En helt ny form av
spel har utvecklats på
Gotland, en blandning
mellan levande rollspel
och datorspel där
spelarna fysiskt rör sig
mellan olika platser i
Visby.
Spelmakarna
på Zero-Game Studios i Visby använder sig av gamla gotländska
myter och sagor. Redan spelets namn anspelar på di sma undar jårdi,
övernaturliga väsen i gotländsk folktro.
Men historien tilldrar sig i nutid. Man spelar inte en rollfigur
utan är sig själv. Genom en handdator får man ett fönster
till myternas Visby. Grundintrigen är att spelaren ska rädda Gotland
från att erövras av det elaka havsfolket.
Till sin hjälp har spelaren ett trull, ett gotländskt
sagoväsen, som fångats i handdatorn och måste tas till olika
ställen i Visby för att spelaren och trullet på plats ska kunna
lösa spelets uppgifter. Man kommunicerar med trullet genom att skriva magiska
runor på handdatorns pekskärm.
spel med trull och gprs
Själva spelprogrammet ligger på en server som kommunicerar med handdatorerna
(för närvarande Ipaq) via GPRS. Positioneringen sker med utplacerade
bluetooth-sändare.
GSM-positionering och GPS är inte tillräckligt
exakt i Visby, säger Christopher Sandberg, producent av spelet och studioansvarig
vid Zero-Game Studios, som är en del av Interaktiva institutet.
I spelet finns tio olika trull med skilda personligheter
hämtade från kardinaldygderna och dödssynderna. Varje spelare
får ett trull som hon kan lära känna.
Att spela igenom hela berättelsen tar cirka tio timmar.
Tolv olika platser i staden måste spelaren söka upp, mestadels kyrkoruiner
och andra kända platser i Visby. Man väljer själv i vilken ordning
platserna ska besökas. Än så länge finns inget fysiskt
att upptäcka på spelplatserna utöver de vanliga sevärdheterna.
Men i ett färdigt spel så kommer det att
bli ljus- och ljudeffekter och skådespelare att prata med, säger
Christopher Sandberg.
Ljudeffekter, bilder och animerade trull finns i handdatorerna
men den huvudsakliga informationen till spelaren är skriftlig. Ett datorspel
som utspelar sig i verkligheten ställer helt andra krav på konstruktören
än ett där användaren sitter på sin kammare och spelar.
Både programmering och berättartekniken
är väldigt komplexa. Berättarteknik, speltakt och spelrytm är
helt förändrade jämfört med ett spel där någon
sitter stilla och spelar.
nya platser
I nuvarande version kan upp till tio grupper med en till fem spelare samtidigt
spela men i en kommersiell version ska hundratals spelare kunna delta samtidigt.
När de olika spelargrupperna träffas ska de via sina handdatorer kunna
ge upplysningar, byta grejer eller kanske börja bråka med varandra.
En chattfunktion är planerad så att de olika grupperna kan kommunicera
också när de inte är i närheten av varandra. Interaktiva
institutet har fått pengar av Vinnova för att ta fram en kommersiell
version av Visby Under. Planerna för det arbetet läggs upp under vintern.
Zero- Game Studios har också planer på att ta konceptet utomlands,
till vilka platser är ännu hemligt.
Men det är till stora, gamla städer i Europa
med en rik flora av sägner och myter, säger Christopher Sandberg som
tror på det här som ett koncept för upplevelseindustrin.
Spelet har i somras testats på olika fokusgrupper med
deltagare från sjuårsåldern och uppåt. Men den tänkta
målgruppen är till att börja med ungdomar.
Christopher Sandberg anser att ett rimligt pris för
spelet kanske är 50 kronor för en tvåtimmarssession och 150
kronor för en helgs spel. Så länge som Visby Under spelas på
utlånade handdatorer så är det svårt att få lönsamhet
i enbart spelet utan det får då ses som en del av ett turistkoncept
där spelet ska locka besökare till en stad. I framtiden, när
användaren kan ladda ned spelets klientprogram exempelvis till sin egen
3G-telefon, tror Christopher Sandberg att investeringarna kommer att vara intjänade
på ett år.