarna
måste påbörjas. Då först kan
man börja skönja en annan skola.
Isak Benyamine,
studioföreståndare,
Share studio - Interactive institute
E-post: isak.benyamine@tii.se
mer.info
En kultuskola för alla, Estetiska ämnen
och läroprocesser i ett mediespecifikt och medieneutralt perspektiv,
av Anders Marner, Hans Örtegren. Myndigheten för skolutveckling,
nr 16 i serien Forskning i fokus. ISBN: 91-85128-26-0. Pris
50kr,
Går också att ladda hem gratis i pdf-format: www.skolutveckling.se
(se under publikationer)
Att lära av varandra: ett mediepedagogiskt
utvecklingsarbete i Piteå kommun, av Kristina Hansson, Svenska
Filminstitutet. ISBN: 91-85051-07-1. Pris 148 kr: www.smultronstallet.com
(Svenska Filminstitutets butik på nätet).
Hans Örtegren, Kristina Hansson och Isak
Benyamine medverkar samtliga på SVIT.04 den 2 november. www.svit04.se