Untitled Document

Av: Per-Olof Eliasson


Visby under:

Staden som spelarena

En helt ny form av spel har utvecklats på Gotland, en blandning mellan levande rollspel och datorspel där spelarna fysiskt rör sig mellan olika platser i Visby.

Spelmakarna på Zero-Game Studios i Visby använder sig av gamla gotländska myter och sagor. Redan spelets namn anspelar på di sma undar jårdi, övernaturliga väsen i gotländsk folktro.

Men historien tilldrar sig i nutid. Man spelar inte en rollfigur utan är sig själv. Genom en handdator får man ett fönster till myternas Visby. Grundintrigen är att spelaren ska rädda Gotland från att erövras av det elaka havsfolket.

Till sin hjälp har spelaren ett trull, ett gotländskt sagoväsen, som fångats i handdatorn och måste tas till olika ställen i Visby för att spelaren och trullet på plats ska kunna lösa spelets uppgifter. Man kommunicerar med trullet genom att skriva magiska runor på handdatorns pekskärm.

spel med trull och gprs
Själva spelprogrammet ligger på en server som kommunicerar med handdatorerna (för närvarande Ipaq) via GPRS. Positioneringen sker med utplacerade bluetooth-sändare.

– GSM-positionering och GPS är inte tillräckligt exakt i Visby, säger Christopher Sandberg, producent av spelet och studioansvarig vid Zero-Game Studios, som är en del av Interaktiva institutet.

I spelet finns tio olika trull med skilda personligheter hämtade från kardinaldygderna och dödssynderna. Varje spelare får ett trull som hon kan lära känna.

Att spela igenom hela berättelsen tar cirka tio timmar. Tolv olika platser i staden måste spelaren söka upp, mestadels kyrkoruiner och andra kända platser i Visby. Man väljer själv i vilken ordning platserna ska besökas. Än så länge finns inget fysiskt att upptäcka på spelplatserna utöver de vanliga sevärdheterna.

– Men i ett färdigt spel så kommer det att bli ljus- och ljudeffekter och skådespelare att prata med, säger Christopher Sandberg.

Ljudeffekter, bilder och animerade trull finns i handdatorerna men den huvudsakliga informationen till spelaren är skriftlig. Ett datorspel som utspelar sig i verkligheten ställer helt andra krav på konstruktören än ett där användaren sitter på sin kammare och spelar.

– Både programmering och berättartekniken är väldigt komplexa. Berättarteknik, speltakt och spelrytm är helt förändrade jämfört med ett spel där någon sitter stilla och spelar.

nya platser
I nuvarande version kan upp till tio grupper med en till fem spelare samtidigt spela men i en kommersiell version ska hundratals spelare kunna delta samtidigt. När de olika spelargrupperna träffas ska de via sina handdatorer kunna ge upplysningar, byta grejer eller kanske börja bråka med varandra. En chattfunktion är planerad så att de olika grupperna kan kommunicera också när de inte är i närheten av varandra. Interaktiva institutet har fått pengar av Vinnova för att ta fram en kommersiell version av Visby Under. Planerna för det arbetet läggs upp under vintern. Zero- Game Studios har också planer på att ta konceptet utomlands, till vilka platser är ännu hemligt.

– Men det är till stora, gamla städer i Europa med en rik flora av sägner och myter, säger Christopher Sandberg som tror på det här som ett koncept för upplevelseindustrin.

Spelet har i somras testats på olika fokusgrupper med deltagare från sjuårsåldern och uppåt. Men den tänkta målgruppen är till att börja med ungdomar.

Christopher Sandberg anser att ett rimligt pris för spelet kanske är 50 kronor för en tvåtimmarssession och 150 kronor för en helgs spel. Så länge som Visby Under spelas på utlånade handdatorer så är det svårt att få lönsamhet i enbart spelet utan det får då ses som en del av ett turistkoncept där spelet ska locka besökare till en stad. I framtiden, när användaren kan ladda ned spelets klientprogram exempelvis till sin egen 3G-telefon, tror Christopher Sandberg att investeringarna kommer att vara intjänade på ett år.

 

Per-Olof Eliasson



Datorn i Utbildningen nr 6 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 6 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 031103