I dag har spelandet
samma roll som
idrottsrörelsen, det
är en folkrörelse för
ungdomar med både
lärande och fostrande
inslag, menar Thomas
Eriksson, Stockholms
universitet.
LAN
står för Local Area Network. Ett gäng ungdomar samlas och kopplar
ihop sina datorer för att tävla och spela mot varandra, främst
Counterstrike, eller göra demos, egna datorprogram med animationer,
grafik, och musik. Det finns större och mindre LAN, en medelstor skolmatsal
duger utmärkt. Den riktiga begivenheten i sammanhanget är Dreamhack
som numera hålls två gånger om året på Elmiamässan
i Jönköping. Dit kommer 5000- 6000 ungdomar, huvudsakligen grabbar
med sina datorer och kopplar upp sig i ett gigantiskt nätverk för
att tävla, i spel och i att göra demos, under en helg.
På de partyn jag har studerat, som
haft cirka 100-200 deltagare, är det
ungdomarna själva som står för allting,
det finns inga inhyrda vakter, ändå har
jag aldrig sett att det förekommit våld,
mobbning eller några större konflikter,
säger Thomas Eriksson. Och Lan-arna är
unga, Thomas uppskattar medelåldern till
runt 20 år. Och det är status att ha varit
med på så många som möjligt.
När man tittar på ungdomarnas
hemsidor visar de upp vilka Lan-partyn
de deltagit i.
skapa gemensam kunskap
Thomas har ägnat sitt forskarintresse åt demopartyn, som är
ursprunget till dagens Lan-partyn. De som gör demos är en liten minoritet
i dag, en subkultur, men ser gärna sig själv som eliten. De andra
bara spelar, medan de som gör demos kreerar egen musik, grafik, animationer
och dessutom måste de vara bra programmerare.
Om partyna är guldkornen i tillvaron
hålls kontakten däremellan via nätet.
Och ungdomarna lär sig en hel del både
på att spela nätspel och att göra demos.
Jag tror att vi kan använda det som
sker i ungdomarnas fritidskultur i skolan.
Men det är ett icke-formellt lärande till
skillnad från skolans formella lärande.
En av de saker han pekar på är den
enorma lusten att lära sig, och att lära
sig av varandra.
Det är en form av projektbaserad
inlärning, de lär sig att fungera och
samarbete i grupp och skapa gemensam
kunskap. Det är erfarenheter som skolan
skulle kunna dra nytta av.
För spelarna handlar det mycket om att
lägga upp strategier inom laget och att
träna på att bli bättre. Demotillverkarna
har ofta mer specifika kunskaper, en är
bra på musik, en på grafik och en på att
programmera och sedan gäller det att
samspela för att gemensamt nå bästa
möjliga resultat.
förhandla och kommunicera
Kommunikationen via nätet, i form av chattsamtal, är en stor del av
kulturen, oavsett om man sitter geografiskt åtskilda eller på ett
Lan-party, är kommunikationen nätbaserad.
Alla samtal försiggår i realtid. Det
går inte att hänga med om man inte är
hyfsad på att skriva. Förutsättningarna i
de nätbaserade samtalen förändras hela
tiden och när Thomas studerat utskrifter
av samtalen är det tydligt hur deltagarna
bygger hierarkier och skapar gemensamma
regler som konstant förhandlas.
Ytterligare en sak är att man skapar
sig en bild av de andra deltagarna i nätkommunikationen.
De blir nästan som
litterära figurer, att träffas i verkligheten
kan lätt bli en besvikelse.
I sitt forskningsarbete har Thomas sett
en tydlig utvecklingsprocess. De unga killarna
utvecklas från att vara aktiva sociala
datorentusiaster till att bli unga vuxna
kompetenta programmerare, datatekniker
som deltar i skapandet av en ny dator- och
internetrelaterad arbetsmarknad.